دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۳
کد مطلب: 64169
۲
پنج نکته بسیار مهم در تماسهای بدنی و نوازش کودکان

پنج نکته مهم در نوازش کودکان

نوازش مادرانه حمایت و احساس امنیت در ارتباط عاطفی را تقویت می‌کند
پنج نکته مهم در نوازش کودکان
نوازش نقش مهمی در روابط مادر و فرزند دارد و به طور قابل توجهی به پیوند عاطفی و بهباشی روانشناختی کودکان کمک می کند به گزارش میگنا رسانه روانشناسی و تاب آوری ایران سطوح پایین تر نوازش و تماسهای بدنی مادرانه با پرخاشگری بیشتر و سطوح بالای ناز و نوازش مادران با میزان بالاتری از همدلی و اعتماد بنفس و رفتارهای مثبت همراه است.
مطالعات زیادی در زمینه فرزند پروری و روابط مادر وکودک بر تأثیر عمیق لمس فیزیکی نوزادان و کودکان توسط مادران بویژه در دوران نوزادی تاکید داشته اند 
مطالعات نشان می دهد که لمس محبت آمیز مراقب برای رشد نوزاد، ترویج دلبستگی ایمن، رشد اجتماعی-عاطفی و رشد شناختی حیاتی است ( کاروزا و لیونگ ، 20121).
علاوه بر این، تماس مثبت والدین، به‌ویژه مادران، با ادراکات، عواطف و رفتار کودکان و همچنین رشد شناختی  آنها ارتباط دارد.
نوازش مادرانه حمایت و احساس امنیت در ارتباط عاطفی را تقویت می‌کند ناز و نوازش مادرانه نقش اساسی در شناخت و عملکرد اجتماعی یکایک ما ایفا میکند تماس های بدنی مادران که آمیخته با محبت و حمایت است رشد عاطفی و اجتماعی کودکان را تسهیل میکند .

لیلا حضرتی روانشناس و مدرس دانشگاه در ادامه این مطلب آورده است که سطوح پایین تر نوازش وتماسهای بدنی مادرانه با پرخاشگری بیشتر و سطوح بالای ناز و نوازش مادران با میزان بالاتری از همدلی و اعتماد بنفس و رفتارهای مثبت همراه بوده است مطالعاتی از این در سراسر دنیا اهمیت نوازش مادرانه را یادآور شده اند.
در ادامه به اتفاق پنج نکته بسیار مهمی را که بایستی در تماسهای بدنی و نوازش کودکان مد نظر قرار گیرند مرور خواهیم کرد :
1. والدین به ویژه مادران لمس و تماس بدنی با نوزاد یا فرزند را بصورت یک برنامه منظم دنبال کنند مادران عزیز میتوانند می توانند  نظمی و برنامه خاصی را بدین منظور در فعالیت های روزانه خود بگنجانند، مانند در آغوش گرفتن، نوازش، و در آغوش گرفتن نوزاد در حین تغذیه، تعویض پوشک و زمان خواب.
2. والدین گرامی توجه داشته باشند که از تماس بدنی برای تسکین و آرامش استفاده کنند   بعنوانت مثال هنگامی که  نوزاد پریشانی وناراحت یا گریه میکند از ناز و نوازش بدنی استفاده کنید این می تواند شامل نوازش ملایم، مالش، یا دست زدن به پشت یا سینه باشد.
3. از لمس و تماس بدنی حین آموزش و کنجکاوی یا تلاش برای کشف موضوعی حتما استفاده کنید والدین می توانند با تشویق نوزادان خود به لمس و کشف بافت ها، اشیاء و سطوح مختلف از لمس برای ترویج کاوش و یادگیری استفاده کنند. این می تواند به رشد مهارت های حسی و حرکتی آنها کمک کند.
4. والدین گرامی میتواندد از تماس بدنی برای تقویت رابطه عاطفی و  پیوند والد و فرزندی و دلبستگی استفاده کنند تماس پوست به پوست، ماساژ و نوازش کردن،می تواند به تن آرامی کودکان و آرامسازی و یا تقویت پیوند والدین و نوزاد کمک کند و  موجب میشود که دلبستگی سالم تقویت شود.
5. میتوانید از ناز و نوازش یا تماس بدنی برای برقراری ابراز عشق و محبت استفاده کنید والدین می توانند با ابراز محبت فیزیکی مانند در آغوش گرفتن، بوسیدن و نزدیک نگه داشتن نوزادان خود از تماس بدنی برای انتقال عشق و محبت استفاده کنند. این می تواند به رشد عاطفی و رفاه روانی و امنیت کودکان کمک کند.
در خاتمه یادآور میشود که والدین بایستی بسیبار هوشیار باشند که دفعات، میزان و شدت تماسهای بدنی نبایستی به گونه ای باشد که نوزادان و یا کودکان شما احساس مزاحمت و یا خشونت کنند تماس بدنی نبایستی منجر به اذیت و آزار کودکان باشد این مساله آنجا اهمیت دارد که منشا این مزاحمت پدر و مادر باشد لدا چنانچه تصور میکنید در این خصوص نیاز به حمایت دارید حتما از روانشناسان و متخصصان فرزند پروری در خواست کمک و راهنمایی کنید .

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن