سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۹:۲۰
کد مطلب: 8354
۰

وثیقه 460 هزار دلاری برای استاد دستگیر شده دانشگاه شریف

 
رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به جزئیات دستگیری یکی از استادان این دانشگاه گفت: با توجه به وضعیت جسمی وی، دادگاه آمریکا موافقت کرد در ازای وثیقه 460 هزار دلاری، این استاد دانشگاه صنعتی شریف در منزل تحت مداوا قرار گیرد.

رضا روستا آزاد درحاشیه مراسم اختتامیه مسابقه هواپیماهای بدون سرنش نشین، در گفتگو با مهر در خصوص جزئیات بازداشت مجتبی عطاردی - استاد دانشگاه صنعتی شریف، اظهار داشت: این استاد دانشگاه برای حضور در کنفرانسی به آمریکا سفر کرد که در بدو ورود توسط سیستم قضایی آمریکا دستگیر شد.

وی ادامه داد: این استاد به جرم اینکه در تابستان سال گذشته به منظور خرید تجیهزات آرمایشگاهی به آمریکا مسافرت کرده بود، بازداشت شد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف، این تجهیزات را شامل تجهیزاتی برای آزمایشگاه الکترونیک ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه این استاد دانشگاه، عمل جراحی قلب باز داشته و هم اکنون در قلبش 5 فنر قرار دارد، موافقت شد تا به صورت اخذ وثیقه آزاد شود.

روستاآزاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر این استاد دانشگاه با وثیقه 460 هزار دلاری در خانه تحت مداوا است تا چند ماه دیگر در ادامه دادرسی حضور داشته باشد.   استاد دانشگاه شریف متهم به خرید ابزارهای ساده آزمایشگاهی شد

دانشگاه صنعتی شریف با صدور بیانیه ای اعلام کرد: استاد دانشگاه صنعتی شریف متهم به خرید ابزارهای ساده آزمایشگاهی شده است.

دانشگاه صنعتی شریف در این بیانیه اعلام کرد: "در تاریخ 16 آذر ماه سال جاری دکتر سید مجتبی عطاردی یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه شریف در بدو ورود به کشور ایالات متحده، علی‌رغم داشتن مجوزهای قانونی ورود به آن کشور به دست عمال دولت آن کشور بازداشت و پس از یک سکته خفیف مغزی و معالجه در بیمارستان به زندان لس‌آنجلس منتقل شد.

وی از این تاریخ به بعد در زندان بسر می‌برد. طبق گزارشات واصله، اتهام اصلی وی انتقال برخی وسایل برای آزمایشگاه خودش در دانشگاه از آن کشور عنوان شده است.

روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف ضمن محکوم کردن بازداشت این استاد دانشگاه، مواردی را در این خصوص به اطلاع عموم می‌رساند.

" 1- دکتر عطاردی دانشیار دانشگاه شریف با سابقه 15 سال فعالیت علمی و تحقیقاتی برجسته در حوزه‌ مدارات مجتمع بوده است. وی دانشجویان متعددی در دوره‌های دکتری و فوق لیسانس تربیت کرده و دانشجویان وی در حال حاضر در داخل و خارج کشور از افراد برجسته علمی به شمار می آیند.

2- زمینه فعالیت وی در حوزه‌ کارهای غیر نظامی و عمدتاً بر روی طراحی تراشه های کارت هوشمند و گیرنده‌ تلویزیون دیجیتال بوده است.

3- از این استاد دانشگاه، آثار علمی زیادی در غالب مقالات به زبانهای انگلیسی، فارسی همچنین کتب درسی به جا مانده که همگی موید فعالیت‌های صرفاً علمی وی در این حوزه بوده‌اند. تمام این مقالات حول مسایل غیرنظامی برای کاربردهای روزمره جامعه بشری شکل گرفته است.

4- دکتر عطاردی در 14 ماه گذشته  2 بار دچار سکته قلبی شده و برای معالجه به کشور ایالات متحده سفر کرده بوده.

5- مواردی که وی متهم به خرید آن شده همگی ابزارهای ساده آزمایشگاهی است که به سادگی توسط هر فردی قابل ابتیاع و انتقال به ایران بوده است. بسیاری از این موارد هم اکنون در اکثر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها دلیلی که ممکن است وی شخصاً مبادرت به خرید این وسایل کرده باشد، آسان‌تر کردن فرایند خرید بوده است."

این دانشگاه در پایان بیانیه خود تاکید کرد: "بازداشت یک شخصیت علمی برجسته به دلایلی چنین سطحی اشتباهی بزرگ و در تعارض با شعار پیشرفت علم به عنوان یک میراث بشری است.

خرید وسایل آزمایشگاهی توسط اساتید دانشگاه های دنیا امری نه تنها معمول بلکه بایسته است. این مایه تعجب و نگرانی است که کشوری که مدعی گسترش علم و دانش در سطح دنیا است، دست به چنین اعمال زشت و کودکانه‌ ای بزند.

بر این باوریم که این حرکات کوچکترین تغییری در روند پیشرفت علمی اساتید دانشگاه شریف و سایر دانشگاه های کشور نخواهد داشت.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد