يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۶
کد مطلب: 64307
۲
احمد مختارزاده زوج درمانگر

حمایت عاطفی همسر پشتوانه سلامت روان است

حمایت عاطفی یک جزء کلیدی از حمایت روانی است
حمایت عاطفی همسر پشتوانه سلامت روان است
حمایت روانی زوجین از یکدیگر جنبه‌های حیاتی یک رابطه سالم هستند، به‌ویژه زمانی که یکی از آنها با مشکلی روبرو شود. حمایت عاطفی و اظهار عشق و توجه میتواند بخشی از حمایت روانی زوجین از همدیگر باشد که در سلامت روان و تاب آوری آنها موثر است.

ارائه حمایت عاطفی شامل گوش دادن فعالانه، جدی گرفتن مشکلات شریک زندگی، نوازش و ارائه محبت فیزیکی، و اجتناب از مقایسه یا طرد شدن است.

برای جلوگیری از فرسودگی زناشویی و حفظ صمیمیت در رابطه ضروری است که شریک زندگی خود را همیشه تکریم و تشویق کنید گشودگی و ارتباطات باز را تمرین کنید، و مرزهای سالم ، صمیمانه و مهربانانه ای ایجاد کنید.

 به گزارش میگنا رسانه سلامت روان  ایران برای برقراری ارتباط موثر با شریک زندگی، ایجاد فضای امن و بدون قضاوت برای گفتگوی باز ضروری است. با گوش دادن فعال بدون وقفه یا قضاوت، استفاده از جملات "من" برای بیان افکار و احساسات و تمرین همدلی برای اعتبار بخشیدن به احساسات شریک زندگی خود شروع کنید.

علاوه بر این، در مورد آنچه می‌خواهید درباره آن بحث کنید، شفاف باشید، نیازهای خود را به وضوح بیان کنید، و استراتژی‌های مقابله و راه‌های خاصی را که شریکتان می‌تواند از شما حمایت کند، به اشتراک بگذارید.

شریک زندگی خود را تشویق کنید تا افکار و احساسات خود را بدون قضاوت بیان کند، احساسات خود را تأیید کند، و خود را در مورد وضعیت سلامت روانی خاص خود آموزش دهید تا با همدلی و آگاهی به موقعیت نزدیک شوید.

حمایت عاطفی و حمایت روانی میتوانند در عین حال که متفاوت هستند هم آیند هم باشند حمایت روانی سلامت روان را و مراقبت از آن را هدف قرار داده و در این راه میتواند از حمایت های عاطفی هم استفاده کند.

حمایت عاطفی بیشتر به عشق تاکید میکند به ارائه مراقبت، نگرانی، همدلی، عشق و اعتماد اشاره دارد که به افراد کمک می کند تا با استرس، اضطراب و سایر احساسات منفی کنار بیایند.

حمایت عاطفی همسران ازیکدیگر میتواند اثری همانند ضربه گیر داشته باشند

در مقابل، حمایت روانی طیف وسیع‌تری از مداخلات روانشناختی و استراتژی‌های درمانی را در بر می‌گیرد که هدف آن کاهش پریشانی روان‌شناختی، افزایش تاب آوری عاطفی و ارتقای سلامت کلی روان است.

 مشاوره، درمان‌های شناختی-رفتاری، راه های شناخته شده ای برای  افزایش تاب‌آوری و مداخلات مدیریت استرس است.

حمایت روانی فقط یک مهارت نیست، بلکه هنری است که همدلی، درک و تخصص حرفه ای را در هم می آمیزد تا به نیازهای عاطفی و ذهنی بیماران توجه کند.

در حالی که حمایت عاطفی یک جزء کلیدی از حمایت روانی است
احمد مختارزاده روانشناس و زوج درمانگر در ادامه این مطلب آورده است که حمایت عاطفی زوجین از یکدیگر مفهومی بمراتب محدودتر از حمایت روانی است حمایت روانی شامل مجموعه گسترده‌تری از مداخلات و استراتژی‌ها با هدف ارتقای بهزیستی روانی کلی است.
حمایت عاطفی شکل مهمی از مراقبت و شفقت است حمایت عاطفی مؤثر محترمانه، بدون قضاوت، دلسوزانه، بی قید و شرط و شخص محور است.

حمایت عاطفی میتواند اشکال مختلفی مانند گوش دادن بدون تلاش برای تغییرو یا اصلاح چیزی، ایجاد اطمینان خاطر، یا ارائه حرکات فیزیکی مانند در آغوش گرفتن باشد(شانگ هه ، 2023)حمایت عاطفی با سطوح استرس کمتر و بهزیستی بالاتر ارتباط دارد و اهمیت آن را در سلامت روان برجسته می‌کند


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن