چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ / ۰۹:۱۰
کد مطلب: 9463
۰

۴ راهکار براي مقابله با پرخوري عصبي

 
پس از يک روز پرمشغله چه چيزي خستگي را از تن بيرون مي کند، يک فنجان چاي با شکلات، يک بسته چيپس، يا يک تکه کيک شکلاتي بزرگ؟ شايد هم يک بستني ميوه اي همراه با ژله در مقابل تلويزيون، همراه با خوردن تنقلات شور و شيرين ديگر. خوردن غذا و تنقلات براي رفع اضطراب، نگراني يا خستگي چيز جديدي نيست اما اگر عادت شود به افزايش وزن مي انجامد. فردي که دچار اين عارضه شده وارد يک چرخه باطل مي شود زيرا از يک سو به علت اضافه وزن دچار افسردگي مي شود و به علت افسردگي بيشتر مي خورد.

به نوشته «ياهو» متخصصان ۴ راهکار را براي مقابله با پرخوري عصبي پيشنهاد مي کنند.

۱ -سعي کنيد تنقلات کمتري بخريد.

هرازگاهي ميوه، سبزيجات تازه و تنقلات سالم را در دسترس بگذاريد تا به جاي تنقلات از آن ها استفاده کنيد.

به جاي رفتن به فروشگاه براي خريد تنقلات به هنگام عصبانيت مسير دورتري را براي خريد انتخاب کنيد. پياده روي براي رفع عصبانيت و اضطراب موثر است.

۲ -اين بار که خواستيد به هنگام افسردگي يا عصبانيت شکلات بخوريد از خود بپرسيد چرا به اين شکلات نياز دارم؟ آيا واقعا گرسنه ام؟

سعي کنيد احساسات واقعي خود را پيدا کنيد. يک دفترچه برداريد و حجم مواد غذايي مصرفي را به هنگام بروز احساسات منفي يادداشت کنيد. به اين ترتيب ظرف چند هفته مي فهميد که در چه حالاتي به خوردن چه چيزهايي تمايل داريد.

۳ -جايگزين مناسب؛ سعي کنيد اين بار که به هنگام غم، ناراحتي، افسردگي يا هر احساس ديگري به خوردن فکر مي کنيد، يک راه حل جايگزين براي آن پيدا کنيد. اگر در محيط کار آرامش کافي نداريد با يک دوست صحبت کنيد يا از مشاوره کمک بگيريد فراموش نکنيد که مصرف تنقلات را به يک باره قطع نکنيد بلکه سعي کنيد کمتر و در اندازه هاي کوچک تر آن را مصرف کنيد. تحقيقات نشان مي دهد به هنگام درگير شدن در يک موقعيت اضطراب آور ، پياده روي و يا گشت زني در اينترنت در طول زمان احساس مثبت بيشتري به افراد مي دهد تا خوردن تنقلات، زيرا به هر حال خوردن تنقلات در لحظه ، آرامش بخش است و پس از گذشت لذت آني، احساس گناه و پشيماني از زياد خوردن به سراغ فرد مي آيد.

۴ -گام به گام حرکت کنيد. حتي نخوردن يک وعده تنقلات را به هنگام اضطراب جشن بگيريد. اگر خود را تشويق کنيد و به انجام اقدامات کوچک اما موثر ادامه دهيد در طول زمان موفق مي شويد. تغييرات جزئي و کوچک در رژيم غذايي مي تواند آغاز خوبي براي اصلاح آن باشد. اگر مي خواهيد به پرخوري عصبي خود غلبه کنيد، بهتر است به خود جايزه دهيد و بابت نخوردن ۳ کلوچه در روز و اکتفا کردن به يکي، همراه بچه ها به سينما برويد يا يک کار تفريحي مشترک انجام دهيد.   خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "