چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۷
کد مطلب: 63243
۱

اجرای طرح همیار مادر و کودک توسط هسرا استان قزوین

اجرای طرح همیار مادر و کودک توسط هسرا استان قزوین
در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به تحول روابط والدین و کودک در سراسر دنیا شده و برنامه‌های مختلفی به این منظور طراحی و اجرا شده است.
کلیات طرح به شرح زیر میباشد : این برنامه بیانگر اهمیت تجارب سال‌های اولیه در تحول کودک بوده و همچنین رابطه کودک با مادر به عنوان یکی از مهمترین عوامل پیش‌بینی کننده در این برنامه تلقی شده است.
همچنین این رابطه که به عنوان دل‌بستگی میان مادر و کودک تعریف می‌شود، جامعه‌پذیری کودک و ورود به اجتماع و ایجاد آسیب‌های اجتماعی اثرات تعیین‌کننده‌ای دارد و هدف بیشتر این نوع برنامه‌ها توانمندسازی مادران و خانواده‌ها تعریف شده و در آنها رابطه والدین کودک از مهمترین و اصلی‌ترین مؤلفه‌ها به شمار می‌رود.
 
به گزارش میگنا رسانه سلامت روان  ایران اجرای طرح همیار مادر و کودک به این صورت است که این طرح بر مبنای تسهیل تشکیل گروه‌های همیاری مادران، ایجاد شرایط دل‌بستگی ایمن برای جامعه و مخاطب باهدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ترویج مسؤولیت پذیری پدران و کمک به تغییر نگرش مادران از مادر کامل به مادر کافی، کمک به ایجاد جریان توانمندسازی مادران و پدران با رویکرد خانواده محور در حیطه‌های در دسترس بودن، پاسخگو بودن و حساس بودن در رابطه با کودک، به‌کارگیری مشارکت مادران و پدران طراحی و برنامه‌ریزی شده است.
می توان گفت یک طرح راهبردی با رویکرد پیشگیرانه چند سطحی در خانواده و در دو مرحله : ابتدا بارداری، دوم مادران و کودکان تا قبل از سن ۳ سالگی برنامه‌ریزی شده و نقطه قوت این طرح به‌کارگیری تکنیک‌های تسهیلگری برای شناسایی چالش های مختلف روابط مادر کودک در بافت خانواده با تأکید بر نقش متقابل مادر و پدر است.
لازم به ذکر است طرح مذکور از سال۱۳۹۸ در کشور در حال اجرا می باشد در ادامه به یکی از طرح های اجرا شده می پردازیم اجرای طرح همیار مادر و کودک توسط جمعیت هسرا استان قزوین ویژه مادرانی که کودکان زیر سه سال دارند طی ۹ جلسه انجام شد . در مجموع طرح همیار مادر و کودک طی دو مرحله انجام خواهد شد .
مرحله اول مادران باردار ۲ تا ۷ ماه ومرحله دوم مادرانی که کودکان زیر ۳ سال دارند.
 
هدف از اجرای این طرح آموزشی مبتنی برتوانمندسازی والد جهت یکپارچه سازی مغز کودک است مادر لازم است بتواند سه مقوله مهم دردسترس بودن وپاسخگو بودن وحساس بودن را در عمل ودررابطه با فرزندش اجرا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!