چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ / ۰۷:۰۵
کد مطلب: 63279
۶
۷

سن نوجوانی تا ۲۴ سالگی افزایش یافته است

سن نوجوانی تا ۲۴ سالگی افزایش یافته است
نوجوانی مرحله‌ای میان دوران کودکی و دوران بزرگسالی است که در آن رشد بیولوژیکی و مغزی افراد برای ورود به مرحله بزرگسالی کامل شده و فرد آمادگی لازم برای پذیرش مسئولیت‌ها و نقش‌های اجتماعی را کسب می‌کند. گرچه در باور عموم و به طور سنتی نوجوانی به سنین بین ۱۰ تا ۱۹ سالگی اطلاق می‌گردد، اما گروهی از پژوهشگران بر این باورند که سن نوجوانی تا پیش از ۲۴ سالگی به اتمام نمی‌رسد.

به گزارش یورونیوز متخصصان بیمارستان سلطنتی کودکان در ملبورن، مقاله‌ای در «ژورنال بهداشت کودکان و نوجوانان لنست» در مورد زمان پایان یافتن دوران نوجوانی و آغاز بزرگسالی منتشر کرده و در مورد دلایل این تغییر زمانی توضیح داده‌اند. در این مقاله آمده است که رشد مغز انسان در سال‌های اول پس از ورود به ۲۰ سالگی نیز ادامه می‌یابد و حتی دندان‌های عقل بسیاری از افراد نیز تا سن ۲۴ سالگی در نمی‌آید.

همچنین در طول دوران نوجوانی است که افراد با تکمیل کردن تحصیلات، کارآموزی، فراگرفتن نقش‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی برای حضور در جامعه به عنوان فرد بزرگسال آماده می‌شوند.

پژوهشگران همچنین به این مساله اشاره کرده‌اند که سن ازدواج در ۵ دهه گذشته حدود ۸ سال افزایش یافته و به حدود ۳۰ سال برای زنان و به حدود ۳۲ سال برای مردان رسیده است.

پروفسور سوزان ساویر، محقق دانشگاه ملبورن استرالیا و همکارانش بر این عقیده‌اند که با تغییراتی که در قرن اخیر بر روند زندگی انسان صورت گرفته، دوران رشد اجتماعی و عقلی افراد نیز تغییر یافته و زمان بیشتری سپری می‌شود تا فرد به مرحله‌ای برسد که به عنوان یک بزرگسال بتواند مسئولیت شغلی داشته باشد و تشکیل خانواده بدهد.

با این حال محققان بر این مساله تاکید می‌کنند که بالاتر رفتن سن نوجوانی مانعی برای انجام کارهای مهم و همچنین مسئولیت‌پذیری افراد نیست.

افزایش طول عمر انسان نیز این امکان را فراهم ساخته تا میزان عمر مفید انسان که می‌تواند به فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی اختصاص یابد، بیشتر شود و نتیجتا زمان طولانی‌تری برای طی کردن مراحل رشد اجتماعی و عقلی خود داشته باشد.

 
شایع‌ترین اختلالات فکری و روان‌شناختی نوجوانان
بنابر اظهارات رئیس انجمن روان‌شناسی تربیتی ایران، گرچه تاکنون تصور می‌شد دوره نوجوانی از حوالی ۱۲ سالگی آغاز و تا ۱۹ سالگی به پایان می‌رسد اما برخی متخصصان معتقدند نوجوانی شامل ۳ مرحله اولیه، میانی و پایانی می‌شود که از حوالی۱۰ سالگی آغاز و تا ۲۴ سالگی طول می‌کشد.
 

 
دکتر فریبرز درتاج در گفت‌وگو با ایسنا، همزمان با روز نوجوان درباره اینکه چه بازه سنی را می‌توان دوره «نوجوانی» نامید؟، اظهار کرد: طبق تعریف فرهنگ جامع روانشناسی و روانپزشکی، نوجوانی حالت یا دوره رشد، از بلوغ تا بالیدگی (maturity) است که در افراد طبیعی، شروع آن همزمان با ظاهر شدن صفات جنسی ثانوی در حدود ۱۲ سالگی و ختم آن در حدود ۱۹ سالگی است که با محدوده سنی سازمان بهداشت جهانی (WHO) از نوجوانی، متناسب است.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی در عین حال ادامه داد: اما برخی متخصصان می‌گویند دوران نوجوانی که تا به حال تصور می­‌شد در ۱۹ سالگی به پایان می‌رسد، اکنون از سنین ۱۰ تا ۲۴ سالگی طول می‌کشد. مراحل آن نیز شامل، نوجوانی اولیه Early Adolescence (سنین ۱۰ تا ۱۳)، نوجوانی میانی Middle Adolescence (سنین ۱۴ تا ۱۷) و نوجوانی پایانی Late Adolescents (سنین ۱۸ تا ۲۴) می‌شود.


نوجوانی؛ دوره‌ای که از ۱۰ تا ۲۴ سالگی طول می‌کشد
 درواقع این دسته از متخصصان معتقدند تعریف سن، اختیاری است اما تعریف فعلی از نوجوانی بیش از اندازه محدود است و در عصر حاضر سنین بین ۱۰ تا ۲۴ سالگی، نوجوانی را بهتر تعریف می‌کند. در مقاله‌ای که در نشریه سلامت کودکان و نوجوانان لَنسِت (Lancet) نیز منتشر شده است، محققان این عقیده را مطرح کرده‌اند که تعریف اولیه نوجوانی (۱۲ تا ۱۹ سال) باید تغییر کند تا قوانین مربوط به آن، قوانین مناسب­‌تری باشند.



«سن» روش مناسبی برای تعریف دوران نوجوانی نیست
همچنین از نظر بسیاری از روانشناسان هم، سن روش مناسبی برای تعریف دوران نوجوانی نیست. سن اغلب برای ارزیابی و مقایسه تغییرات بیولوژیکی (به عنوان مثال بلوغ) که نسبتا جهانی است، مناسب است و برای دوران نوجوانی که دوران گذار از کودکی به بزرگسالی است و محدود به تغییرات فیزیولوژیک و بدنی نمی‌شود، کاربردی ندارد.
به گفته درتاج، رشد در نوجوانی در سه سطح زیستی یا فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی روی می­‌دهد که هر سه این مولفه‌ها با یکدیگر رابطه نزدیکی دارند.

پایان دوره نوجوانی زمانی است که نوجوان امتیازات ویژه افراد بالغ را کسب می­‌کنند
از نظر «فیزیولوژیکی» شروع نوجوانی با آخرین شتاب­گیری رشد استخوان­‌بندی و آغاز رشد جنسی همراه است. از نظر «روانی» شروع نوجوانی با تسریع رشد شناختی و شکل­‌گیری ویژگی­‌ها و صفات شخصیتی و از نظر «اجتماعی» با آماده شدن برای نقش جوانی و بزرگسالی مشخص می­‌شود. در واقع پایان این دوره زمانی است که نوجوان امتیازات ویژه افراد بالغ را کسب می­‌کنند و این مولفه‌ای است که زمان، مقدار و کیفیت آن در جوامع مختلف متفاوت است.
 


البته باید توجه داشت که تفکیک بین بلوغ (puberty) که یک فرآیند تغییر فیزیکی است با نوجوانی که یک فرآیند تغییر روانی است، اهمیت دارد. در مطلوب ترین شرایط این دو فرآیند به صورت همزمان روی می­‌دهند، در غیر این صورت نوجوان ناگزیر به مدارا با استرس­‌ها و مشکلات اضافی است.
در دوره نوجوانی، نوجوانان از اشکال مختلفی از مشکلات روانشناختی، اختلال عملکردها و درگیری­‌ها رنج می­‌برند.
 
 
نیمی از اختلالات روانی قبل از سن ۱۴ سالگی شروع می­‌شود
براساس اعلام سازمان­‌های مربوط به بهداشت روانی به ازای هر پنج نوجوان بالغ یک اختلال روانشناختی قابل تشخیص است، همچنین بر اساس آمار جهانی، از هر نوجوان حداقل یکی از آنها با یک مشکل رفتاری روبرو است که این رقم در واقع ۲۰ درصد نوجوانان را شامل می شود. همچنین نیمی از اختلالات روانی قبل از سن ۱۴ سالگی و حدود ۷۵ درصد از اختلالات روانشناختی که در بزرگسالان وجود دارد، از سن ۱۴ سالگی شروع می­‌شود.

مطالعات انجام شده در کانادا و ایالات متحده نشان داده ، سلامت روان در بین نوجوانان یک مساله جدی در بهداشت عمومی و روانی است. عدم توجه به بهزیستی روانی نوجوانان، در این مرحله مهم اجتماعی شدن، ممکن است منجر به عواقب جبران ناپذیری در سلامت روان شود که ممکن است در طول زندگی باقی بماند و از ظرفیت بهره­‌وری اقتصادی-اجتماعی جوامع بکاهد، از این رو محققان سعی کرده­‌اند از بسیاری جهات عملکرد روانشناختی را تعریف کنند. با این حال، درک عملکرد روانشناختی در نتیجه درک اختلالات عاطفی و رفتاری متناسب با شرایط درونی و بیرونی است.

 
 
افسردگی، اضطراب و استرس و اختلال خوردن از جمله شایع‌ترین اختلالات روانشناحتی دوران نوجوانی
از شایع‌ترین اختلالات‌روانشناختی در دوران نوجوانی می­‌توان به افسردگی، اضطراب، استرس و اختلال خوردن  اشاره کرد. گزارشی از انجمن روانشناسی آمریکا نشان داد که ۹۱ درصد از نسل نوجوان علائم جسمی یا عاطفی استرس یا اضطراب و افسردگی را تجربه کرده­‌اند.

افسردگی در بین نوجوانان متداول است و روانپزشکان و روانشناسان در طی مطالعات دقیق، در مورد آن به خانواده‌­های دارای نوجوان هشدار داده‌­اند.

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران افزود: خودکشی نیز در بین نوجوانان شایع است، اما افکار مربوط به خودکشی موسوم به ایده خودکشی رایج­‌تر از خود خودکشی است که نیاز به ارزیابی فوری سلامت روان دارد. اضطراب نیز اغلب خود را به صورت اختلالات خلقی و اختلالات رفتاری مختل کننده و علائم جسمانی مانند خستگی یا خستگی مزمن، سرگیجه، سردرد و درد شکم یا قفسه سینه نشان می­‌دهد.


اختلالات خوردن در دختران نوجوان رایج‌تر است
 اختلالات خوردن، به ویژه در دختران نوجوان رایج است که می­‌تواند برای سلامت جسمی نیز تهدید کننده باشد، برای مثال در اختلال پرخوری یا پراشتهایی عصبی نوجوان برای کاهش فشار ناشی بعد از خوردن غذا، رفتارهای جبرانی­ مانند استفراغ تعمدی، ورزش‌کردن بیش‌ازحد، مصرف داروهای ملین و ...انجام می­‌دهند که می­‌تواند بسیار آسیب زننده باشد. پزشکان اغلب می­‌توانند این مشکلات را تشخیص دهند. آنها می­‌توانند به نوجوانان توصیه‌های عملی ارائه دهند و در صورت لزوم، نوجوانان را ترغیب به پذیرش معالجه توسط متخصصان کنند.

اختلالات فکری نیز در نوجوانان شایع است؛ در آن فرد در تشخیص فانتزی و واقعیت که به آن اختلالات روانی نیز گفته می­‌شود، مشکل دارد که اسکیزوفرنی و اختلال اسکیزوافکتیو نمونه­‌هایی از اختلالات تفکر هستند.

عوامل مختلفی نوجوانان را مستعد اینگونه رفتارها و مشکلات می‌کند،در سطح فردی، کسانی که از توانایی­ خود آگاهی ندارند، کسانی که عزت­ نفس پایینی دارند، کسانی که در گروه‌های منفی همسالان عضویت دارند و کسانی که تعهد مدرسه‌ای ضعیفی دارند می توانند این مشکلات را بروز دهد. در سطح خانوادگی و اجتماعی نیز عواملی نظیر فرآیند ناقص جامعه‌پذیری در خانواده، کنترل و نظارت والدینی ضعیف مانند والدینی که از محل نوجوانان خود بی‌خبرند، روابط سرد عاطفی بین اعضای خانواده، گسیختگی خانوادگی، شکاف نسلی بین فرزندان و والدین، ارتباط والد ـ فرزندی ضعیف، فقدان حمایت خانوادگی، پایگاه پایین اقتصادی و اجتماعی خانواده، کاهش تعلق خاطر به مدرسه، بی‌اعتقادی به هنجارهای رسمی مدرسه، مشارکت نکردن در فعالیت‌های مدرسه و گروه همسالان، کارایی نداشتن مدرسه، ضعف رسانه‌های جمعی و خانواده در جامعه‌پذیر کردن و کنترل نوجوان، روحیه کنجکاوی نوجوانان و ابهام هویتی همه می­‌توانند زمینه‌ساز ایجاد رفتارها و مشکلات در نوجوان باشند.

خانواده یکی از ارکان جامعه محسوب می­‌شود که تمام سعادت­‌ها و شقاوت­‌های انسان از آن جا آغاز می­‌شود، شما می­‌توانید والدین کنترل­گری باشید و با این سبک فرزندپروری باعث ایجاد فاصله خودتان و نوجوانتان شوید، ولی به یاد داشته باشید که آنها دیگر بچه نیستند. در عین حال، آنها ممکن است راهی برای انتخاب صحیح نداشته باشند.

بنابراین آنها را به عنوان والدین راهنمایی کنید، اما هرگز برای آنها تصمیم نگیرید. خانواده­‌ها زمانی می­‌توانند به وظیفه خود عمل کنند که در زمینه فرزندپروری، طرز رفتار، برخورد و تربیت نوجوان خود آگاهی کامل داشته باشند و دارای سبک فرزندپروری قاطع باشند، چون در این سبک احتمال گرایش فرزندتان به سمت آسیب­‌های اجتماعی کمتر و احتمال داشتن یک فرزند سالم از نظر روانی و جسمی بیشتر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

جعفری
Iran, Islamic Republic of
برای دهه پنجاهی و شصتی های بدبخت، دوره کودکی و نوجوانی شون خیلی زود تموم شد و شدن نسل سوخته اما واس دهه هشتادی ها و نودی های تیتش مامانی حالا دوره نوجوانی را الکی کش بدین تا 30 سالگی . نسل بیخود پرمدعای بی ادب و پرروی با امکانات
Iran, Islamic Republic of
البته دهه پنجاه بیشتر با دهه های قبل تر همخوانی دارد تا دهه شصت چون به قبل و بعد انقلاب تقسیم میشود البته به نظر من دهه پنجاهی ها و قبل ان به دلیل برخورد باز مان جنگ زودتر بزرگ شدند اون دوران کودکی دهه شصتی ها بود واواخر دهه شصتم کلا جنگ و ندیدن دهه شصت و هفتاد تا اوایلش بیشتر مشترکات دارند از نظر دوره رشدشون و هشت و نود به هم نزدیکترن اما دهه شصت وهفتاد برای همه یکسان نبوده همینطور که برای کودکان الان یکسان نیست
این هم که میگن سن نوجوانی تا این سن اصلا کارشناسی نشدس طبق نظر همه روانشناسان و روانپزشکان چه در زمان گذشته چه حال دیگه این سن نیست این از بعد روانیش از نظر ژنتیکم رشد افراد در دوره های مختلف ان هم فقط چند دهه به این سریعی تغییر نکرده اولا که خداوند متعال تفاوتی بین به وجود اوردن مغز فردی که هزاران سال پیش در این دنیا میزیسته با انسان امروزی که به وجود نیاورده برای اون مسائل اجتماعی ساختار خانوادگی محیطی این روند رشد تغییراتی کرده حالا از نظر تغذیه یا هر مسئله دیگر این که اگر جوان امروز با جوان دهه پنجاهی قبل اون فرق داره من نمیگم هیچ وقت دهه شصتی یا هفتادی چون ازنظر من به غیر چند سالی از خردسالی که در جنگ گزراندن مشکلات کمتری داشتند البته در کودکی منکر فقر نمیشم اون زمان بوده برای یکسری از بچه های الانم هست اما اگر بخواین عمیق تر نگاه کنی دهه شصتی هفتادی ها کمتر دچار استرس مسائل طلاق والدین عاطفی جدایی تنهایی بچه ها از نظر شلوغی اطراف نمیگم از نظر روانی چشم هم چشمی دوران کودکی تسبت به دهه پنجاه به قبل ودهه هشتاد به بعد دوران ارام تری داشتن قبول دارم نا ارومی در هر دوره ای بوده اما بچه در دهه شصت هفتاد دوران کودکی شادتری داشتن ارتباط گسترده بیشتر نسبت به الان اون زمان هم فقیر بوده ثروت مند بوده اما چشم هم چشمی کمتر بوده کودک افسرده هم بود اما الان بیشتره تربیت شون در محیط بوده بچه های الان اینترنت جوان دهه پنجاه نوجوانیش مثل یک مرد بود شصت و هفتاد به سنشون پیشرفتن بازم منکر اینکه یکسری از کودکان دهه شصت هفتاد از کودکی کار کردن نمیشم خوب با الانم مشترک مشکل دهه شصتی و هفتادی ها بی کاری ازدواج مسکن بیشتر بود که به نسبت دوران دهه پنجاه به قبل سختر بود این که میگن نوجوانی تا این سن نشریات زردند البته الان بدشون نمیاد عقل ایرانیا ناقص بمونه بعدم انقدر نگین دهه شصت و هفتاد نصف بلاگر نصف اینایی که تر کین شغلایی دارند ابرو برای ایرانیا نمیذارن نصف عملیا دهه شصتی هفتادین اولین عملا زیبایی شروعش با اونا بود تربیت یکسری کودکان الان که از نظر ما بی ادبن با ان بزرگواران دودهس خودم من میگم همه چی نمیشه به دهه مربوط دونست دهه شصتی و هفتادی اصیلم داریم دهه نودیم داریم درست تربیت شده باشه اینها فقط درصدش تو هردوره کمتر بیشتر هست نصف دهه شصتیا هفتادیا اطراف ما مجردن البته هنوز
United Kingdom
🤣🤣🤣🤣
Iran, Islamic Republic of
حالا چرا سوخنی اشکال نداره ب توی تیتیش مامانی هم میگیم کودک
United Arab Emirates
دهه پنجاهی هست دیگه ،خخخخخ
United Arab Emirates
دهه پنجاه و دهه شصت باهم تفاوت زیادی دارن و نمی‌دونم چرا دهه پنجاهی ها ،دهه شصتی ها رو توی مسائل خودشون وارد میکنن
نیکدست
Iran, Islamic Republic of
ما دهه شصتی ها خیلی گناه داریم، بخدا...
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.