چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۱۵
کد مطلب: 64243
۰

غده چربی یا لیپوم چیست؟!

دکتر زهرا سعادتی
غده چربی یا لیپوم چیست؟!
لیپوم یا لیپوما (به انگلیسی: Lipoma ) به تومور خوش‌خیم با منشأ بافت چربی متراکم گفته می‌شود. این توده نسبتاً شایع در مناطق مختلف بدن تشکیل می‌شود. علائم آن اغلب ناشی از فشار بر بافت‌های مجاور می‌باشد. معمولاً در معاینه توده‌ای قابل حرکت و بدون درد لمس می‌شود.
 
غده چربی یا لیپوم چیست
لیپوم یک توده چربی است که به آهستگی رشد می کند و اغلب در بافت های نرم بدن بین پوست و لایه عضلانی زیرین قرار دارد. لیپوم، حالت خمیری سفت دارد اما به لمس حساس نیست و با اندکی فشار انگشت به راحتی حرکت می کند. لیپوم ها معمولاً در سنین میانسالی تشخیص داده می شوند. بعضی از افراد بیش از یک لیپوم دارند. این توده ها بعضا بر اثر ترشح نامنظم یا بیش از اندازه غدد سباسه چربی پوست ایجاد می شوند. معمولا غدد چربی زیر پوست سر به این دلیل بروز می کنند.
 
مشخصات غده چربی یا لیپوم چیست
غده چربی یا لیپوم یکی از شایع ترین تومورها است که در زیر پوست ایجاد می شود. حدود 2 نفر از هر 1000 نفر دارای لیپوم یا غده چربی است. اگرچه به عنوان تومور طبقه بندی می شود، اما توده سرطانی نیست و معمولاً بی خطر است.

لیپوم ممکن است در هر نقطه ای از بدن رخ دهد. بعضی از ویژگیهای لیپوم یا غده چربی عبارتند از:
لیپوم دقیقا در زیر پوست قرار دارد و بی رنگ است.
اغلب در گردن، شانه ها، کمر، شکم، بازوها و ران ها دیده می شوند.
به طور کلی اندازه لیپوم یا غده چربی کوچک است. قطر لیپوم معمولا کمتر از 2 اینچ (5 سانتی متر) است، اما ممکن است همچنان رشد کند.

گاهی اوقات دردناک است. توده غده چربی در صورت رشد و فشار بر اعصاب مجاور یا در صورت داشتن عروق خونی زیاد دردناک می شود.
 
روش های تشخیص غده چربی یا لیپوم
غده چربی یا لیپوم یک بیماری خطرناک نیست و به ندرت جدی می شود. اما اگر در هر نقطه از بدن خود متوجه برآمدگی یا تورم شدید، به متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید تا بررسی دقیق انجام شود. غده چربی معمولاً با معاینه فیزیکی قابل تشخیص می باشد. پزشک با معاینه و انجام آزمایشات می تواند بگوید که آیا توده چربی شما لیپوم و بی‌ضرر است یا اینکه نیاز
به انجام بررسی‌ های بیشتر و درمان خاصی دارد.

ممکن است توده چربی لیپوم نباشد و نوعی سرطان به نام لیپوسارکوما باشد که به سرعت رشد می کند و می تواند دردناک باشد. اگر متخصص جراحی به این بیماری مشکوک باشد، آزمایشات بیشتری را توصیه می کند. بنابراین ممکن است برای تایید تشخیص نیاز به بیوپسی باشد که در آن نمونه کوچکی از بافت برداشته شود و زیر میکروسکوپ بررسی می شود. آزمایش هایی مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن و MRI نیز می توانند تصویر واضح تری ارائه دهند.

تشخیص تفاوت غده چربی از غده سرطانی به عهده متخصص جراحی می باشد و بیمار نمی تواند تفاوت این دو غده را تشخیص دهد.



روش اصلی درمان غده چربی یا لیپوم
غده‌های چربی می توانند در داخل عضلات یا اندام های داخلی نیز ایجاد شوند، اما این وضعیت اغلب اتفاق نمی افتد و بسیار نادر است. اگر لیپوم یا غده چربی آزار دهنده یا دردناک و در حال رشد باشد و یا عضلات شما را تحت تاثیر قرار دهد و سفت شده باشد باید آنها را جراحی یا لیزر کنید. همچنین ممکن است ملتهب ، قرمز رنگ یا عفونی شوند و ترشحات بد بویی از آنها خارج شود که در این صورت نیز نیاز به تخلیه و درناژ دارند.

موثرترین درمان برداشتن لیپوم از طریق جراحی است. این یک روش سرپایی مختصر است که معمولا با بی حسی موضعی انجام می شود. متخصص جراحی با یک برش آن را از طریق جراحی بیرون می‌آورد. از آنجا که لیپوم ها مستقیماً در زیر پوست قرار دارند، برش عمیق نیست و جای زخم کوچکی ایجاد می کند. شاید نیاز باشد چند هفته بعد برای خارج کردن بخیه مجدداً به جراح خود مراجعه کنید. بهتر است عمل جراحی غده چربی یا لیپوم با لیزر انجام شود تا اسکار و جای زخم عمیقی به جای نگذارد.



سایر درمان های احتمالی غده چربی یا لیپوم چیست؟
استروئیدها: این نوع دارو می تواند به کوچک شدن لیپوم یا غده چربی کمک کند که معمولا درون غده چربی تزریق می شوند اما به طور کامل آن را از بین نمی برند.
لیپوساکشن: متخصص جراحی برای بیرون کشیدن بافت چربی از سوزن و سرنگ استفاده می کند.

درمان غده چربی یا لیپوم های بزرگ
لیپوما های بزرگتر از 2 اینچ را گاهی لیپوم های غول پیکر
می نامند که می توانند باعث ایجاد درد های عصبی شوند و باعث شوند شما نسبت به ظاهر خود ناراحت باشید و یا نوع لباس خود را تغییر دهید.
بیرون آوردن این غده های چربی بزرگ کمی سخت تر از غده های عادی است. متخصص جراحی عمومی احتمالاً به شما دارو می دهد که کمک می کند تا در طول عمل بخوابید. بعد از عمل جراحی غده چربی یا لیپوم به یک همراه احتیاج دارید تا شما را به خانه برساند.

عوامل خطرغده چربی یا لیپوم
بعضی از عوامل مختلف ممکن است خطر ابتلا به توده و غده چربی را افزایش دهد. هرچند که لیپوم ممکن است در هر سنی مشاهده شود، اما زنان و مردان میانسال بیشتر مستعد ابتلا به لیپوم هستند و شیوع این بیماری بین گروه سنی 40 تا 60 سال است.
رشد مو در ناحیه زیر بغل و پایین کمر می تواند بروز غده های چربی همراه با مو و عفونت را تشدید کند. بنابراین برای جلوگیری از بروز غدد چربی در این نواحی و انواع کیست مویی موهای زائد را با یک روش مطمئن از بین ببرید.
شرایط ارثی می تواند در ایجاد آنها دخالت داشته باشد زیرا ژنتیک لیپوم، معمولاً در بعضی از خانواده وجود دارد.
بعضی از افرادی که مبتلا به بیماری نادر مادلونگ Madelung هستند معمولاً به لیپوم نیز مبتلا می شوند. این بیماری نوعی اختلال در متابولیسم چربی (ذخیره چربی) است که منجر به تجمع غیرمعمول رسوبات چربی در اطراف گردن و نواحی شانه می شود و اغلب در مردان بزرگسال الکلی دیده می شود. هرچند که زنان و کسانی که الکل نمی نوشند نیز می توانند به بیماری مادلونگ مبتلا شوند.
سایر اختلالات نادری که باعث ایجاد لیپوم می شوند شامل:
Adiposis dolorosa یک اختلال نادر است که با لیپوم های دردناک و متعدد همراه می شود.
سندرم کودن Cowden Syndrome
سندرم گاردنر Gardner’s syndrome

سوالات متداول غده چربی یا لیپوم
1-مدت زمان بهبودی پس از جراحی غده چربی یا لیپوم چیست؟
برداشتن لیپوم از طریق جراحی و به خصوص با لیزر پرتوان به طور سرپایی انجام می شود. این بدان معناست که بهبودی بسیار سریع است و بیماران در همان روز جراحی به خانه می روند. بعلاوه، بیماران می توانند بطور کلی فعالیتهای روزمره خود را از روز بعد از سر بگیرند.

2-آیا
می توان
غده چربی یا لیپوم را ماساژ داد؟
اگر ماهیت توده چربی کاملا مشخص نیست ماساژ آن ممنوع است. تا زمانی که بیمار برای تشخیص صحیح به جراح مراجعه کند. اگر توده لیپوم باشد، هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد ماساژ به لیپوم آسیب می رساند. اما هیچ شواهدی هم نشان نداده که ماساژ به آن کمک خواهد کرد.

3-آیا غده چربی یا لیپوم می تواند به خودی خود از بین برود؟
اگرچه لیپوم ها خطرناک نیستند، اما بسیاری از افراد به دلایل زیبایی آن را درمان می کنند که از رشد بیشتر آن نیز جلوگیری می شود. برداشتن جراحی تنها راه درمان قطعی لیپوم است. تومورهای چربی یا لیپوم بدون درمان و به خود به خودی از بین نمی روند.

4-تاثیر ورزش کردن و کاهش وزن بر روی غده چربی یا لیپوم چیست؟
اگرچه لیپوم از بافت چربی تشکیل شده اما این تومورها معمولاً به کاهش وزن پاسخ نمی دهند. در صورت افزایش وزن ممکن است اندازه لیپوم کمی بزرگتر شود. سلولهای لیپوما از سلولهای بافت چربی مزانشیمی اولیه ناشی می شوند. بنابراین، آنها از سلول چربی بزرگسالی نیستند و با کاهش وزن، ورزش کردن یا رژیم گرفتن از بین نمی روند.

5-میزان احتمال عود مجدد غده چربی یا لیپوم چیست؟
هر چند که احتمال عود مجدد وجود دارد با این حال لیپوم به ندرت پس از برداشتن دوباره عود می کنند. بعد از جراحی، احتمال عود موضعی کمتر از 5٪ است. لیپوم های نفوذی و عمیق نسبت به لیپوم های کوچک درصد عود بالاتری دارند.

6-غده چربی زیر بغل چگونه درمان می شود؟
بهتر است از یک روش مطمئن و راحت مثل لیزر پرتوان جهت عمل جراحی و تخلیه غده چربی زیر بغل استفاده شود. همچنین از بین بردن موهای زائد با کمک لیزر موهای زائد برای جلوگیری از ایجاد غده چربی زیر بغل بسیار موثر است.

7-توده و غده چربی زیر پوست سر چیست؟
این توده ها بر اثر ترشح بیش از اندازه غدد سباسه که مسئول ترشح چربی به پوست می باشند تشکیل می شوند. برای جلوگیری از بروز این غدد لازم است پوست سر را به طور منظم و با شامپوی مناسب بشویید و در صورت نیاز از روش های دارویی برای کنترل ترشح چربی پوست سر کمک بگیرید.



دکتر زهرا سعادتی
متخصص جراحی عمومی و لیزر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود