قديميترين تصوير قلابي تاريخ شناسايي شد+عكس
قديميترين تصوير قلابي تاريخ شناسايي شد و در حقيقت از اولين نشانههاي هنر فوتوشاپ در اواسط قرن نوزدهم محسوب ميشود.
به گزارش ايسنا، در اين تصاوير كه در جريان نبرد كريمه در سالهاي 1853 تا 1856 گرفته شده، صحنه سياه و سفيدي از يك زمين خشك به نمايش درآمده كه شايد در نگاه اول جالب نباشند اما در حقيقت از اولين نشانههاي هنر فوتوشاپ در اواسط قرن نوزدهم محسوب ميشوند.
اولين تصوير توسط راجر فتون، عكاس پيشگام انگليسي با عنوان شناختهشده «دره سايه مرگ» به ثبت رسيده كه نشاندهنده محل گلولههاي توپ در جاده در ميانه جنگ سخت ميان روسيه، فرانسه، بريتانيا و ساردينا براي دستيابي به كنترل بر امپراطوري عثماني است.
اين تصوير در ميان ديگر آثار فنتون از مدتها پيش بهعنوان قديميترين اسناد ثبت شده از جنگ بهشمار ميرفت.
اما ارول موريس، مستندساز آمريكايي با توجه افسانهاي خود به جزئيات توانست به ساختگي بودن اين تصوير پي ببرد.
وي پس از مطالعه اتهاماتي در مورد فريبكاري از سوزان سونتاژ، نويسنده و فيلمساز آمريكايي در نمورد غيرواقعي بودن تصاوير يا ايجاد دستكاري در آنها به بررسي بيشتر پرداخت.
موريس در گفتوگو با برنامه Radiolab اظهار كرد كه در حقيقت دو تصوير از اين منطقه طي 150 سال به ثبت رسيده است.
وي افزود: يكي از اين تصاوير به شكل شناخته شدهاي يك جاده آسيب ديده از گلوله توپ را نشان داده درحاليكه تصوير ديگر همين جاده را بدون آسيب به نمايش درآورده است.
موريس براي شناسايي واقعيت تصوير به كريمه سفر كرده و با مورخان و مهندسان نوري به بررسي اين رويداد پرداخت.
آنها ابتدا تصور ميكردند كه اين گلولههاي گمشده توسط سربازان به روسيه بازگردانده شده اما طي يك فرآيند بررسي مكرر بر روي تصاوير دريافتند كه سنگهاي تصاوير نيز جابجا شدهاند.
موريس در گزارشي در روزنامه نيويورك تايمز نتيجهگيري كرده كه تصوير داراي رد گلوله در حقيقت پس از تصوير جاده سالم ايجاد شده است.
هنوز هدف فنتون از دستكاري در اين تصوير مشخص نبوده اما به گفته محققان بهنظر ميرسد كه وي براي به تصوير كشيدن حقيقت احساسي ميدانهاي جنگ نزديك آن به اين حقه دست زده باشد.
اولين تصوير توسط راجر فتون، عكاس پيشگام انگليسي با عنوان شناختهشده «دره سايه مرگ» به ثبت رسيده كه نشاندهنده محل گلولههاي توپ در جاده در ميانه جنگ سخت ميان روسيه، فرانسه، بريتانيا و ساردينا براي دستيابي به كنترل بر امپراطوري عثماني است.
اين تصوير در ميان ديگر آثار فنتون از مدتها پيش بهعنوان قديميترين اسناد ثبت شده از جنگ بهشمار ميرفت.
اما ارول موريس، مستندساز آمريكايي با توجه افسانهاي خود به جزئيات توانست به ساختگي بودن اين تصوير پي ببرد.
وي پس از مطالعه اتهاماتي در مورد فريبكاري از سوزان سونتاژ، نويسنده و فيلمساز آمريكايي در نمورد غيرواقعي بودن تصاوير يا ايجاد دستكاري در آنها به بررسي بيشتر پرداخت.
موريس در گفتوگو با برنامه Radiolab اظهار كرد كه در حقيقت دو تصوير از اين منطقه طي 150 سال به ثبت رسيده است.
وي افزود: يكي از اين تصاوير به شكل شناخته شدهاي يك جاده آسيب ديده از گلوله توپ را نشان داده درحاليكه تصوير ديگر همين جاده را بدون آسيب به نمايش درآورده است.
موريس براي شناسايي واقعيت تصوير به كريمه سفر كرده و با مورخان و مهندسان نوري به بررسي اين رويداد پرداخت.
آنها ابتدا تصور ميكردند كه اين گلولههاي گمشده توسط سربازان به روسيه بازگردانده شده اما طي يك فرآيند بررسي مكرر بر روي تصاوير دريافتند كه سنگهاي تصاوير نيز جابجا شدهاند.
موريس در گزارشي در روزنامه نيويورك تايمز نتيجهگيري كرده كه تصوير داراي رد گلوله در حقيقت پس از تصوير جاده سالم ايجاد شده است.
هنوز هدف فنتون از دستكاري در اين تصوير مشخص نبوده اما به گفته محققان بهنظر ميرسد كه وي براي به تصوير كشيدن حقيقت احساسي ميدانهاي جنگ نزديك آن به اين حقه دست زده باشد.