چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۸
کد مطلب: 15078
۰
۱

استخدام مهندسان در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش یکی از نیازهای واقعی آموزش و پرورش در آینده نزدیک را "استخدام مهندسان" در رشته‌های گوناگون برای هنرستان‌ها عنوان کرد.

حمیدرضا حاجی بابایی در اولین همایش سراسری توسعه آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش در افق ایران 1404 که با حضور معاون اول رییس جمهور در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است، گفت: آموزش و پرورش با داشتن نقشه جامع و سند تحول بنیادین به عنوان اسناد بالادستی و همچنین برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های نظام که از سوی رهبری اعلام شده، برنامه‌های خود را تدوین کرده است.

وی با بیان اینکه همه برنامه‌های اجرایی اسناد بالادستی آموزش و پرورش در حال آماده سازی است، گفت: به زودی کتاب‌های مربوط به برنامه‌های اجرایی آموزش و پرورش چاپ خواهد شد.

وی افزود: آموزش و پرورش اولین وزارتخانه‌ای است که برنامه‌های خود را با معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری هماهنگ کرده است و تمامی معاونت‌های این وزارتخانه برنامه‌های خود را همسو با اسناد بالادستی آماده کرده‌اند.

حاجی بابایی با بیان اینکه سند تحول بنیادین جزو پرافتخارترین اسناد عمیق علمی کشور است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، عنوان کرد: 131 راهکار در این سند عنوان شده که یکی از مهمترین راهکارهای آن توسعه هنرستان‌های فنی حرفه‌ای است.

حاجی بابایی ادامه داد: زمانی با وضعیت هنرستان‌ها و مراکز کار و دانش مواجه شدیم که تعداد آنها به شدت رو به کاهش بود و آمار و ارقام افول رشته‌های هنرستانی و کار و دانش را نشان می‌داد که یک زنگ خطر برای آموزش و پرورش و کشور محسوب می‌شد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با اقداماتی که در راستای بهبود وضعیت رشته‌های فنی حرفه‌ای و هنرستان‌ها صورت گرفت، چندین مصوبه در مجلس به تصویب رسید تا شرایط هنرستان‌ها بهبود یابد که یکی از این اقدامات تاسیس دانشگاه فنی حرفه‌ای تحت نظر وزارت علوم بود که باعث ایجاد انگیزه در بین هنرجویان شد.

وی گفت: از سوی دیگر آموزش و پرورش و دولت مسئله هنرستان‌ها را به طور جدی در دستور کار قرار دادند و مقرر شد تا پایان برنامه پنجم توسعه پوشش تحصیلی هنرستان‌ها برای دانش آموزان به 50 درصد افزایش یابد.

حاجی بابایی عنوان کرد: در سال جاری پوشش تحصیلی هنرستان و کار و دانش به 45 درصد رسیده و همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا این رقم را در سال تحصیلی آینده به 50 درصد برسانیم، چرا که هدفگذاری اصلی آموزش و پرورش پوشش 70 درصدی دانش آموزان در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به افزایش 3.1 درصدی رشد هنرستان‌های نمونه دولتی، خاطر نشان کرد: تعداد هنرستان‌ها در شهر تهران از 28 هنرستان در سال 88 به 89 هنرستان در سال تحصیلی جاری افزایش یافته است. همچنین شاهد افزایش 2.5 برابری جذب دانش آموزان از متوسطه به هنرستان بودیم.

وی با بیان اینکه رشد 100 درصدی دانش آموزان روستایی در رشته‌های فنی حرفه‌ای یکی دیگر از اقدامات آموزش و پرورش بود، عنوان کرد: همه اتفاقات مثبت ارتقای کمی و کیفی هنرستان‌ها در طول سه سال اجرای برنامه تحول صورت گرفته، ضمن آنکه دانش آموزان دختر رشته‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش نیز شش درصد افزایش یافته‌اند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین افزایش 2 درصدی سهم رشته‌های صنعت و 1.5 درصدی رشته‌های کشاورزی را از دیگر اقدامات موثر در راستای توسعه رشته‌های فنی حرفه‌ای عنوان کرد.

وی با بیان اینکه از میان 40 هزار نیرویی که با مصوبه مجلس شورای اسلامی به استخدام آموزش و پرورش درآمده‌اند 12 هزار نفر در رشته‌های مهندسی جذب شدند، گفت: این نیروها با ورودشان به هنرستان‌ها از لحاظ کیفی رشته‌های هنرستانی را تحت تاثیر قرار داده‌اند، بر این اساس یکی از نیازهای واقعی آموزش و پرورش در آینده نزدیک استخدام مهندسان در رشته‌های گوناگون است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

حاجی بابایی با اشاره به استقرار نظام جدید 3 -3 - 6 یکی از پیامدهای اجرای این نظام را سه ساله و تخصصی شدن رشته‌های هنرستانی برشمرد و گفت: با استقرار این نظام هدایت تحصیلی دانش آموزان از سال سوم راهنمایی انجام می‌شود و دانش آموزان پس از اتمام این دوره وارد هنرستان و یا دبیرستان می‌شوند.

حاجی بابایی عنوان کرد: سال 90 و 91 مجلس شورای اسلامی اعتبار جداگانه‌ای را برای تجهیز هنرستان‌ها در نظر گرفته که رقم این اعتبار در سال جاری 31 میلیارد تومان است و چنانچه تخصیص یابد، 6700 هنرستان فعال به تجهیزات و کارگاه‌های مورد نیاز مجهز می‌شوند.

حاجی بابایی ابراز امیدواری کرد: با اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی که در آموزش و پرورش صورت گرفته، سال آینده پوشش تحصیلی هنرستان‌ها به 50 درصد برسد، چرا که این امر برای کشور بسیار تعیین کننده است. /ايسنا

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
آقاي وزير محترم مثل اينكه خواب تشريف داشتن تا حالا . چون هنوز نميدونن كه مهندسان زيادي سال هاي قبل در استخدام آموزش و پرورش هستن ولي بعلت مازاد بودن دارن در مدرسه دفتر داري مي كنن و يا به ادارات پناه بردن ؟ بسياري از مهندسان رشته هاي سخت دانشگاه مثل الكترونيك و نرم افزار را كه بعنوان دبير فني يا هنرآموز استخدام كرده ايد اما در هنرستان هاي دخترانه رشته الكترونيك را بعلت عدم تبليغات كافي و عدم اگاهي اوليا منحل كرديد تا براي اين مهندس معلمان در اين هنرستان ها كلاس وجود نداشته باشد و برن بشوند معلم عادي يا مازاد وردست مدير بشينن و خرده فرمايشات خانم را انجام بدهند. . بعد جالب است يك نفر كه نه مهندس هست و نه علوم پايه خوانده است را گذاشتيد بعنوان مدير هنرستان كه اون بي سواد بياد براي مهندسين زير مجموعه امر و نهي كند.
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم