سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ / ۱۱:۴۷
کد مطلب: 20838
۰

مدال نوبل فیزیک 2013 در دستان پیتر هیگز قرار گرفت

مدال نوبل فیزیک 2013 در دستان پیتر هیگز قرار گرفت
به گزارش ایسنا، این استاد برجسته دانشگاه ادینبورگ امسال بطور اشتراکی با فرانسیس انگلبرت، جایزه نوبل فیزیک را برای کار بر روی نظریه بوزون هیگز بدست آورد. هیگز و انگلبرت در دهه 1960 در میان فیزیکدانانی قرار داشتند که به معرفی سازوکاری برای توضیح دلیل برخورداری اکثر عناصر سازنده جهان از جرم پرداخته بودند. برندگان سایر دسته‌بندی‌های جایزه نوبل 2013 در بخشهای شیمی، اقتصاد، پزشکی و ادبیات نیز جوایز خود را در این مراسم دریافت کردند.
پروفسور هیگز مدال نوبل خود را پیش از ساعت چهار عصر به وقت گرینویچ از دستان کارل گوستاو، پادشاه سوئد در سالن کنسرت استکهلم دریافت کرد. هیگز در زمان طراحی نظریه خود در دانشگاه ادینبورگ مشغول کار بود.
این نظریه به پیش‌بینی ذره بوزون هیگز که در نهایت در سال 2012 در برخوروددهنده بزرگ هادرونی در مرز فرانسه و سوئیس کشف شد، کمک کرد. این جایزه تا حدی جنجال‌برانگیز بود چرا چندین فیزیکدان برای تولید همزمان چنین سازوکاری مسئول بودند. سایر فیزیکدانان عبارت بودند از رابرت بروت (که در قید حیات نیست)، جرالد گورالنیک، کارل هاگن و تام کیبل.
این مسئله برای چند وقت مورد بحث قرار داشت چرا که جایزه نوبل فیزیک را تنها می‌توان به حداکثر سه دانشمند اعطا کرد.

پروفسور لارک برینک در اظهارنظری در مورد کشف ذره بوزون هیگز و پیش از اهدای جوایز گفت: در روز چهارم ژوئیه 2012 دانشمندان اخباری را در مورد کشف این ذره منتشر کردند. بنظر می‌رسید که طبیعت دقیقا از قانونی تبعیت کرده که بروت، انگلرت و هیگز ساخته بودند.
این دستاورد، پیروزی فوق‌العاده‌ای برای دانش محسوب می‌شود. اوایل هفته جاری، هیگز در گفتگو با روزنامه گاردین اظهار کرد که هیچ دانشگاهی دیگر علاقمند به استخدام وی نیست چرا که دیگر به اندازه کافی «مولد» نیست. وی افزود که زمانی که مقامات دانشگاه به اجرای تمرینات ارزیابی پژوهش‌ها می‌پرداختند،‌ مایه خجالت دپارتمان شده بود.
هیگز همچنین اظهار کرد که اخیرا هیچ مقاله‌ای را منتشر نکرده است. این استاد فیزیک همچنین از تردیدهای خود در مورد بروز دستاورد پیشگامانه مشابهی در فرهنگ آکادمیک امروزی به دلیل انتظار محققان از تولید سریع مقالات خبر داد. اوایل روز سه‌شنبه همچنین احمد اوزومکو،‌ دبیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی، جایزه نوبل صلح را به نماینگی از این سازمان در تالار شهر اوسلو در نروژ تحویل گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی