چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۹ / ۰۶:۵۰
کد مطلب: 2358
۱
۱

روبان قرمز ایدز هدیه جدید چت روم ها

براساس نتایج تحقیقات یک پژوهش دانشگاهی، کاربران سایت‌های چت و دوستیابی اینترنتی، به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان، از گروه‌های در معرض خطر ابتلا به ویروس ایدز هستند. طبق آمارهای رسمی، کشور ما در حال حاضر ۳۰ میلیون کاربر اینترنتی دارد.
به گزارش «جوان»، هدف بسیاری از اعضای اتاق‌های چت اینترنتی و سایت‌های دوستیابی، تنها برقراری ارتباط با جنس مخالف و به تبع آن روابط نامتعارف و بی‌بندوبار است که از عوامل اصلی گسترش ایدز در جامعه به شمار می‌رود. اینترنت به عنوان یکی از مصادیق جامعه مدرن امروزه جایگزین بسیاری از روابط رو در رو شده است. از کاربردهای مثبت این تکنولوژی می‌توان به استفاده علمی و اجتماعی از آن اشاره کرد اما آمارها حاکی از این است که بیشتر مراجعان به سایت‌های چت و دوستیابی در جست‌وجوی مسائل مبتذل و پرخطر هستند.
چت روم و سایت‌های دوستیابی پلی برای ایدز
چت روم‌ها و سایت‌های دوستیابی محیط‌هایی اینترنتی هستند که اکثریت قریب به اتفاق کاربران برای گذران وقت و ایجاد ارتباط با جنس مخالف، به عضویت آنجا درمی‌آیند. آمارها همچنین نشانگر این است که غالب واژه‌های رد و بدل شده در این سایت‌ها، کلمات مبتذل و غیراخلاقی است، البته این رابطه‌های چتی به فضای مجازی محدود نشده و غالباً به تماس‌های تلفنی و پس از آن به ملاقات‌های حضوری می‌رسد، اما این پایان ماجرا نیست.
افرادی که از این طریق و با ادبیات گفتاری و رفتاری خاص با هم آشنا شده‌اند با دور زدن ارزش‌های خانوادگی، رفتارهای پرخطری را در پیش می‌گیرند که ادامه این روابط سرانجامی جز ورطه هولناک گناه و اختلالات رفتاری نخواهد داشت. از آنجا که روابط غیراخلاقی سرچشمه گسترش بیماری‌های خاص است، ایدز فرجام کار این افراد است.
«چت روم‌ها» خانه‌ای ناامن برای اخلاق و عفت
به گفته محمد نصری جامعه شناس، گاه مبتلایان به ایدز برای انتقال بیماری به دیگران از آنجا که اینترنت آسان‌ترین راه ایجاد رابطه با قشر گسترده‌ای از مردم است، از این روش وارد عمل می‌شوند. این افراد پس از ورود به چت روم و سایت‌های دوستیابی پس از برقراری ارتباط به دنبال سریع‌‌ترین روش برای انتقال بیماری مرگبار خود هستند.
جای خالی شناخت و بیداد فریب در فضای مجازی
نصری همچنین معتقد است اینترنت به ویژه سایت‌های دوستیابی تبدیل به ابزاری برای دروغ و فریب شده است. جای خالی شناخت در روابط اینترنتی، محیط این سایت‌ها را تبدیل به جوی آلوده به دروغ و فریب کرده است. افرادی که بدون آنکه دیده و شناخته شوند تنها به ابزار دروغ برای ساختن روابطی پوشالی متوسل می‌شوند؛ روابطی که اکثر آنها پایانی جز تباهی ندارد. دکتر مصطفی اقلیما متخصص آسیب‌های اجتماعی نیز در این باره معتقد است: بسیاری از مراجعان چت روم‌ها و سایت‌های دوستیابی، افرادی دارای سوابق غیراخلاقی هستند که مدت‌هاست به فعالیت‌های غیراخلاقی خود در این سایت‌ها مشغولند. به گفته وی بسیاری از افراد با چت‌های تصویری مستهجن، به رواج ابتذال اینترنتی دامن زده و اخلاقیات را زیر سؤال برده‌اند.
جست‌وجوی ازدواج در چت روم‌ها ساده‌انگاری است
چت و سایت‌های دوستیابی با تقویت و گسترش روابط غیراخلاقی در بین کاربران، انگیزه ازدواج و ایجاد رابطه سالم را از آنها گرفته و راه را برای رواج فساد و زوال اخلاق در جامعه هموار می‌کند. سعید حاج سعیدی روانشناس می‌گوید: با توجه به تأثیر‌پذیری بیشتر نوجوانان در مقابل تهاجم فضای رسانه ای، والدین باید نظارت منطقی و کاملی بر ارتباطات اینترنتی فرزندانشان داشته باشند.
اینترنت و خیانت متأهلین هوسران
به باور اقلیما، ارتباطات اینترنتی با جنس مخالف به دلیل سهولت و پنهان بودن، بسیار مورد توجه متأهلین خائن قرار می‌گیرد. این افراد با مراجعه به سایت‌های چت و دوستیابی خود را مجرد معرفی کرده و با فریب دیگران به روابط غیراخلاقی خود، خارج از بنیان خانواده ادامه می‌دهند. اینترنت برای این افراد راهی برای خیانت پنهان به خانواده بوده و همسران این افراد گاه تا مدت‌ها از این موضوع اطلاع نمی‌یابند ولی با برملا شدن موضوع، زندگی خانوادگی این افراد در معرض فروپاشی قرار می‌گیرد.
تقسیم‌بندی شخصیتی مراجعین به این سایت‌ها
به گفته سعید حاج سعیدی روانشناس، افرادی را که در چت و سایت‌های دوستیابی به دنبال رابطه با جنس مخالف هستند می‌توان از لحاظ روانی به چند گروه تقسیم کرد. گروه اول افراد «سادیستیک» که روابطی همراه با خشونت و پرخاشگری دارند. گروه دوم کسانی هستند که به دلیل کم رویی در برخوردهای رو در رو، در محیط مجازی حرف‌های خود را انتقال می‌دهند. گروه دیگر نیز افرادی مبتلا به اختلالات روانی چون مانیا و اسکیزوفرنی هستند که در این محیط با هدف ارضای نیازهای بیمارگونه خود پرسه می‌زنند. جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
اين ديگه از اون حرفاس!!!!!!!!!!!!!
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی