سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۶
کد مطلب: 53450
۱

گوگل آنالیتیکس چگونه در سئو وب سایت به ما کمک می کند؟

گوگل آنالیتیکس چگونه در سئو وب سایت به ما کمک می کند؟
موتور جستجوگر گوگل امروزه بزرگترین غول اینترنتی است که گوگل برای تحلیل آماری که در این موتور جستجو وجود دارد ابزارهای بسیار زیادی ایجاد کرده است. گوگل آنالیتیکس یکی از این ابزار خوب و قدرتمند است که به شما کمک می‌کند از رفتار کاربران در اینترنت با خبر شوید و متناسب با آن خود را در حوزه‌های مختلف تقویت کنید.
 
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، ابزار تحلیل‌گر شرکت گوگل است که در بین کاربران ایرانی به نام‌های گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز هم شناخته می‌شود.

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای کاربردی تحلیل ترافیک برای کسب و کار‌ها می‌باشد. دلایل استفاده از گوگل آنالیتیکس در این مقاله معرفی می شود.
 
موفقیت در دنیای کسب و کاری های اینترنتی به خصوص وب سایت ها نیاز به تحلیل و بررسی های مداوم دارد. در زمینه سایت ها، ابزار های گوناگونی وجود دارد که با استفاده از آن ها می‌توان به بررسی و تحلیل سایت خود و سایت های رقیب پرداخت تا مورد پسند الگوریتم های گوگل واقع شویم و نتایج بهتری در نتایج گوگل بدست بیاوریم. اگر بخواهیم معروف‌ترین این ابزارها که در زمینه بررسی و تحلیل معیارهای سئو مورد استفاده قرار می‌گیرند را نام ببریم می‌توانیم به: وورنک، ahrefs، ماز و گوگل آنالیتیکس اشاره کنیم.
 
 

گوگل آنالیتیکس – ابزارهای رایگان تحلیل
گوگل آنالیتیکس چیست؟
گوگل آنالیتیکس، یک سرویس رایگان تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت است که شرکت گوگل از سال ۲۰۰۵ در اختیار کاربران قرار داده است. گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز از نام های دیگری است که در ایران برای گوگل آنالیتیکس به کار می رود.

این ابزار می تواند نقش یک دستیار مدیر را برای مدیران وبسایت ها بازی کند. گوگل آنالیتیکس به مدیر سایت کمک می کند که درباره ترافیک ورودی سایت، اطلاعات مفیدی به دست آورد. این اطلاعات اگر مورد توجه قرار بگیرد، می تواند تحولی در کسب و کار آن وبسایت بوجود بیاورد.

امروزه گوگل آنالیتیکس ابزار مهمی برای کشف، تفسیر و ارتباط بین الگوهای معنادار در ترافیک وب سایت ها می باشد، که به طور گسترده توسط کاربران استفاده می شود.


این سیستم امکان بررسی و تحلیل ورودی‌ها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیت‌های کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها را ارائه می‌کند. به این ترتیب، گستره وسیعی از اطلاعات در اختیار مدیریت سایت قرار خواهد گرفت.

یکی از مهم ترین ویژگی های گوگل آنالیتیکس که آن را در ایران محبوب کرده است رایگان بودن آن است. گوگل آنالیتیکس ابزار چندان پیچیده ای نیست و کار کردن با آن برای کسانی که با دنیای وب آشنا هستند کار دشواری نیست، این موضوع یکی دیگر از ویژگی های مثبت گوگل آنالیتیکس است که کاربران را به استفاده از آن تشویق می کند.

یکی از مهم ترین ویژگی های گوگل آنالیتیکس که آن را در ایران محبوب کرده است رایگان بودن آن است. گوگل آنالیتیکس ابزار چندان پیچیده ای نیست و کار کردن با آن برای کسانی که با دنیای وب آشنا هستند کار دشواری نیست، این موضوع یکی دیگر از ویژگی های مثبت گوگل آنالیتیکس است که کاربران را به استفاده از آن تشویق می کند.


گوگل آنالیتیکس – ابزارهای رایگان تحلیل سایت
کاربردهای گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس به شما نشان می‌دهد که:
میزان بازدید از وب سایت شما چگونه بوده است.
از میان بازدیدکنندگان چند درصد کاربران جدید بوده اند و چند درصد قبلاً به وب سایت شما سر زده اند.
بیشترین و کمترین بازدیدها مربوط به کدام صفحه ها بوده است.
میانگین زمانی کاربران، هنگامی که از وب سایت شما استفاده می کنند چقدر است.
نرخ تبدیل در وب سایت شما چند درصد است.
اطلاعات رفتاری کاربران به چه صورت است.
کدام مطالب مورد توجه کاربران قرار گرفته است.
روش جذب کاربر چگونه بوده است و کاربر از چه طریقی به وب سایت شما وارد شده است.
 
گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز چیست و چگونه کار می‏کند؟
به عبارت ساده، گوگل آنالیتیکس چند خط کد ردیابی را در کد وب سایت شما قرار می دهد. این کد فعالیت های مختلف کاربران را هنگامی که از وب سایت شما بازدید می‏کنند، همراه با مشخصات کاربران (مانند سن، جنس، علائق) ثبت می کند. پس از آنکه کاربر از وب سایت شما خارج شد، تمام این اطلاعات را به سرور ارسال می‏کند. سپس گوگل آنالیتیکس داده های جمع آوری شده از وب سایت شما را از طریق چندین سطح جمع آوری می کند:
سطح کاربر یا User level مربوط به اقدامات هر کاربر
سطح بازدید یا Session level هر بازدید منحصر به فرد
سطح بازدید صفحات یا Pageview level هر بازدید منحصر به فرد از صفحه
سطح رویداد یا Event level کلیک دکمه، نمایش ویدیو، و غیره
 
هدف گیری با داده های گوگل آنالیتیکس
واژه‌های کلیدی مهم در گوگل آنالیتیکس
کار کردن با گوگل آنالیتیکس آسان است اما برای استفاده از این سرویس ابتدا باید چند کلید واژه را به خاطر داشته باشید.
Audience: وقتی شما وارد گوگل آنالیتیکس می شوید به صورت پیش فرض اولین گزارشی را که مشاهده می کنید، گزارش خلاصه ی مخاطبان خواهد بود. این گزارش در گوگل آنالیتیکس به شما می گوید چه تعداد کاربران جدید و یا تکراری از وب سایت شما بازدید داشته اند و برای این بازدید چه میزان زمان سپری کرده اند.

Session: مدت زمانی است که یک کاربر در وب سایت شما فعال است. یک دوره در گوگل آنالیتیکس، معمولاً شامل سری فعالیت هایی می شود که یک کاربر در یک محدوده ی زمانی ۳۰ دقیقه ای انجام می دهد. اگر کاربر از وب سایت خارج شود و در کمتر از ۳۰ دقیقه به آن برگردد نیز جزء همان دوره قبلی محسوب می شود.

User: مجموع افراد یا دستگاه هایی (IP) که از وب سایت شما بازدید کرده اند.
Page/Session: میانگین بازدیدهای انجام شده از یک صفحه در طول یک دوره می باشد. این گزارش در گوگل آنالیتیکس به طور کلی نشان می دهد کدام صفحات بیشتر و بهتر مورد علاقه کاربران قرار گرفته است.
Pageview: به تعداد تمام بازدیدهای انجام شده از وب سایت شما گفته می شود. بازدیدهای تکراری کاربران نیز در این شمارش حساب می شوند.
Unique Pageview: در گوگل آنالیتیکس به یک بازدید منحصر به فرد، unique pageview می گویند. یک بازدید منحصر به فرد، زمانی اتفاق می افتد که یک کاربر صفحات متعددی را در یک دوره مشاهده می کند. گوگل آنالیتیکس ترجیح می دهد بازدید از صفحات متعدد را یک بازدید تلقی کند.

Avg. Session Duration: در گوگل آنالیتیکس به معنای میانگین زمانی یک دوره می باشد.

Bounce Rate: به درصد دوره های یک صفحه Bounce Rate می گویند. اینها دوره هایی هستند که یک کاربر صفحه وب سایت شما را مشاهده می کند و از همان صفحه از وب سایت شما خارج می شود.

New Sessions %: میانگین درصد بازدیدهایی است که برای اولین بار توسط کاربران جدید اتفاق می افتد. این گزینه در گوگل آنالیتیکس معیار خوبی برای بررسی تغییرات فاحشی که بر روی وب سایت خود می دهید، می باشد.

Real-Time : در این بخش از گوگل آنالیتیکس شما می توانید مشاهده کنید چه تعداد کاربر هم اکنون در وب سایت شما حضور دارند. همچنین در ۶۰ ثانیه گذشته و ۳۰ دقیقه قبل چه تعداد مراجعه کننده داشته اید.

همچنین در گوگل آنالیتیکس با استفاده از گزینه های Locations می توانید بفهمید کاربران از کدام کشورها به وب سایت شما وارد شده اند. گزینه های Traffic Sources و Behavior نیز نوع ورود و رفتار بازدیدکنندگان تان را نشان می دهد. برای آنکه بدانید آیا کاربران با وب سایت شما وارد تعامل شده اند یا خیر، مثلا در کارگاه یا خبرنامه ی شما ثبت نام کرده اند، از گزینه Conversions استفاده کنید.

Acquisition: گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را می دهد که با استفاده از این قسمت دریابید که کاربران از کدام مسیر به وب سایت شما وارد شده اند.

Organic:این گزینه در گوگل آنالیتیکس اشاره دارد به ترافیک ایجاد شده توسط بازدیدکنندگانی که به وسیله موتورهای جستجو وارد وب سایت شما شده اند. برای مثال از گوگل وارد شده اند.
 
 
Direct: دایرکت در گوگل آنالیتیکس اشاره دارد به نحوه ورود کاربران به وب سایت شما، که با وارد کردن مستقیم آدرس وب سایت در مرورگرها بوده است یا با کلیک کردن بر روی بوک مارک یا کلیک بر روی آدرس وب سایت که در ایمیل یا متن دیگری نوشته شده است.

Referral: این گزینه در گوگل آنالیتیکس نشان می دهد که ترافیک ایجاد شده توسط کاربران بوسیله ی لینک ها در وب سایت های دیگر که به وب سایت شما لینک داده اند، ایجاد شده است.

Social: تعداد دوره هایی را نشان می دهد که کاربران از طریق شبکه های اجتماعی به وب سایت شما وارد شده اند.
Email : نشان می دهد کدام بازدیدها از طریق لینک موجود در ایمیل های ارسالی می باشد.

Paid Search: این گزینه در گوگل آنالیتیکس مشخص می کند چه کاربرانی از طریق تبلیغات، وارد وب سایت شما شده اند.
Behavior:در این بخش از گوگل آنالیتیکس نیز شما می توانید رفتار کاربران را در زمینه ی محتوا، سرعت صفحات و جستجوی وب سایت تحلیل کنید.
Behavior Flow: این گزینه مسیر حرکت کاربران از یک صفحه به صفحه ی بعدی را برای شما ترسیم می کند. شما با کمک این گزارش در گوگل آنالیتیکس در می یابید کدام مطالب برای کاربران جذاب تر بوده و مورد توجه آنها قرار گرفته است و همچنین می توانید ریزش کاربران از هر صفحه را با یک نگاه به این مسیر متوجه شوید.

تحلیل داده های مختلف در گوگل آنالیتیکس
چه نوع داده هایی در گوگل آنالیتیکس در دسترس است و چه کارهایی می توانید با آنها انجام دهید؟
سه نوع اطلاعات وجود دارد که می‏توان با گوگل آنالیز جمع آوری کرد:
اطلاعات نحوه جذب کاربر (User Acquisition Data)
این بخش شامل اطلاعاتی مربوط به اینکه کاربران از کجا وارد سایت شما شده اند است و می‏توانید ببینید ترافیک ورودی شما از چه روش هایی است. به طور مثال بسیاری از آنها از طریق جستجوهای ارگانیک از گوگل دریافت شده اند، تعداد زیادی از آنها به طور مستقیم URL را وارد نوار آدرس کرده و وارد شدند، برخی از طریق ارجاع (referral) وارد می‏شوند و تعدادی نیز از رسانه های اجتماعی و منابع دیگر بدست می‏آیند. این بخش برای تعیین اینکه کدام تاکتیک های بازاریابی آنلاین بیشترین بازدید کننده را به وب سایت شما می آورند، یاری رسان است.
اطلاعات رفتار کاربر (User Behavior Data)
گروه دوم داده های “اطلاعات رفتار کاربر” هستند که در طول یک بازدید (session) کاربر در وب سایت شما جمع آوری می‏شوند که عبارتند از اینکه کاربر چه مدت در وب سایت شما مانده، اولین و آخرین صفحه ی آنها در وب سایت شما چه بوده است و مسیر مرور صفحات وب سایت شما چگونه است؟ نکته کلیدی در اینجا این است که از تجزیه و تحلیل های مختلف برای شناسایی صفحاتی که کاربر در آن ها گیر می‏کند استفاده کنید. سپس می‏توانید مشکلاتی که کاربر در این صفحات با آن ها می شود را هموار سازید تا آنها بتوانند به صورت یکپارچه به مشتریانی با کمترین لغزش تبدیل شوند. اطلاعات رفتاری کاربر می‏تواند به عنوان یک راهنما برای بهبود وب سایت شما عمل کند.
اطلاعات تبدیل (conversion)
هنگامی که شما یک کسب و کار آنلاین دارید بازده سرمایه گذاری یا ROI عامل بسیار مهمی خواهد بود که نمی‏توان آن را نادیده گرفت. گزارش تبدیل به شما کمک می‏کند که تعداد کل تبدیل ها را پیگیری کنید و درآمد خود را از منابع آنلاین کسب و کار محاسبه کنید. گوگل آنالیتیکس یک کد ردیابی تبدیل به وجود می‏ آورد که می‏تواند با صفحات وب حاوی درآمد حاصل از تبدیل ترکیب شود.

 
آموزش کارکرد
ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. برای این کار به وب سایت گوگل آنالیتیکس مراجعه کرده و از منوی بالا سمت راست صفحه، sign in را انتخاب کنید.
پس ازکلیک بر روی دکمه ثبت نام اطلاعات وب سایت خود را وارد می‏کنید.
باید برای وب سایت خود یک نام مشخص که توسط آن در گوگل آنالیز شناخته شوید، انتخاب کنید. این نام می تواند برند وب سایت شما یا مخفف آن باشد. سپس URL وب سایت خود را وارد کنید. در قسمت دسته بندی، نوع کسب و کار خود را مشخص کنید. در این قسمت ۲۵ دسته مختلف وجود دارد. بعد از انتخاب دسته، بازه ی زمانی منطقه خود را در قسمت بعد وارد نمایید که برای داشتن آمار دقیق نسبت به سایت مورد نظر باید این قسمت را به درستی انتخاب کنیم.

پس از اتمام کار، دکمه Get Track ID را کلیک کنید.(دریافت کد گوگل آنالیتیکس) شما پنجره ای از شرایط و ضوابط Google Analytics خواهید داشت که باید موافقت کنید. سپس کد Google Analytics خود را دریافت خواهید کرد. اتصال گوگل آنالیتیکس: این کد باید در هر صفحه ی وب سایت شما نصب شود. نصب آن به نوع وب سایت شما بستگی دارد که باید توسط طراح سایت به وب سایت اضافه شود.

پس از اینکه کد ردیابی خود را در وب سایت نصب کردید، لازم است یک تنظیم کوچک (اما بسیار مفید) را در پروفایل وب سایت خود در گوگل آنالیتیکس پیکربندی کنید. این تنظیم اهداف (goals) شماست. شما می‏توانید با کلیک کردن بر روی لینک ادمین در بالای گوگل آنالیتیکس و بعد کلیک بر روی اهداف در زیر ستون مشاهده وب سایت، آن را پیدا کنید. در همین قسمت می‏توانید برای اهداف خود نام نیز انتخاب کنید.

اهداف زمانی که اتفاق مهمی در وب سایت شما رخ دهد به گوگل آنالیتیک خبر می‏دهد. به عنوان مثال اگر شما وب سایتی دارید که در آن کاربران فرم تماس پر می‏کنند، احتمالا می‏خواهید پس از آنکه بازدیدکنندگان اطلاعات تماس خود را وارد کردند یک صفحه ی تشکر برایشان ایجاد کنید. یا اگر وب سایت شما مربوط به فروش محصولات باشد، می‏خواهید پس از اینکه خریدشان تکمیل شد یک صفحه ی تشکر یا تایید برایشان بسازید.

هنگامی که شما شروع به گرفتن اطلاعات در گوگل آنالیتیکس می‏کنید، می‏توانید ترافیک وب سایت خود را مشاهده کنید. هر بار که به گوگل آنالیتیکس وارد می‏شوید به گزارش اجمالی مخاطبین خود دسترسی دارید. متناوبا اگر بیش از یک وب سایت داشته باشید نیز به همین شکل خواهد بود. شما می‏توانید با کلیک بر روی لینک گزارش در بالای صفحه به آنها دسترسی پیدا کنید.


دو نکته مهم
پیش از آن که گوگل آنالیتیکس را مورد استفاده قرار دهید بهتر است چند نکته را به شما یادآوری کنیم، تا بتوانید از این ابزار بهترین بازدهی را دریافت کنید. البته پیشفرض ما این است که که خواننده مطلب نسبتا مبتدی است چرا که افراد حرفه ای معمولا به صورت تجربی با این نکات و موضوعات آشنا هستند.
 
با آی پی ایران وارد نشوید
متاسفانه به خاطر این که کشور ما در تحریم به سر می برد، این ابزار برای ایرانی ها و مردم چند کشور دیگر غیر فعال است. این یعنی شما برای ورود به این سایت باید از فیلتر شکن یا نرم افزار های تغییر آی پی استفاده کنید، در غیر این صورت با ارور هایی نظیر Your client does not have permission to get URL مواجه خواهید شد.

 
باید تا حدودی انگلیسی بلد باشید
یکی دیگر از نکاتی که می تواند برای کاربران ایرانی گوگل آنالیتیکس منفی قلمداد شود این است که تمام قسمت های این ابزار به زبان انگلیسی است. اگر زبان انگلیسی تان خوب نیست، مجبور خواهید شد با اصطلاحات و واژه های این سایت آشنا شوید. بهتر است این کلمات را از کسانی که در این کار با تجربه هستند بپرسید چرا که اکثرشان کلماتی تخصصی در حوزه سایت و وب می باشند.


 
https://www.google.com
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .