سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۷:۱۰
کد مطلب: 54146
۳
تفاوت علائم افسردگی در مردان و زنان

«افسردگی مردانه» چیست؟

«افسردگی مردانه» چیست؟
به گزارش هافینگتن پست، افسردگی هم بر مردان و هم بر زنان اثر می‌گذارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که افراد این بیماری روانی را به طرق مختلف و با توجه به جنسیت فرد تجربه می‌کنند.
 
بر اساس مطالعه انجام شده هافپست در بریتانیا حدود نیمی از مردان بریتانیایی در طول زندگی‌شان از افسردگی و اضطراب رنج برده‌اند. بنابراین اهمیت شناساییِ علائم افسردگی در مردان بیش از پیش اهمیت دارد.
 
دکتر سالی نورتون، کارشناس برجسته بخش سلامت بریتانیا و موسس پایگاه واویستالایف، به دنبال پاسخ این سوال رفته که چرا مردان به شکلی متفاوت از زنان، افسردگی را تجربه می‌کنند و اینکه چگونه می‌توانیم از مردان آسیب پذیر حمایت کنیم.
 

«افسردگی مردانه» چیست؟
برداشت رایج از افسردگی این است: حس یاس و ناامیدی که از بین نمی‌رود؛ حس تهی از انرژی و احساسِ عاری از تمام اشخاص و اشیا اطرافمان. منهای این تعریف، شخصی که دچار افسردگی شده است می‌تواند در حالت «آشفتگی پایدار» قرار گیرد.
 
مردی که دچار افسردگی شده کاملا بی‌قرار، بی‌صبر و تحمل و سراسیمه است. چنین شخصی به سرعت خشم خود را در مسائل و شرایط مختلف بروز می‌دهد. از دیگر علائم افسردگی در مردان می‌توان به احساس اضطراب و ترسِ همراه با تنفر از خود و تردید به خود سخن گفت. این دسته از مردان کاملا شکاک بوده و مرتب دیگران را سرزنش می‌کنند.
 
گاهی اوقات نیز پیش می‌آید که شخص حتی از اطرافیانی که دوستشان دارد هم سو استفاده می‌کند. علاوه بر آن، از آنجایی که این حالت افسردگیِ آمیخته با آشفتگی با برداشت کلی ما (شامل پزشک‌ها) از یک آدم افسرده متفاوت است، شاید نتوان به راحتی آن شخص افسرده را درک کرد. به همین دلیل، ممکن است که ما افسردگیِ فرد را با مشکلات دیگر اشتباه بگیریم.
 
حتی برخی از پژوهشگران معتقدند که همین تفاوت باعث شده تا آمار تشخیص مردان افسرده نسبت به زنان افسرده بسیار کمتر به نظر برسد. در نگاه سنتی، احتمال ابتلای زنان به افسردگی بیشتر از مردان است که چراییِ آن همین تفاوت در علائم افسردگی در مردان و زنان است.
 
در یک مطالعه، از مردم عادی در مورد علائم مردانه‌ی افسردگی و همچنین علائم زنانه افسردگی (همان علائمی که تشخیص پزشک بر اساس آن‌ها صورت می‌گیرد) سوال شد. نتایج مطالعه صرفنظر از تفاوت‌ها نشان داد که  تعداد مردان مبتلا به افسردگی با تعداد زنان مبتلا برابری می‌کند.
 
 
هنوز باید پژوهش صورت گیرد...
ما برای گسترش ابعاد ادراکی‌مان از مسئله افسردگی به پژوهش‌های بیشتری نیاز داریم. در کنار این دسته از پژوهش‌ها تفاوت‌ها و تمایزهایی وجود دارد که شاید دلیل کمرنگ ماندن افسردگیِ مردانه را توضیح دهد.
 
ما می‌دانیم که مردان کمتر برای حل مشکلات سلامتی به پزشک مراجعه می‌کنند. از طرف دیگر، بروز مشکلات سلامتی فشار روانی برای شما به همراه خواهد داشت که به همین دلیل، شما ترجیح می‌دهید تا احساسات خود را از خود و دیگران پنهان کنید، یا با رفتارهای دیگر برای آن‌ها سرپوش ایجاد کنید.
 
علاوه بر تمام این مسائل، نوعی ابهام پیرامون تمام مباحث مربوط به بیماری‌های روانی وجود دارد؛ مثلا ما نسبت به ابراز درد در ناحیه کشاله ران اصلا احساس شرمندگی نمی‌کنیم، اما همین که نوبت به بیماری‌های روانی می‌رسد، از گفتن آن ابا داریم؛ اما چرا؟
 
این مسئله به ما می‌گوید که مردانی که از نظر روانی در وضعیت خوبی قرار ندارند، احتمالا بیشتر از زنان از مشکلات جسمانی گلایه می‌کنند.
 

دیگر چه علائمی وجود دارد؟
علائم جسمانی افسردگی شامل سردرد، معده درد، کمردرد، بی‌خوابی و کاهش میل جنسی است که روش‌های معمولی از درمان آن عاجز هستند. همین تمرکز مردان بر درمان مشکلات جسمانی می‌تواند یکی دیگر از دلایلی بی‌توجهی به افسردگی مردانه باشد.
 
بنابراین اصلا جای تعجب ندارد که نوع شکل‌گیری و روند درمان افسردگی در مردان کاملا متفاوت از زنان باشد. گفتن چنین مسائلی بیشتر به یک کلیشه تبدیل شده است: زنان برای درمان خود هنگام افسردگی رو به غذا، دوستان و عشق می‌آورند؛ این در حالی است که مردان به مشروبات الکلی، تلویزیون و روابط جنسی رو می‌آورند. مردان همچنین به ارتکاب مسائل خشن چون رفتارهای پرخطر، استفاده‌ی بیش از حد مشروبات الکلی، مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند.
 
اعتیاد به کار به بهای مسائل دیگر در زندگی (که ما آن‌ها را رفتارهای جایگزین می‌نامیم) نیز می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های آن باشد.
 
اینگونه نیست که این علائم هم بر روی تمام مردان و هم بر روی تمام زمان اعمال شود، زیرا ما در مورد نوع دیگر از افسردگی تحت عنوان «افسردگی مردانه» صحبت می‌کنیم.  برخی از علائم افسردگی راحت‌تر در مردان پدیدار می‌شود.
 
دلایل این تفاوت‌ها هنوز کاملا مشخص نیست، اما می‌توان حدس زد: تفاوت در شیمی اعصاب، هورمون‌ها و تجارب زندگی.
 
«یک سگ سیاه داشتم» (I had a Black Dog)


راه حل چیست؟
افسردگی در زنان و مردان دیده می‌شود. با این حال، ما از وجود یک چیز مطمئن هستیم و آن اینکه افسردگی می‌تواند در هر زمان و هر مکانی اتفاق بیفتد. افراد بیشتری (اغلب مردان) در معرض آن قرار گرفته که این مسئله می‌تواند از ابهام پیرامون آن بکاهد.
 
برای اینکه بیشتر با افسردگی (مردانه و زنانه) آشنا شوید، می‌توانید مجموعه‌ی زیبای «یک سگ سیاه داشتم» (I had a Black Dog) را مشاهده کنید. تصاویر موجود در آن ناگفته‌های زیادی در مورد این بیماری روانی دارد. در نهایت نیز این خود او بود که به جای افسردگی‌هایش، به سگ بزرگتر تبدیل شد. البته شاید شما بخواهید به یکی از دوستانتان کمک کنید که در آن صورت می‌توانید مجموعه‌های دیگر را مطالعه کنید.

 
منبع: huffingtonpost
ترجمه: وبسایت فرادید
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...