پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۳۱ تير ۱۴۰۱ / ۰۰:۰۰
کد مطلب: 59468
۰

نقش باورهای فرهنگی و اقتصادی در تاخیر ازدواج جوانان

نقش باورهای فرهنگی و اقتصادی در تاخیر ازدواج جوانان
دکتر قربانعلی یحیایی، با بیان اینکه خانواده از شکل سنتی به مدرن و از شکل مدرن به پست مدرن تبدیل شده است، اظهار کرد: این تغییرات در گذر زمان اتفاق افتاده و اگرچه گاهی با نظام ارزشی ما سازگار نیست، اما باید آن را بپذیریم.

وی با اشاره به ویژگی های خانواده سنتی، افزود: در گذشته چند نسل کنار هم زندگی می کردند و سلسله مراتب وجود داشت و قدرت دست مرد بود؛ به همان نسبت والدین برای جوان خود همسر انتخاب می کردند و گاهی توافق بین خانواده های دختر و پسر اتفاق می افتاد، اما امروز چنین چیزی را نمی بینیم و جوانان این بخش از قدرت خانواده را نمی پذیرند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با بیان اینکه کارکرد خانواده تغییر کرده و همین مسئله در به تاخیر افتادن ازدواج جوانان اثرگذار بوده است، تصریح کرد: نوعی تعارض قدرت در خانواده ها اتفاق افتاده و جوانان دوست ندارند که والدین با دیدگاه سنتی برای آنان همسر انتخاب کنند.

یحیایی جوانان را نیازمند توجه به حق آزادیشان دانست که خیلی توصیه خانواده ها برای ازدوج را قبول نمی کنند و گفت: مسائل فرهنگی، مشکلات اقتصادی و بحران هویت از دیگر عوامل تاخیر در ازدواج جوانان است.

وی با بیان اینکه جوانان در محدوده سنتی زیر ۲۵ سال سرشار از شور و احساس هستند و لذا خیلی مسائل اقتصادی را پردازش نمی کنند، افزود: جوانان بالای ۲۵ سال بیشتر اهل حساب و کتاب هستند و لذا به خاطر مشکلات اقتصادی ازدواج را به تاخیر می اندازند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی گیلان تعارض قدرت بین خانواده و جوان را موجب لج بازی و تاخیر در ازدواج و یا ازدواج شتاب زده و بدون بررسی دانست و ادامه داد: خانواده ها براساس نظام ارزشی خودشان عمل می کنند و جوانان دنیای خودشان را دارند و لذا تنش ها در زمان ازدواج بیشتر می شود.

وی پیچیده شدن ازدواج را از جمله عوامل بی رغبتی جوانان دانست و اضافه کرد: خانواده ها دیدگاه سنتی نسبت به مقوله انتخاب همسر دارند و لذا انتظار داریم به همین نسبت از جوانان یک ازدواج ساده نیز بخواهند، اما عملا اینگونه نیست و گاهی شرط و شروط ازدواج آنقدر زیاد است که دیدگاه سنتی از یاد رفته و ازدواج ساده و آسان وجود ندارد.

یحیایی از والدین خواست به حق آزادی جوان در انتخاب همسر احترام بگذارند و گفت: تحمیل دیدگاه سنتی در انتخاب همسر می تواند ازدواج را به تعویق بیاندازد لذا در مشاوره های ازدواج باید جامعه هدف را خانواده انتخاب کنیم، زیرا گاهی دیدگاه خانواده ازدواج را آسان یا سخت می کند.

این روانشناس با تاکید بر لزوم آموزش خانواده ها در امر ازدواج، گفت: مراکز مشاوره با نظارت نظام سازمان روانشناسی و وزارت ورزش و جوانان بهترین فضا برای جوانان و خانواده هاست تا پیش از ازدواج آمادگی پیدا کنند. این مشاوران ویژگی های شخصیتی زوجین را پیش بینی می کنند تا این آگاهی موجب سازگاری بیشتر در زندگی مشترک شود؛ بسیاری از زوجین اعلام می کنند که بخشی از ویژگی های شخصیتی طرف مقابل را اصلا ندیده بودند.

وی مراجعه به مشاور پیش از ازدواج را یک مسئله فرهنگی دانست که باید ترویج شود و بیان کرد: اگر خانواده ها بخشی از انتظارات خود را از ازدواج جوانان کمتر کنند و قضاوت ها را کنار بگذارند، به تسهیل ازدواج کمک می کنند. همچنین باید در مقابل فرزندان کمی از نظام ارزشی خود فاصله بگیرند و خودشان را با شرایط روز انطباق دهند.

جهانبخش آرمان، مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان نیز در این گفت وگو، با تاکید بر لزوم اجرای روش های اقناعی، آموزشی و فرهنگی برای ازدواج جوانان، بیان کرد: متاسفانه در چند دهه گذشته گفتمان «فرزند کمتر، زندگی بهتر» رواج یافته و لذا امروز باید عکس این فرهنگ را در جامعه ترویج کنیم.

وی با بیان اینکه خانواده ها باید فرهنگ ازدواج آسان را جدی بگیرند و باورهای غلط را کنار بگذارند، ادامه داد: اگر خانواده ها این باور را اصلاح نکنند، نمی توانیم برای ترویج و تسهیل ازدواج گام برداریم.

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان مشکلات اقتصادی را یکی از عوامل ازدواج سخت دانست و بیان کرد: از طریق سمن ها و مجمع خیرین در سراسر استان اقدام به تهیه جهیزیه برای زوج های جوان می کنیم؛ همچنین کارگاه های رایگان آموزشی قبل از ازدواج توسط روانشناسان برجسته استان برقرار است.

آرمان، عمده چالش ازدواج را باورهای نادرست فرهنگی و اقتصادی دانست و یادآور شد: مسائل فرهنگی قبل از مسائل اقتصادی است و باید سخت گیری ها و تشریفات بی مورد را در ازدواج کنار بگذاریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.