پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۶
کد مطلب: 60111
۰

مشکل روانشناختی، ننگ نیست

رها امیدوار
مشکل روانشناختی، ننگ نیست
محققان بین الملل در یک بررسی جامع جدید، به انگ و تبعیض ناشی از ابتلای افراد به مشکلات روان شناختی اشاره کرده و با صدور توصیه و دستورالعمل، خواستار رفع این معضل دوگانه اجتماعی بهداشتی در چنین بیمارانی گردیده اند.

کمیسیون نشریه بین المللی لنست در مورد پایان دادن به انگ و تبعیض های صورت گرفته جهانی در مورد سلامت روان،  به ارائه توصیه هایی کلیدی پرداخته است. بر اساس نظر این کمیسیون، ما با اقدامات بنیادین می توانیم به انگ و تبعیض علیه افراد مبتلا به مشکلات و شرایط خاص سلامت روان و خانواده های آن ها در سطح جهانی پایان دهیم.

برآوردهای اخیر حاکی از آن هستند که از هر هشت نفر، یک نفر با مشکلی روان شناختی دست و پنجه نرم می کند؛ آماری که معنای آن چیزی حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان است. این در حالی است که اگر بازه سنی افراد را 10 تا 19 سال در نظر بگیریم، آمار فوق به یک نفر در هر هفت نفر می رسد.
به گفته محققان، چنین افرادی در طول زندگی خود با تهدیدی مضاعف روبرو هستند. یعنی از یک سو باید خود شرایط مربوط به مشکل یا مشلات روان شناختی را تحمل کنند و از سوی دیگر باید با پیامدهای اجتماعی مخرب ناشی از انگ و تبعیض اجتماعی کنار بیایند.
بر اساس گفته های کمیسیون لنست، همه‌گیری کووید-19 به روشن کردن وضعیت فوری سلامت روان در سطح جهانی کمک کرد و تخمین زده می‌شود که شیوع افسردگی و اضطراب در سال اول همه‌گیری فوق، 25 درصد افزایش داشته است.

آن ها می گویند: درکنار شیوع بالای شرایط خاص سلامت روان در سراسر جهان، انگ و تبعیض مرتبط با این گونه مشکلات نیز بسیار گسترده است؛ امری که منجر به طرد افراد از جامعه و محرومیت آن ها از حقوق اولیه انسانی مانند فرصت های شغلی و تحصیلی و دسترسی به مراقبت های بهداشتی، از جمله مراقبت های بهداشت روان می گردد.

 بسیاری از افرادی که تجربه زندگی تحت شرایط خاص سلامت روان را دارند، انگ را بدتر از خود بیماری توصیف می کنند. اکنون شواهد روشنی وجود دارد که نشان می دهد ما می دانیم چگونه به طور مؤثری انگ و تبعیض را کاهش دهیم و در نهایت آن را از بین ببریم. 
این کمیسیون، هشت توصیه کاملا عملی و مبتنی بر شواهد را برای رهایی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از انزوای اجتماعی، تبعیض و نقض حقوق بشر ناشی از انگ اجتماعی فوق در حوزه های مختلفی شامل دولت ها و سازمان های بین المللی، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و اجتماعی، کارفرمایان، مدارس و رسانه ها ارائه نموده اند که توجه جدی به آن ها می تواند از بار فوق بکاهد.
در این مورد به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و اجتماعی توصیه شده است که دوره های آموزشی ملی برای همه کارکنان بهداشتی و اجتماعی برگزار نمایند. این دوره ها باید شامل جلسات آموزشی اجباری در مورد نیازها و حقوق افراد مبتلا به مشکلات روان شناختی باشد.
همچنین به مدارس توصیه شده است که در برنامه های درسی خود، جلساتی را برای دانش آموزان در مورد مداخلات مبتنی بر شواهد برای بهبود درک شرایط سلامت روان برگزار نمایند.
 این موارد در The Lancet Commissions منتشر شده اند.

 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو