پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ / ۲۰:۳۲
کد مطلب: 61645
۱

زبان بدن و نشانه های استرس

زبان بدن بسیار گویاتر از هر کلامی است.
زبان بدن و نشانه های استرس
نشانه های استرس در زبان بدن یکی از راه‌های شناخت دلیل رفتارها و واکنش‌های خود و اطرافیان است. زیرا زبان بدن بسیار گویاتر از هر کلامی است.
بدن همواره پیام‌هایی را در مورد طرز فکر، احساسات، روحیات و خلقیات بروز می‌دهد. به همین دلیل اگر نتوانید تسلط و شناختی از زبان بدن داشته باشید، نمی‌توانید رفتارها و احساسات خودتان را کنترل کنید و اطرافیان‌تان را بشناسید و درک کنید.
در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم که بتوانید استرس را از طریق حرکات بدن تشخیص دهید و در جهت رفع و یا کاهش آن اقدام کنید. زیرا استرس یکی از بزرگ‌ترین موانع شما برای انجام کارها و برقراری ارتباط با دیگران است.

نشانه های استرس در زبان بدن چیست؟
تنها در 7 ثانیه اول هر ملاقاتی به خوبی می‌توانید با توجه به حالت‌های چهره و بدن، تشخیص دهید که فرد مقابل‌تان چه احساسی نسبت به خودش دارد. نشانه‌هایی که در ادامه بیان می‌شوند به شما کمک می‌کنند تا به میزان استرس خودتان، یا دوستان و اطرافیان‌تان و یا حتی یک فرد غریبه پی ببرید. ما در ادامه گمان می‌کنیم که شما قصد دارید میزان استرس فرد مقابل‌تان را بشناسید. اما فراموش نکنید که تمام این موارد برای شما هم صادق هستند.

1)تکان دادن پاها
فردی که مدام پاهای خود را تکان می‌دهد، استرس و اضطراب زیادی را تحمل می‌کند. این کار به این دلیل صورت می‌گیرد که فرد سعی دارد با تکان دادن پاها، حواس خود را از موضوعی که باعث اضطراب و نگرانی‌اش شده، منحرف کند.
برای مثال تصور کنید فردی با شرکت در مصاحبه استخدامی، پشت میزی در اتاق و در مقابل مصاحبه‌کننده‌ها نشسته است. او با این تصور که پاهایش از نظر دیگران پنهان است، ترجیح می‌دهد به جای دست‌ها، پاهایش را حرکت بدهد تا از میزان استرسش کم کند.
2)کشیدن لاله گوش
کشیدن لاله گوش و بازی کردن با آن یکی دیگر از نشانه‌ها است.
3)نشانه های استرس در زبان بدن :گاز گرفتن لب‌ها
یکی از شایع‌ترین رفتارهایی که نشان از استرس فرد دارند ،گاز گرفتن و جویدن لب‌ها است. حتی کندن پوست لب نیز نشان از این احساس دارد.

5)نشانه های استرس در زبان بدن :ضربه زدن با انگشت
ضربه زدن با انگشت روی میز و یا وسیله‌ای که در دست دارند نیز نشان‌دهنده استرس است.
6)حرکت دادن انگشتان در بین موها
بازی کردن با موها و حرکت دادن انگشتان در بین‌شان نشان از استرس فرد است. اگر فردی را دیدید که مدام با موهای خودش بازی می‌کند، باید بدانید که از چیزی رنج می‌برد و دچار استرس شده است.
اگر به رفتارهای خودتان نیز توجه کنید، به خوبی متوجه می‌شوید که زمان‌هایی که در حین کار کردن دچار استرس می‌شوید، با موهای‌تان بازی می‌کنید.

7)جویدن ناخن و یا کندن پوست کنار ناخن
یکی از معمول‌ترین و شایع‌ترین نشانه، جویدن ناخن و یا کندن پوست کنار ناخن است. البته لازم به ذکر است که این رفتار را اغلب کودکان و یا نوجوانان انجام می‌دهند.
8)نشانه های استرس در زبان بدن :شانه‌های افتاده
شانه‌های افتاده در یک فرد نیز یکی دیگر از نشانه‌ها است. البته باید قبل از قضاوت به شرایط محیطی و فیزیکی فرد مقابل‌تان نیز دقت کنید. این رفتار در برخی از مواقع نشانه خستگی و حتی ناامیدی نیز می‌تواند باشد.
9)فرار از برقراری ارتباط چشمی
اگر فرد مقابل‌تان از برقراری ارتباط و تماس چشمی با شما فرار می‌کند و از این اتفاق ترس دارد، باید بدانید که از استرس شدیدی رنج برده و در حقیقت تمایل دارد از موقعیتی که در آن قرار گرفته، فرار کند.
10)در آغوش گرفتن خود
فردی که بازوهای خود را در آغوش می‌گیرد و خود را جمع می‌کند، احساس استرس و نگرانی زیادی را تحمل می‌کند.

11)نشانه های استرس در زبان بدن :بستن پاها
اگر به رفتارهای خودتان نیز توجه کنید، در هنگام نوشتن پاهای‌تان را در یکدیگر قفل کرده و یا پشت پایه‌های صندلی می‌برید. این واکنش نیز به دلیل استرس است. اغلب این رفتار را در محیط کار و در حین کار کردن از خودتان بروز می‌دهید.

12)سرد شدن دست و پا
استرس باعث می‌شود تا دست و پای فرد به شکلی غیر عادی سرد شود، حتی در گرم‌ترین روزهای سال. این واکنشی است که بدن در مقابل استرس شدید بروز می‌دهد.
13)ماساژ پشت گردن
یکی دیگر از رفتارهای ناخودآگاه فرد در موقعیت‌های استرس‌زا، ماساژ پشت گردن است. در این مواقع فرد مدام گردن خود را با کف دست ماساژ می‌دهد.

نکته مهم
نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که نباید تنها با توجه به این نشانه‌ها فرد مقابل‌تان را مورد قضاوت قرار دهید. بلکه باید به موقعیت فرد و شرایطی که در آن قرار دارد نیز توجه کنید.
فراموش نکنید که عوامل بسیاری در بروز این نشانه‌ها موثر هستند، برای مثال در حالت عصابیت نیز ممکن است فرد دست‌هایش را در یکدیگر گره کرده و فشار دهد و یا این‌که پاهایش را تکان بدهد.
شما به خوبی می‌توانید با بررسی موقعیت فرد و اتفاقاتی که برای او رخ داده، قضاوت درستی داشته باشید.


در آخر

شناخت نشانه های استرس در زبان بدن به شما کمک می‌کند که بدانید در چه مواقعی و در مواجهه با چه افرادی دچار استرس می‌شوید تا با یافتن راه‌حل و یا تغییر شرایط، کاری برای رفع و یا کاهش آن انجام دهید.

در مقابل نیز می‌توانید به میزان استرس فرد مقابل‌تان توجه کنید و برای بهتر شدن شرایط او اقداماتی انجام دهید.

با شناخت زبان بدن در موقعیت‌های مختلف می‌توانید هم ارتباط مؤثر با دیگران برقرار کنید و هم به شناخت بهتری از خود و دیگران دست پیدا کنید.






 
مرجع : معماری زندگی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...