پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ / ۱۸:۴۰
کد مطلب: 63023
۱

دور ریز غذا و سه تجربه جهانی

دکتر برهان ولدبیگی
دور ریز غذا و سه تجربه جهانی
سالانه یک سوم مواد غذایی تولیدی در جهان، به "زباله" تبدیل میشود.هدف باید کاهش حداکثری این مقدار زباله باشد دورریز مواد غذایی میتواند یک راهکار مهم در تامین مواد غذایی برای تعدادی بیشتر از مردم جهان باشد

در زیر به تجربه سه کشور در مدیریت "دور ریز مواد غذايی" اشاره میشود : 
فرانسه محدودیتهای زیادی را در نظر دارد برای دور ریز مواد غذایی در خانه ها،فروشگاهها و سوپر مارکتها. این مواد غذایی به سازمانها و نهادهای متولی توزیع مواد غذایی میان نیازمندان، اهدا میشود.به این ترتیب ،کشور فرانسه تنها حدود ۲٪ مواد غذایی تولیدی سالانه اش را از دست میدهد.
کره جنوبی دور ریختن زباله ها ارگانیک غیر قانونی است.آنها زباله های مواد غذایی را در کیسه های ارگانیک جمع آوری میکنند . این زباله ها به کمپوست یا غذای حیوانات تبدیل میشوند.از سال ۲۰۰۵ این قانون در کره جنوبی اجرا میشود امروز ییشتر از ۹۵٪ زباله های غذایی در کره بازیافت میشوند.
ایتالیا هم مانند فرانسه مواد غذایی مانده در خانه ها،فروشگاهها و سوپر مارکتها را برای توزیع در میان خانواده های نیازمند ، با رعایت اصول بهداشتی و ایمنی مجددا بسته بندی کرده و برای شرکتهای توزیع کننده تخفیف مالیاتی در نظر می گیرد. علاوه بر این ،سالانه بیش از یک میلیون یورو برای تحقیقات در حوزه تولید مواد غذایی با کیفیت و ماندگاری بهتر هزینه می نماید.این کشور موفق شده است تا سالانه یک میلیون تن از زباله های مواد غذایی خود را کاهش دهد.
به گزارش میگنا دکتر برهان ولد بیگی در ادامه این مطلب آورده است که بنا به آمار "فائو" (سازمان خوراک و کشاورزی وابسته به سازمان ملل متحد ) در ایران سالانه بیش از ۳۵ میلیون تن مواد غذایی دور ریخته می شود که برای تامین غذای حدود ۱۸ میلیون نفر کفایت می کند.بخش مهمی دور ریز مواد غذایی در ایران بعلت مدیریت نادرست حوزه کشاورزی در بخش تولید و توزیع است.

علاوه بر این، فقدان تکنولوژی لازم برای فرآوری و نگهداری مواد غذایی و امکان بازیافت مناسب زباله های ارگانیک نیز مزید بر علت فوق می باشد . بهتر است بدانیم که متاسفانه، سالانه یک سوم مواد غذایی تولیدی در جهان، به "زباله" تبدیل میشود.هدف باید کاهش حداکثری این مقدار زباله باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.