پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۹
کد مطلب: 63184
۰
تاثیر تدریجی بر سبک زندگی و رفتار/ نقاب مجازی بر زندگی واقعی

تاثیر بلاگرها بر سبک زندگی

تهمینه سبحانی نژاد
تاثیر بلاگرها بر سبک زندگی
این روزها صفحات مجازی شبکه های اجتماعی برخی بلاگرها یا اینفلوئنسرها با دنبال کننده های عجیب وغریب شان، نظر هر مخاطبی را به خود جلب می کند. صفحاتی که اغلب محتوای خاصی از آن به چشم نمی خورد و تنها با درج روزمرگی های تکراری ولی لاکچری باعث جذب مخاطبان می شود.
وقتی وارد صفحات مجازی ازجمله اینستاگرام شده با برخی از افرادی مواجه می شویم که برای خود در این فضا گویی حکمرانی می کنند. القاب و صفاتی برای خود برگزیدند تا بیشتر دیده شوند. نمایشی از زندگی های به اصطلاح لاکچری خود که البته مخاطب فقط شاهد لایه بیرونی آن است.
کسانی که همیشه میزهای غذای شان رنگین است، همیشه در حال سفر و تفریحند، بهترین وسیله ها را برای گذران زندگی خود دارند، لباس های شان همیشه از برندهای بسیار گران قیمت دنیاست، همیشه لبخند روی لب شان است و به سوی موفقیت و یک روز عالی و بانشاط در حرکتند.
البته هرکدام در موضوعات مختلفی بازیگری می کنند، بیوتی بلاگرها، لایف استایل ها و... عناوینی است که در بین خود تعریف کردند. البته صفحات خوبی هم در این بین به چشم می خوردند که اطلاعات مناسبی را به مخاطبان ارائه می کنند ولی نقاب هایی که این بلاگرها به صورت و زندگی خود زدند و دنبال کنندگان این صفحات تنها با یک قیاس ساده، نمی دانند که چه آسیبی بر روح و زندگی خود وارد می کنند. پشت این قاب و روزمرگی زیبا چه می گذرد؟
برای بررسی بیشتر موضوع درباره «نقش بلاگر ها و میکروسلبریتی ها در ترویج تجمل گرایی و زندگی های لاکچری» با معصومه نصیری، دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکوی ایران و همچنین مدرس سواد رسانه ای به گفت وگو نشستیم. تجمل گرایی میل افراطی افراد به استفاده از کالاهای لوکس بدون تاثیر موثری بر زندگی و تلاش بی نهایت برای مصرف گرایی است.
معصومه نصیری در ابتدا ضمن تعریفی از کلمه تجمل گرایی می گوید: «این کلمه نشان دهنده میل افراطی افراد به استفاده از کالاهای لوکس بدون تاثیر موثر یا مستقیم بر روند عادی زندگی و تلاش بی نهایت برای مصرف گرایی است. مصرف چنین کالاهایی دلایل مختلفی دارد، تغییر سبک زندگی به جهت میل شدید به دیده شدن، فخرفروشی و این که به دیگران بگوییم ما افرادی با سطح زندگی یا فرهنگ خاصی هستیم.»
تاثیر بلاگرها بر سبک زندگی
وی ادامه می دهد: «بلاگرها یا اینفلوئنسرها یا میکروسلبریتی ها عناوینی است که با بروز تکنولوژی های نوین و فضاهای جدید رسانه ای که مبتنی بر ارتباطات اینترنتی یا برخط هستند، باب شد و مورد استفاده قرار گرفت. البته این به آن معنی نیست که در گذشته، افراد و چهره ها روی زندگی مردم و سبک انتخاب آنان اثرگذار نبودند. بازیگران سینما و تلویزیون یا حتی خوانندگان همواره در نحوه انتخابگری یا مدل زندگی مردم و نگاه آنان به زیبایی و تکامل یا آن چیزی که در قالب صنعت مد می بینیم، موثر بودند.

اما این اصطلاحاتی که مورد اشاره است زاییده فضای برخط و فضاهای نوین رسانه ای است که امکان ظهور و دیده شدن، هم به جهت تنوع و هم کثرت مدل ها را زیاد کرده است. یک سری عناصر همچون بلاگرها و اینفلوئنسرها را خلق کرده که تاثیراتی را بر سبک زندگی مردم و مدل کنشگری و حتی انتخابگری رفتار آنان گذاشته است. البته باید مورد توجه قرار بگیرد که این موارد در ذات خود چه ویژگی های روان شناختی و کاربردی ای دارد تا به آن بپردازیم.»
جلب توجه با هر ابزاری
دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکوی ایران با اشاره به مهم بودن بحث اقتصادی برای بلاگرها و اینفلوئنسرها می گوید: «یکی از عوامل مهم برای این افراد بحث اقتصادی است چراکه تبلیغات انجام شده توسط بلاگرها، هرچه بیشتر دیده شود، دریافت وجه و سودی که برای شان حاصل می شود بیشتر است. پس در نتیجه تلاش فراوانی می کنند که با هر روش و ابزاری مورد توجه مخاطب قرار بگیرند. چه به روش مثبت و چه به روش منفی در صفحات افراد کنشگری کنند. چه ناسزا دریافت کنند یا مورد تایید قرار بگیرند قطعا برای شان آورده اقتصادی دارد و این گونه نیست که فقط تایید مثبت برای آنان لزوما کارکرد داشته باشد.»
تاثیر تدریجی بر سبک زندگی و رفتار
مدرس سواد رسانه ای در پاسخ به این سوال که چرا ما تمایل داریم صفحات این بلاگرها را دنبال کنیم، می گوید: «اکثرا ما به جهت پرکردن اوقات فراغت از این فضا استفاده می کنیم و متوجه تاثیر تدریجی این افراد و مدل های کنشگری آنان بر سبک زندگی و رفتارمان نمی شویم. ما می گوییم بهترین جایی که می شود یک مساله را در ذهن مخاطب ته نشین کرد، آن فضایی است که شما به قصد لذت از یک محیطی یا یک فردی تبعیت و پیگیری کرده و در آنجا دروازه بانی ذهنی نمی کنید. همین منجر به این می شود که در لایه های ذهنی شما ته نشین شود و یک اتفاقاتی را رقم بزند که خود به عنوان یک کاربر از آن آگاه نیستید.»
 
مرجع : جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.