سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۰
کد مطلب: 63291
۱
۱

مراجعه به روان‌شناس با یک جلسه تمام نمی‌شود

مراجعه به روان‌شناس با یک جلسه تمام نمی‌شود
به گزارش میگنا به نقل از خبرگزاری فارس، نشست « ساز و کار صدور مجوز فعالیت روان‌شناسان و مشاوران و نخستین آزمون صلاحیت» در سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی برگزار شد.

علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره گفت: تمام تلاشمان را می‌کنیم که قانون نظام روان‌شناسی و مشاوره را دوباره بازنگری و ضعف‌های قانون را اصلاح کنیم. یکی از کار‌هایی که ما در این فاصله زمانی دوماه انجام دادیم تغییر برخی از معاونان بوده است تا کارها سرعت بیشتری بگیرد.


شرایط اخذ مجوز از درگاه ملی مجوز‌ها
وی در ادامه بیان کرد: درحال حاضر سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ۵۷ هزار عضو دارد که همه اعضا دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای روانشناسی هستند.

رییس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره گفت: بیش از ۲۰ هزار عضو در این سازمان فعالیت دارند که ۱۱۰۲۴ نفر از گاه ملی مجوزها و ۸۷۵۵ هم از این سازمان مجوز فعالیت گرفتند.
وی تأکید کرد: تسریع اخذ پروانه تخصصی یکی از اقداماتی است که سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با گرفتن آزمون صلاحیت حرفه‌ای انجام می‌دهد.

آشتیانی در خصوص آزمون صلاحیت حرفه‌ای روان‌شناسی و مشاوره توضیح داد: پیش‌بینی می‌کنیم که در آزمون پیش رو نزدیک به ۱۰ هزار نفر شرکت کنند. ما در حال حاضر هیچ مشکلی با اخذ مجوز‌ها نداریم.

وی در خصوص شرایط اخذ مجوز از درگاه ملی مجوز‌ها بیان کرد: افراد باید مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا، اخذ حداقل نمره در آزمون و مصاحبه روان‌شناختی را داشته باشند تا بتوانند در درگاه ملی مجوز‌ها ثبت نام کرده و برای اخذ مجوز اقدام کنند.

وی در خصوص پوشش بیمه‌ای ارائه خدمات سلامت روانی گفت: بیمه یکی از مباحثی است که ما به صورت جدی داریم پیگیری می‌کنیم. در هفته گذشته وزیر بهداشت اعلام کردند که بیمه ارائه خدمات سلامتی روانی مصوب شد. این بیمه‌ای که در حال حاضر در نظر گرفته شده شامل کسانی می‌شود که مدرک کارشناسی ارشد و دکترا روانشناسی بالینی یا روان‌شناسی سلامت را داشته باشند. بیمه سلامت ارائه خدمات این حوزه‌های روان‌شناسی را پوشش می‌دهد. البته اعتقاد من بر این است که تمام گرایش‌های روان‌شناسی و مشاوره خدمات سلامت باید از پوشش بیمه برخوردار باشند.


سلامت روانی وابسته به شرایط محیطی است
در ادامه پرویز آزادفلاح روان‌شناس و استاد دانشگاه تربیت مدرس در خصوص آزمون صلاحیت حرفه‌ای گفت: برخی ها می‌پرسند چرا فردی که فارغ‌التحصیل دانشگاهی است دوباره باید آزمون بدهد؟ وضعیت سلامت روانی به عنوان یک شاخص مهم باید مورد عنایت بیشتری قرار بگیرد. تمام کشورهای دنیا به سلامت روانی به عنوان یک بحث ویژه نگاه می‌کنند. در واقع سلامت روانی وابسته به شرایط محیطی است.
وی در ادامه بیان کرد: در خصوص سلامت جسمانی سازمانها و نهادهای بسیاری وجود دارد اما درخصوص سلامت روانی تعداد محدودی سازمان وجود دارد.

آزاد فلاح در خصوص سلامت روان گفت: عوامل مختلفی از جمله اجتماعی، سیاسی، تربیتی، خانوادگی و... در سلامت روان اهمیت دارد‌. سال‌هاست در کشور، آموزش عالی روانشناس و مشاور تربیت می‌کند و ما در این زمینه نیروهای متخصص بسیار خوبی داریم. برخی از این تخصص ها در دانشگاه‌های خارج از کشور و برخی دیگر داخل کشور تحصیل کردند. اما علاوه بر مدارک علمی صلاحیت حرفه‌ای هم اهمیت دارد. در حوزه قضا و قانون کسی که فوق لیسانس می‌گیرد نمی تواند وکالت کند. روانشناسی و مشاوره هم همین است. طبیعی است کسانی که می‌خواهند در حوزه سلامت روانی فعالیت کنند آزمون دهند.

وی در ادامه افزود: فردی که در کلینیک خدمات سلامت روان ارائه می‌دهد نه تنها به یک نفر بلکه به یک جامعه خدمات ارائه می‌دهد. وقتی یک مسأله‌ای حساسیت دارد باید با یک وسواس جدی تری به آن توجه کرد. صلاحیت حرفه‌ای مشاوران اهمیت دارد چون یک جامعه از آن نفع می‌برند.


آزمون صلاحیت چه تفاوتی با آزمون‌های دانشگاه دارد؟
استاد دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: برخی‌ها می‌پرسند که آزمون صلاحیت چه تفاوتی با آزمون‌های دانشگاه دارد؟ ما به مدارج و مدارک تحصیلی متخصصان احترام می‌گذاریم. ما قرار نیست واحدهای درسی را دوباره آزمون بگیریم. یک روان شناس باید دارای یک ویژگی‌ها و توانایی‌ها مانند تفکر تحلیلی باشد تا بتواند بحران و مسائل و مشکلات مراجع را کشف کند. در حال حاضر برخی از مشاوران فقط با یک تست مشکل بیمار را تشخیص می‌دهند این خطاست. همه چیز در کتاب نیست. ما نمی‌توانیم بدون سنجش به فارغ التحصیلان دانشگاهی اجازه کار بدهیم.

وی در خصوص محتوای آزمون گفت: داوطلبان برای آزمون نباید کتاب‌های درسی شان را بخوانند ما باور داریم که از نظر علمی تأیید شده‌اند. اما قدرت تخلیل، اخلاق حرفه ای، آشنایی با مسائل بومی و اجتماعی، ظرفیت مدیریت بحران و... جز مسائلی است که در این آزمون سنجیده می‌شود. من قول میدهم که محتوای سوالات به شکلی است که هم شخصیت متخصصان حفظ شود و هم باعث شود که این افراد خدمات خوبی به مراجعان ارائه دهد.

آزاد فلاح در خصوص روان‌شناسان تازه فارغ‌التحصیل شده گفت: روانشناسی که تازه فارغ التخصیل شده باید یک فرصت برای بارور شدن داشته باشد که این امر یکی از برنامه های سازمان توانمند سازی فارغ‌التحصیلان است. اما باید این مسئله یک نظام و سازمانی داشته باشد که بتواند مهارت جوانان را تقویت کنند.

فتحی آشتیانی در باره زمان آزمون صلاحیت حرفه‌ای سازمان نظام روان‌ شناسی و مشاوره گفت: زمان آزمون سال ۱۴۰۲ اواسط دی ماه است. اما تصمیم این است که سالی دوبار در اواخر تیرماه و اواسط دی ماه این آزمون هر ساله برگزار شود.

وی در خصوص ویژگی‌های آزمون توضیح داد: این آزمون یک آزمون استاندارد و ارزیابی شده است که تمام سوالات و گزینه‌های پاسخ توسط متخصصان سنجش سنجیده می‌شود.

وی در در خصوص مصاحبه بعد از آزمون صلاحیت تأکید کرد: در مصاحبه پختگی روانشناس برای ما مدنظر هست و کوچکترین سوال علمی و دانشگاهی از شرکت‌کنندگان پرسیده نمی‌شود. باید بین مدرک تحصیلی و صلاحیت حرفه ای تمایز قائل شویم.

وی در خصوص کارورزی فارغ‌التحصیلان رشته روان‌شناسی و مشاوره گفت: یکی از برنامه های سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره تاسیس مدرسه «توانمندسازی حرفه‌ای و بازآموزی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره» است. فارغ‌التحصیلان به غیر از ۱۵۰ ساعت دوره دانشگاهی می‌بایست در این مدرسه شرکت کنند.


تعرفه‌های قانونی مشاوره روانشناسی
رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در خصوص تعرفه‌های قانونی مشاوره روانشناسی توضیح داد: آنچه هیات دولت مصب کرده است ۲۳۰ هزارتومان برای مشاور کارشناسی ارشد و ۲۷۰ هزار تومان برای مشاوران داری دکتراست. البته گ این مبلغ بسیار کلی است و باید در ابعاد مختلف خدمات روان شناسان تغییر کند.

فتحی آشتیانی در ادامه بیان کرد: رعایت نکردن تعرفه‌ها دو عامل دارد. مراجعه به روان‌شناس با یک جلسه تمام نمی‌شود و بیمار حداقل باید ۱۰ جلسه به مشاور مراجعه کند. بنابراین مبلغ بالا می‌رود و برای ۷۰ درصد جامعه امکان مراجعه به روان‌شناس وجود ندارد. برای همین ما به بحث بیمه روانشناسی خیلی تاکید داریم. زیرا باعث ارتقا سلامت روانی جامعه می‌شود. مسائل روان‌شناختی پیچیدگی های بسیاری دارد و در ابعاد مختلف خود را در حامعه نمایان می‌کند. بنابراین ما چاره ای جز هزینه کردن نداریم‌.

وی در خصوص عدم رعایت تعرفه‌ها توسط روان‌شناسان گفت: مشاور یک دفتر اجاره می‌کند و باید برای مکان و هزینه‌های جانبی هزینه پرداخت. مگر یک روانشناس در طول روز چندتا بیمار ویزیت می‌کند؟ واقعا با مخارجی که این مراکز دارند ته ماه چیزی برایشان باقی نمی‌ماند. برای همین به ناچار همکاران این مبلغ را به ۳۰۰ تا ۳۵۰ ارتقا می‌دهند. البته ۱۰ درصد از مشاوران مبالغ بالاتر این اینها می‌گیرند. اما باید در نظر گرفت که برخی ها به دلیل نوع خدماتشان مبلغشان بالا تر می‌رود. به عنوان مثال مشاوره قبل از ازدواج را اگر یک میلیون پانصد هزار تومان می‌گیرند چون یک پکیج کامل را ارائه می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

محمد
Iran, Islamic Republic of
عجیبه! آیا اقای رئیس عزیز با این مصاحبه اش مجوز افزایش و گرانی تعرفه ها را بدون نظر هیات دولت صادر کردند
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.