چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۳
کد مطلب: 64244
۱

مهارت خود مراقبتی در بیماری مزمن ریه

دکتر طاهره کیایی، متخصص روانشناسی سلامت
مهارت خود مراقبتی در بیماری مزمن ریه
تغذیه سالم خوب و داشتن تحرک کافی و مناسب مثل ورزش به صورت مستمر در طول هفته دو ابزار خود مراقبتی مهم هستند که می توانید وقتی مبتلا به بیماری مزمن ریه هستین ، برای داشتن احساس بهتر و زندگی سالم تر از آنها استفاده کنید. توانایی افراد، خانواده‌ها و جوامع برای ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری، حفظ سلامت، و مقابله با بیماری و ناتوانی با یا بدون حمایت یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی را خود مراقبتی میگویند


دکتر طاهره کیایی در ادامه این مطلب اضافه میکند ورزش کردن و داشتن تحرک مناسب و کافی از جمله ساده ترین و مفید ترین روش های بهبود کیفیت زندگی و همچنین افزایش توانایی در زندگی افراد مبتلا به بیماری مزمن ریه می باشد.

فعالیت و ورزش مناسب عضلات را تقویت می کند ، خلق را بهبود می بخشد ، سطح انرژی و کارآمدی قلب و ریه را بهبود و افزایش می دهد.

اما نکته مهم اینجاست که داشتن تحرک، فعالیت و ورزش لزوما آسیب ناشی از بیماری به ریه را بهبود نمی دهد اما می تواند توانایی شما را برای عملکرد در زمینه موانع ناشی از بیماری ریه را بهبود ببخشد .

یکی از نکاتی که باید به آن توجه بیشتری داشته باشین زمانی است که ورزش را شروع می کنید ، بسیار مهم است که شروع ورزش از سطح پایین باشد مثل پیاده روی آهسته در زمان کوتاه ، وقتی به این نتیجه رسیدید که با تنگی نفس کمتر فعالیت بیشتر داشته باشید آن وقت می توانید به تدریج و آرام آرام سطح عملکردتان را بالا ببرید .


چند توصیه در مورد ورزش و فعالیت برای بیمارانی که به بیماری مزمن ریه مبتلا هستند :

✅️ افراد مبتلا به آسم : احتمالا زمان ورزش و فعالیت و تحرک زیاد دچار سرفه ، یا خس خس سینه شوند ، اگر این مسئله پیش آمد با پزشک متخصص صحبت کنید تا در صورت نیاز اسپری تسریع کننده قبل از شروع ورزش استفاده کنید (با تجویز متخصص).

✅️تنگی نفس خفیف در حین فعالیت ورزشی امری طبیعی است اما اگر پس از کمی فعالیت ورزشی دچار تنگی نفس شدید شدید ، پزشک می تواند داروهای شما را تغییر بدهد و این ممکن است زمان بیشتری نیاز باشد تا شما به نقطه امنی برای آرامش خود برسید.

✅️ مدت زمان بیشتری را صرف گرم و سرد کردن بدن برای آماده سازی فعالیت ورزشی کنید، این روش بهتر است جزئی از نرمش های از جمله تنفس با لب های بسته و تنفس دیافراگمی یا شکمی باشد.

✅️به تنفستان توجه کنید . مطمئن شوید که تنفس عمیق و آهسته انجام می شود و هنگام باز دم از تنفس با لب های بسته استفاده کنید و باز دم را دو الی سه بار بیشتر از عمل دم انجام دهید .

✅️یادتان باشد تمرین های دست زودتر از تمرین های پا موجب تنگی نفس و افزایش ضربان قلب می شوند.

✅️شنا کردن یک فعالیت ورزشی مفید برای افراد مبتلا به بیماری مزمن ریه است.

✅️ورزش‌های قدرتی ، ورزش‌های سبک ،وزنه برداری سبک و قایق رانی بخصوص برای کسانی که به دلیل مصرف دارو یا سایر علل ضعیف یا کم توان شده اند، مفید است.

✅️اگر ترس دارید که دچار تنگی نفس شوید ، ورزش ممکن است برایتان نگران کننده باشد ، هر فردی انتظار طبیعی افزایش ضربان قلب و افزایش تعداد تنفس حتی قبل از شروع ورزش تجربه می کند ، تنفس با لبهای بسته و تنفس دیافراگمی به آرمیدگی و آرامش شما کمک می کند.


نکته: هر ورزش ترکیبی از فعالیت های بدنی را که دوست دارید مثل دوچرخه سواری، باغبانی، پیاده روی ، انتخاب و امتحان کنید .

✅️مهمترین مسئله داشتن استمرار در انجام دادن فعالیت ورزشی است .

بنابر همین گزارش از میگنا رسانه سلامت روان ایران بیماری های مزمن ریوی گروهی از بیماری ها هستند که جریان هوا را مسدود کرده و تنفس را دشوار می کنند. دو بیماری مزمن ریوی که بیشتر رایج هستند عبارتند از:

1. برونشیت مزمن یا آمفیزم . این بیماری باعث انسداد تهویه ریوی و مشکلات تنفسی می شود که با گذشت زمان بدتر می شود علت اصلی برونشیت میتواند قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گازهای تحریک کننده یا ذرات معلق است و یا دود سیگار است علائم این بیماری عبارتند از تنگی نفس، سرفه مزمن، تولید مخاط، و خس خس سینه.

2.آسم یک بیماری مزمن است که راه های هوایی و مجاری ریه را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث حملات مکرر تنگی نفس و خس خس سینه به دلیل تنگ شدن مجاری تنفسی می شود علائم آسم می تواند از نظر شدت و فراوانی متفاوت باشد و ممکن است در طول فعالیت بدنی یا در شب بدتر شود.[ آسم شایع ترین بیماری مزمن در بین کودکان است.

سیگار کشیدن، آلودگی هوا، آلرژی ها، و مخاطرات در مشاغل خاص که با آلودگی های شیمایی  سرکار ودارند میتوانند سلامتی دستگاه تنفسی را بخطر بیندازند .



 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.