۱۵۰ هزار نفر از دانش آموختگان روانشناسی "بیکارِ غیرفعال" هستند
محمد مصطفوی ظهر چهارشنبه در همایش تبیین هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه سوم متوسطه شهرستان اراك، با اشاره به منطبق بودن هدایتگری تحصیلی دانش آموزان با نیاز شغلی جامعه اظهار داشت: در سالهای اخیر رویکرد آموزشوپرورش در هدایت تحصیلی دانشآموزان به صورت نقطهای وسالانه نبوده وبه فرایندی تبدیل شده که از ابتدای ورود دانشآموزان به مدرسه تا پایان دوره دانشگاه را شامل میشود.
وی افزود: مجموع نمرات متوسطه اول، بررسی های مشاورهای و هنجار محوری به عنوان 3 رکن اصلی در فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان مورد توجه قرار میگیرد.
معاون برنامهریزی امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اساسیترین مشکل در حوزه هدایتگری تحصیلی تصریح کرد: سمتو سوی دانش آموزان به سمت دورههای علوم انسانیو نظری مشکل مهم آموزشوپرورش در حوزه هدایت تحصیلی استو نیاز است که مشاوران آگاهی لازم را برای شناسی ظرفیتهای رشتههای فنیوحرفهای به دانشآموزان بدهند تا زمینه گسترش رشتههای کاربردی و مهارتی فراهم شود.
مصطفوی خاطرنشان کرد: برای اینکه دانشآموزان بتوانند برنامهریزی صحیح برای آینده تحصیلی وشغلی خود داشته باشند تا کنون 10 نشست داخلی و 20 نشست تخصصی از سوی معاونت آموزشوپرورش وسایر دستگاهها برگزار شده است.
وی با اشاره به نقش والدین و معلمان ومشاوران بیان کرد: والدین، معلمانو مشاوراننقش بسیار مهمی در هدایت وراهنمایی دانشآموزان دارند وباید با شناسایی استعدادها، علایق و توانمندیهای دانش آموزان زمینه صحیح هدایت تحصیلی دانش آموزان را فراهم کنند.
معاون برنامه ریزی امور مشاوره وزارت آموزشو پرورش افزود: والدین باید از گرایش فرزندان خود به سمت رشتههایی که مقبولیت بیشتری در جامعه دارند اما با نبود تقاضای شغلی مواجهاند خودداری کرده و زمینه حضور آنان در رشته هایی که با استعداد و توانمندی دانش آموز سازگار است هدایت کنند.
مصطفوی با اشاره به هدفهدایت تحصیلی گفت: شناسایی توانمندی، علاقه، استعداد دانشآموزان و نیاز جامعه از اهداف هدایت تحصیلی دانشآموزان است که باید توجه قرار گیرد تا دانشآموزان با هدایت صحیح و آشنایی با این مسائل بتوانند آینده شغلی و تحصیلی خود را تعیین کنند.
وی تصریح کرد: استان مرکزی 11 فارغالتحصیل دکتری و 176 مشاور فوق لیسانس به بحث مشاوره دانش آموزان میپردازند که اما با این وجود ظرفیت هدایت دانش آموزان در حوزه مشاوره شغلی و تحصیلی ضعیف است.
وی افزود: مجموع نمرات متوسطه اول، بررسی های مشاورهای و هنجار محوری به عنوان 3 رکن اصلی در فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان مورد توجه قرار میگیرد.
معاون برنامهریزی امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اساسیترین مشکل در حوزه هدایتگری تحصیلی تصریح کرد: سمتو سوی دانش آموزان به سمت دورههای علوم انسانیو نظری مشکل مهم آموزشوپرورش در حوزه هدایت تحصیلی استو نیاز است که مشاوران آگاهی لازم را برای شناسی ظرفیتهای رشتههای فنیوحرفهای به دانشآموزان بدهند تا زمینه گسترش رشتههای کاربردی و مهارتی فراهم شود.
مصطفوی خاطرنشان کرد: برای اینکه دانشآموزان بتوانند برنامهریزی صحیح برای آینده تحصیلی وشغلی خود داشته باشند تا کنون 10 نشست داخلی و 20 نشست تخصصی از سوی معاونت آموزشوپرورش وسایر دستگاهها برگزار شده است.
وی با اشاره به نقش والدین و معلمان ومشاوران بیان کرد: والدین، معلمانو مشاوراننقش بسیار مهمی در هدایت وراهنمایی دانشآموزان دارند وباید با شناسایی استعدادها، علایق و توانمندیهای دانش آموزان زمینه صحیح هدایت تحصیلی دانش آموزان را فراهم کنند.
معاون برنامه ریزی امور مشاوره وزارت آموزشو پرورش افزود: والدین باید از گرایش فرزندان خود به سمت رشتههایی که مقبولیت بیشتری در جامعه دارند اما با نبود تقاضای شغلی مواجهاند خودداری کرده و زمینه حضور آنان در رشته هایی که با استعداد و توانمندی دانش آموز سازگار است هدایت کنند.
مصطفوی با اشاره به هدفهدایت تحصیلی گفت: شناسایی توانمندی، علاقه، استعداد دانشآموزان و نیاز جامعه از اهداف هدایت تحصیلی دانشآموزان است که باید توجه قرار گیرد تا دانشآموزان با هدایت صحیح و آشنایی با این مسائل بتوانند آینده شغلی و تحصیلی خود را تعیین کنند.
وی تصریح کرد: استان مرکزی 11 فارغالتحصیل دکتری و 176 مشاور فوق لیسانس به بحث مشاوره دانش آموزان میپردازند که اما با این وجود ظرفیت هدایت دانش آموزان در حوزه مشاوره شغلی و تحصیلی ضعیف است.
مرجع : خبرگزاري تسنيم