دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۰
کد مطلب: 62658
۳
۱

تاب آوری سایبری چیست؟ اصول و مبانی آن کدامست؟

تاب آوری سایبری چیست؟ تاب آوری سایبری چگونه کار می کند؟
تاب آوری سایبری چیست؟ اصول و مبانی آن کدامست؟
تاب آوری سایبری چیست؟ تاب آوری سایبری چگونه کار می کند؟ تفاوت بین مقاومت سایبری و امنیت سایبری چیست؟مزایای تاب آوری سایبری چیست؟ تاب آوری یا انعطاف‌پذیری سایبری به توانایی شما برای ایمن کردن سیستم خود اشاره دارد، بلکه بدون توجه به تهدیدات یا حملاتی که با آن مواجه است، آن را در حال اجرا نگه دارید. با تمرکز بر ایجاد دفاع امنیتی قوی، احتمال حملات سایبری را تشخیص می دهد. اما به جای اینکه از ترس خم شوید یا مغازه را ببندید، شما را تشویق می‌کند که از خودتان دفاع کنید و به عملیات خود ادامه دهید.
در فضای مجازی بسیار ناپایدار امروزی، انعطاف پذیری یا تاب آوری سایبری مفید است. هکرها به این زودی ها دست از کار نمی کشند. در واقع، آنها در حال کسب مهارت های بیشتری برای تقویت تکنیک های هک خود هستند. اگر نتوانید سیستم خود را ایمن کنید، آن را در یک بشقاب طلا به آنها عرضه می کنید. در حالی که مهاجمان در حال بهبود مهارت های خود هستند، شما باید امنیت خود را افزایش دهید تا آنها را به پول خود بکشانید.

تفاوت بین مقاومت سایبری و امنیت سایبری چیست؟
مردم اغلب از انعطاف‌پذیری سایبری و امنیت سایبری به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، به این معنا که معنای مشابهی دارند. در حالی که هر دو مفهوم یک هدف مشترک در تضمین امنیت دارند، اما در اجرا متفاوت هستند.
امنیت سایبری بر استراتژی هایی که برای جلوگیری از نفوذ تهدیدات سایبری به سیستم خود به کار می گیرید تأکید دارد. یک اقدام پیشگیرانه، بر روی کارهایی که می توانید قبل از وقوع حمله انجام دهید تمرکز می کند. تاب آوری سایبری، از طرف دیگر، در مورد مقاومت و زنده ماندن در برابر حملات سایبری است. این شامل تنظیم ساختاری برای هدایت کل چرخه حیات یک حمله است. انعطاف پذیری سایبری حوزه وسیع تری از امنیت سایبری است.
تاب آوری سایبری چگونه کار می کند؟
حملات سایبری بسیار زیاد است. درست زمانی که فکر می کنید بهترین راه برای ایمن سازی سیستم خود را پیدا کرده اید، مهاجمان تکنیک های جدیدی را توسعه می دهند. با توجه به این موضوع، انعطاف‌پذیری سایبری نشان می‌دهد که هیچ استراتژی مشخصی برای تامین امنیت دارایی‌های دیجیتال شما وجود ندارد. این یک استراتژی امنیت جمعی با چندین لایه را می طلبد.
برای پیاده سازی تاب آوری سایبری موثر، باید یک استراتژی دفاعی و بازیابی قوی ایجاد کنید. اولین هدف شما محافظت از داده های خود در برابر دسترسی غیرمجاز است. در این مرحله، تکنیک‌هایی مانند امنیت نقطه پایانی، کنترل دسترسی و مدیریت سطح حمله را در میان سایر تکنیک‌ها بررسی می‌کنید.

انعطاف‌پذیری یا تاب آوری سایبری با کاوش در استراتژی‌هایی برای کاهش حملات، امنیت شما را یک درجه بالاتر می‌برد تا تأثیرات آنها در عملیات شما اختلال ایجاد نکند. در اینجا، گزینه های مختلفی را در طرح واکنش به حادثه خود از جمله بازیابی اطلاعات و پشتیبان گیری بررسی می کنید.
آگاهی بالای امنیتی کلید انعطاف پذیری سایبری است. باید بدانید قبل و بعد از حمله چه کاری باید انجام دهید.
یک چارچوب تاب آوری سایبری قوی مراحل زیر را اجرا می کند.
  1. تهدیدها، خطرات و آسیب پذیری های سایبری را شناسایی کنید.
    برای محافظت از سیستم خود و دارایی های دیجیتال آن، دفاع های امنیتی را اجرا کنید.
    چارچوب امنیتی خود را برای کشف نقاط ضعف نظارت کنید.
    به تهدیدات و حملات سایبری با پیروی از استراتژی هایی که در طرح واکنش به حادثه خود مستند کرده اید، پاسخ دهید.
    برای به حداقل رساندن تأثیر حمله بر شبکه خود، یک برنامه بازیابی را آغاز کنید.
    عملیات خود را برای بهبود مستمر دنبال کنید.

     
مزایای تاب آوری سایبری چیست؟
انعطاف‌پذیری سایبری ترس از حمله را ایجاد نمی‌کند. در عوض، شما را به ایجاد یک چارچوب امنیتی تشویق می کند که می توانید به آن اعتماد کنید تا در برابر حملات عقب نشینی کنید. هنگامی که از آن استفاده کردید، از مزایای زیر بهره مند خواهید شد.
1. زمان خرابی را به حداقل برسانید
یک حمله سایبری به خوبی برنامه ریزی شده، عملیات شما را خنثی می کند و سیستم شما را مجبور می کند یا خاموش شود یا غیرقابل دسترسی باشد. هر کاری که باید انجام دهید باید منتظر بمانید—این روش مهاجمان است که شما را به باج می گیرند. بسته به ماهیت سیستم خود، ممکن است در این فرآیند متحمل ضررهای مالی شوید. این دقیقاً همان چیزی است که هکرها از شما می خواهند که از آن عبور کنید و خوشحال می شوند که زمان از کار افتادگی را تا زمانی که به آنچه که می کنند طولانی کنند.

انعطاف‌پذیری سایبری به شما کمک می‌کند از خرابی جلوگیری کنید، یا حداقل آن را به حداقل ممکن کاهش دهید، زیرا زیرساخت‌هایی برای بازگشت تقریباً فوری دارید. اگر شما یک طرح واکنش سریع و قوی برای مقابله با حادثه دارید، ممکن است افراد خارجی حتی متوجه هیچ گونه اختلالی در عملیات شما نشوند.
2. از حریم خصوصی خود محافظت کنید
دارایی های داده معمولاً هدف اصلی مهاجمان سایبری هستند. آن‌ها می‌دانند که به محض اینکه اطلاعات خصوصی شما را در دست بگیرند، به دلیل ترس از قرار گرفتن در معرض داده‌های حساس، دستور آنها را انجام خواهید داد.
همکاری با هکرها در طول مذاکرات باج‌افزار مهم است، اما تضمین نمی‌کند که داده‌های شما را بازیابی کنند، و همچنین تضمین نمی‌کند که آنها آن‌ها را افشا نکنند. مواردی وجود دارد که هکرها اطلاعات قربانیان را حتی پس از اینکه قربانیان درخواست خود را انجام دادند، افشا کردند.
انعطاف‌پذیری سایبری با محکم‌تر کردن دیواره‌های امنیتی دارایی‌های داده‌های شما، از حریم خصوصی شما محافظت می‌کند. شما می‌توانید حساس‌ترین داده‌های خود را اولویت‌بندی کنید، به طوری که دستیابی هکرها به آنها دو برابر سخت‌تر می‌شود.
3. زمان بازیابی را افزایش دهید
بسته به میزان آسیبی که قربانی حمله سایبری متحمل می‌شود، ممکن است چندین هفته و حتی ماه‌ها طول بکشد تا بهبود یابد و سیستم خود به حالت عادی برگردد. متأسفانه، برخی از افراد هرگز پس از یک حمله بهبود نمی یابند.
انعطاف پذیری سایبری تلفات را کاهش می دهد و زمان بهبودی شما را افزایش می دهد. از آنجایی که از قبل فهرستی از مراحل قابل انجام دارید، می‌توانید با اجرای سریع‌ترین مراحل به حالت بازیابی بروید.

4. افزایش انطباق و وفاداری
اگر اطلاعات کاربران را در سیستم خود دارید، در معرض نقض داده‌ها اطلاعات آن‌ها فاش می‌شود و در نهایت باعث می‌شود که اعتمادشان را نسبت به شما از دست بدهند. شهرت شما از بین خواهد رفت و به دلیل رعایت نکردن قوانین حفظ حریم خصوصی، با شکایت های احتمالی روبرو خواهید شد.
نکته مثبت این است که اگر بتوانید سیستم خود را در برابر تهدیدات و حملات ایمن کنید، وفاداری و اعتماد کاربران شما به طور پیوسته افزایش می یابد.

دارایی های دیجیتال خود را با انعطاف پذیری و تاب آوری سایبری ایمن کنید
مهاجمان فقدان امنیت را شکار می کنند. و آنها همچنان به موفقیت خود ادامه می دهند و به دلیل ناآگاهی، سهل انگاری و عدم تمایل کاربران اینترنت به اولویت دادن به امنیت خود، میلیاردها دلار درآمد کسب می کنند.
از آنجایی که مجرمان سایبری به دنبال دارایی های دیجیتال شما هستند، حداقل کاری که می توانید انجام دهید دفاع از سیستم خود است. زرادخانه امنیتی خود را زودتر از موعد مقرر بسازید که چه زمانی به آن نیاز دارید. هنگامی که مهاجمان شما را هدف قرار می دهند، آماده عقب نشینی و محافظت از قلمرو دیجیتال خود خواهید بود.

کتابی هم در این زمینه بنام  امنیت سایبری ریسک و تاب آوری توسط دکتر ایوب ترکیان ترجمه و در انتشارات نیاز دانش به چاپ رسیده است که مورد توجه علاقه مندان به تاب آوری سایبری واقع شده است .
در این کتاب، مفاهیم، فرایندها، نقشه‌های راه، ابزار توسعه پروژه، و شابلون‌های گزارش‌دهی توسط هر شرکت برای توسعه راهبردهای امنیت و تاب‌آوری سایبری مورد بحث قرار می‌گیرند.
روش‌شناسی یکپارچه کردن تلاش‌های برنامه‌ریزی راهبردی گسسته به یک راهبرد در سطح شرکت ارایه خواهد شد. این رویکرد به صورت کارآمد از منابع بهره‌برداری کرده، تهدیدات با ریسک بالا را هدف‌گذاری نموده، ریسک حاصل از تلاش‌های رفع مشکل ارزیابی شده، و متناسب با فرهنگ کاری شرکت، سلایق مدیریت ارشد، واحدهای کسب و کار، و علایق متنوع موجود در شرکت، ذی‌نفعان نسبت به اهمیت موضوع مجاب می‌شوند.
مدیران میانی و هم‌چنین CISO یا CIO می‌توانند از این کتاب برای تدوین راهبردهای خیلی واقعی قابل پیاده‌سازی توسط هیئت مدیره و قابل تأیید توسط مجموعه‌های مشورتی، استفاده کنند. با استفاده از تکنیک‌های ایجاد وحدت رویه، مسئول تدوین برنامه راهبردی می‌تواند دیگر راهبردهای در حال توسعه را با این راهبرد کلان ترازبندی و/ یا در آن تعبیه نماید.








 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Javad
United States
درود بر شما. مثل همیشه عالی
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم