يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۷
کد مطلب: 17831
۰

درمان صدای درون سر اسکیزوفرنی‌ها با آواتار

محققان کالج دانشگاهی لندن یک سیستم آواتار طراحی کرده‌اند که می‌تواند به بیماران اسکیزوفرنی در کنترل صداهای درون سر آنها کمک کند.
به گزارش ایسنا، بیماران در بخشی از این درمان با انتخاب یک چهره و صدا از یک فرد یا چندین تن به ساخت یک آواتار می‌پردازند که به باور آنها درون سرشان قرار گرفته است. سپس درمانگران می‌توانند بیماران را به مقابله با آواتار و اجبار آن به ترک سرشان تشویق کنند که می‌تواند اعتماد به نفس این بیماران را در مقابله با توهمشان ارتقا بخشد.

محققان مدعی شده‌اند که این درمان رایانه‌ای می‌تواند کمک سریع و موثر برای مدیریت این اختلال ارائه کرده و بسیار موفق‌تر از درمانهای پزشکی در دسترس کنونی است. این سیستم همچنین می‌تواند به کاهش بسامد و شدت حملات اسکیزوفرنی در موارد آینده کمک کند.

در کارآزمایی‌های ابتدایی، به 16 بیمار تا هفت جلسه 30 دقیقه‌ای درمان ارائه شد. محققان دریافتند که تمام بیماران از بهبود بسامد و شدت صداهای درون سرشان خبر داده‌اند. شش مورد از این بیماران پس از تجربه توهمات صوتی برای به ترتیب 16، 13 و 3.5 سال بطور کامل دیگر صدایی نشنیدند. این آواتارها مستقیما هذیانهای بیمار را مورد خطاب قرار نداده اما این پژوهش نشان داده که توهمات به عنوان یک اثر کلی درمانی بهبود می‌یابند.

پروفسور جولیان لف از واحد علوم بهداشت ذهنی کالج دانشگاهی لندن این درمان را ابداع کرده است. وی گفت: اگرچه بیماران با یک آواتار به عنوان یک شخصیت واقعی تعامل دارند، از آنجایی که خود سازنده آنها هستند می‌دانند که این شخصیتها هنگامی که با صداهای تهدید کننده به مخالفت می‌پردازند، به آنها آزار نمی‌رسانند.

در نتیجه این درمان به بیماران در دستیابی به اعتماد به نفس کافی و تشویق برای مقابله با آواتار و آزار آنها کمک می‌کند. مرحله اول این درمان برای بیماران ساخت آوارتارهای رایانه‌ای با انتخاب چهره و صدای موجودی است که به باور این بیماران با آنها صحبت می‌کند.

این سیستم سپس لبهای آواتار را با صحبت‌های آن هماهنگ کرده که این به درمانگر اجازه می‌دهد فورا از طریق آواتار با بیمار صحبت کند. وی بیمار را برای مقابله با صدا تشویق کرده و به‌تدریج به آنها آموزش می‌دهد تا کنترل توهمات خود را در دست بگیرند.

این تیم اکنون یک کمک هزینه 1.3 میلون پوندی را از بنیاد ولکام برای اصلاح سیستم خود و اجرای یک پژوهش تصادفی در مقیاس بزرگتر برای آزمایش این رویکرد در درمان اسکیزوفرنی دریافت کرده است.
آزمایشات در موسسه روانپزشکی کینگز کالج لندن انجام خواهد شد و اولین بیماران را در اوایل ماه ژوئیه ثبت‌نام می‌کند. اولین نتایج این پژوهش بزرگتر قرار است تا اواخر سال 2015 ارائه شود.
محققان در حال حاضر مشغول آموزش درمانگران و کارکنان پژوهش برای ارائه درمان آواتار و نهایی‌سازی راه‌اندازی پژوهش هستند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.