پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۱
کد مطلب: 51252
۱

توصیه های روانشناسی به والدین برای ایام آموزش آنلاین دانش آموزان

توصیه های روانشناسی به والدین برای ایام آموزش آنلاین دانش آموزان
مژگان ناقل با بیان اینکه آموزش آنلاین در شرایط کرونا ممکن است باعث کاهش حوصله‌ والدین و دانش‌آموزان شود، اظهار کرد: به دلیل بیشتر شدن تعاملات در خانه، پرخاشگر شدن بچه‌ها طبیعی است و والدین باید مدیریت تعامل با آنها را یاد بگیرند.
 
وی افزود: در آموزش بصورت آنلاین، برنامه ریزی آکادمیک بهم می‌خورد و معمولا دانش آموزان ساعات مشخصی برای انجام تکالیف ندارند؛ بنابراین والدین و آموزگار باید برنامه ریزی مشخصی برای زمان آموزش و انجام تکالیف دانش آموزان داشته باشند.

به گفته‌ این روانشناس، بهتر است والدین فضای مشخصی از خانه و اتاق فرزند خود را برای آموزش و انجام تکالیف درنظر بگیرند تا دانش آموز بتواند با تمرکز بهتر به یادگیری مشغول شود.

ناقل ادامه داد: والدین همچنین باید زمان مشخصی را برای استراحت و تفریح و تغذیه در بین ساعات آموزشی دانش آموزان در نظر بگیرند تا دانش‌آموزان اذیت نشوند.

وی به کاهش تعامل دانش‌آموزان با دوستان و هم‌سالان خود در این ایام اشاره کرد وافزود: تعامل با هم‌سالان به ویژه برای دانش‌آموزان دبستانی به جهت پختگی روانی آنها بسیار حائز اهمیت است که در گذشته این نیاز از طریق مدرسه برای بچه‌ها تامین می‌شد؛ در این ایام نیز خانواده‌ها می‌توانند درصورتی که دوستانِ فرزند خود را می‌شناسند به فرزند خود اجازه دهند با دوستانش تماس‌ تصویری برقرار کند و از این طریق به اجتماعی شدن دانش‌آموز کمک کنند.

این روان شناس معتقد است در ایام آموزش مجازی، والدین باید با آموزگاران در تماس باشند و برنامه ریزی دقیقی را برای آموزش و ارائه تکالیف دانش‌آموزان داشته باشند تا دانش‌آموزان همانند دوران قبل از کرونا به برنامه‌ای منظم عادت کنند.

وی با تاکید بر اینکه پنجشنبه و جمعه‌ها حتما برای استراحت دانش‌آموزان قرار داده شود؛ افزود: والدین باید به صورت نامحسوس بر فعالیت فرزندان خود نظارت داشته باشند البته این نظارت نباید با شدت انجام شود و اصول کار با بچه‌ها را رعایت کنند.

والدین در آموزشهای آنلاین، باید فرزندان خود را به جستجو برای یافتن پاسخ پرسش‌ها و مطالب علمی و حل مسئله تشویق کنند و نباید تنها برای کسب نمره پاسخ تمرینات آموزشی را بدون اینکه دانش‌آموز به تفکر واداشته شود، در اختیار  آنها قرار دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که شرایط آموزش آنلاین و حضور مداوم دانش‌آموزان در خانه ممکن است باعث خستگی و کلافگی والدین شود؟ گفت: شرایط بسیار منحصر به فرد است و والدین باید بپذیرند که برای سلامت خانواده خود باید با این شرایط کنار بیایند و چاره‌ای غیر از این نیست؛ همچنین می‌توانند در صورت تمایل هفته‌ای یک مرتبه در فضاهایی سر باز و به دور از جمعیت زیاد و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی به همراه فرزندان خود حضور پیدا کنند چراکه این ایزوله شدن برای دانش‌آموزان خوب نیست.

وی در پایان پیش بینی فعالیت‌های پرتحرک و جنبشی برای بچه‌ها، گذراندن ساعاتی برای تماشای تلویزیون و داشتن برنامه‌ی منظم برای استفاده از دستگاه‌های هوشمند آموزشی اعم از موبایل، تبلت، لپ تاپ و... برای جلوگیری از اعتیاد دانش آموزان به دستگاه‌های هوشمند تاکید کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا