سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۱
کد مطلب: 54275
۰

فراگیری روابط عاطفی و اجتماعی با حضور کودکان در مدرسه امکان پذیر است

فراگیری روابط عاطفی و اجتماعی با حضور کودکان در مدرسه امکان پذیر است
دکتر فریبرز دُرتاج، با حضور در استودیو نگاه، اظهار کرد: در حدود دو سال است که به دلیل شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامت عمومی جامعه، دانش آموزان و معلمان، مجبور به ارائه آموزش از طریق فضای مجازی شده اند. اما باید به این موضوع دقت کرد که بر اساس پژوهش های صورت گرفته از سوی یونسکو، آموزش مجازی در بلندمدت، آموزش مؤثر و اثر بخشی نخواهد بود و در کمترین حالت، حداقل با ۳۰درصد افت تحصیلی، مواجه خواهیم شد.

وی افزود: تحقیقات نشان داده است که متأسفانه با تمام تلاش های صورت گرفته از سوی دولت ها، پس از شیوع ویروس کرونا، یک میلیارد و ۶۰۰میلیون دانش آموز در جهان، از مدرسه باز مانده اند.

دُرتاج تصریح کرد: با توجه به این شرایط بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا تصمیم به برنامه ریزی برای بازگشایی مدارس از تابستان 2020 گرفتند و خوشبختانه در کشور ما نیز در این مورد اقداماتی در حال انجام است.

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران، گفت: طبق گزارش سازمان ملل در ۱۳جولای ۲۰۲۱،آسیب های ناشی از تعطیلی مداوم مدارس، برای کودکان و نوجوانان، جبران ناپذیر است، از این رو مقامات سازمان ملل و مسئولان آموزش یونسکو، با تأکید بر این که مدارس کانون شیوع کرونا نبوده و فقط یک درصد احتمال انتقال ویروس در دانش آموزان وجود دارد، خواستار بازگشایی ایمن مدارس شده اند.

وی با اشاره به این که تقریباً در هیچ یک از کشورهای دنیا، معلمان در اولویت واکسیناسیون نبوده و در رده گروه های حساس قرار نگرفته اند، بیان کرد: در ایران تمهیداتی برای واکسیناسیون معلمان صورت گرفته است و امیدواریم تا مهرماه، تمامی معلمان واکسینه شوند.

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی خاطرنشان کرد: دانش آموزان کلاس اول، هنوز نتوانسته اند فضای واقعی مدرسه را درک کنند و مدرسه را به صورت ملموس تجربه نکرده اند.

وی افزود: والدین باید از اهمیت بازگشایی مدارس، آگاه شوند و بدانند که فرزندانشان در تمام دوران کودکی و نوجوانی، به ویژه در سنین پایه اول و دوم ابتدایی، مفهوم روابط عاطفی و اجتماعی را می آموزند و این آموزش از طریق برخوردهایی که در مدرسه با هم سالان خود دارند، صورت خواهد گرفت. فضای مجازی قدرت آموزش های مهارتی که مستلزم آموزش حضوری است را نخواهد داشت.

دُرتاج ادامه داد: وظیفه مدرسه فقط آموزش نبوده و اتفاقاً پرورش و تربیت فرزندان این سرزمین، از جایگاه بالاتری نسبت به آموزش برخوردار است. فرزندان ما در تعامل و روابط اجتماعی، کنترل هیجانات و روابط بین فردی را آموزش می بینند و باید سعی کنیم در کنار انسان های باهوش، انسان های اخلاق مدار تربیت کنیم.

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی در پایان گفت: جامعه باید به این نکته توجه داشته باشد که تعلیم و تربیت دانش آموزان، صرفاً وظیفه آموزش و پرورش نیست؛ بلکه تمامی ارگان ها باید دست به کار شده و همکاری کنند تا بتوانیم با برگزاری کلاس ها به صورت حضوری، مسیر آینده کشور را به درستی مشخص کنیم.


منبع : مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی اموزش و پرورش
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...