آیا بازار کار رشته روانشناسی اشباع شده است؟
همایش روانشناسی حرفهای ایران
رپرتاژ آگهی
آیا بازار کار رشته روانشناسی اشباع شده است و روانشناسی دیگر حرفهای درآمد زا نیست؟
آیا روانشناسی به عنوان حرفهای آینده دار در ایران شناخته میشود؟به گزارش میگنا رسانه سلامت روان کشور همایش روانشناسی حرفهای ایران در تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲ در سالن جابر ابن حیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار میشود.
بر اساس گزارشهای خبرگزاری های معتبری مثل ایسنا در سال ۱۴۰۱: «در حالی بالغ بر ۲۷۰ هزار دانشجو در مقاطع و شاخههای متفاوت رشته روانشناسی و مشاوره در حال تحصیلاند که به گفته صاحب نظران این حوزه، در حال حاضر با اشباع فارغ التحصیلان روانشناسی و مشاوره به ویژه در کلان شهرها و در مقابل بیکاری متخصصان این رشته مواجهایم».
نظر روانشناسان و فارغ التحصیلان روانشناسی درباره بازار اشباع روانشناسی چیست؟
در نامهای که جمعی از دانشجويان و فارغ التحصيلان رشته های روان شناسی و مشاوره به میگنا داشتند، این کارشناسان حرفه روانشناسی دغدغههای دیگری را مطرح کرده اند. به عنوان مثال در بخشی از این نامه آمده است که: «... رشته روانشناسی مورد سوء استفاده برخی سودجويان اقتصادی واقع شده و افرادي با رشته های غير مرتبط به صرف بيان خوب و ظاهر شيك اقدام به برگزاری كارگاه های آموزشی و درمانی نمودهاند و از این راه کسب درآمد می نمايند، بدون اينكه نظارت و كنترلی بر كار و آسيب هايی كه اين عده روانشناس نما بر علم روان شناسی وارد مي كنند باشد».
این درمانگران و مشاوران، حتی اگر در مراكز ارایه خدمات روان شناسی و مشاوره نیز شاغل باشند با مشکلات گوناگونی همچون عدم حمايت و حذف خدمات روانشناسی از تعرفه ها و بیمه های درمانی، عدم حمایت رسانه ها از مشاوره به لحاظ کارکردی، جا نیفتادن فرهنگ مشاوره ای، معضل بیکاری و عدم دریافت حقوق مناسب و مواجهند.
شاید مشکل اشباع بودن بازار روانشناسی، بیش از بالا بودن میزان ورودی دانشجو به این رشته به روانشناس نماها و افرادی که بدون ارتباط با حرفه روانشاسی ادعای مشاوره ارائه میکنند نسبت داشته باشد.
چگونه یک روانشناس میتواند وارد بازار پر سود روانشناسی شود؟
ایجاد ذهنیتی کسبوکار محور در روانشناسان کلید مهمی در گشودن درهای بازار بزرگ روانشناسی در ایران برای روانشناسان است. آنها باید یاد بگیرند که یک کلینیک مشاوره روانشناسی یا حتی جلسات مشاوره خود را چگونه از دید یک حرفه درآمدزا نگاه کنند و از چه روشها و با کمک چه مهارت ها و نیروهایی، باعث بهبود و پیشرفت کسبوکارشان در زمینه روانشناسی شوند. تنها در این صورت است که روانشناس نمایان و افرادی بیسواد اما با ظاهر و بیان خوب نمیتوانند سهم بازار روانشناسان واقعی را از آنها بربایند.
شبکه سازی در زمینه روانشناسی و مدیریت کسب وکار نیز اهمیت بالایی دارد و حضور در رویدادهای شبکهسازی حرفهای به روانشناسان در ساختن روابط حرفهای خود کمک میکند.
همایشها و رویدادهای محدودی تاکنون درباره مدیریت کسب و کار در حوزه روانشناسی در ایران وجود داشته است که رویکرد اصلی آنها بررسی چالشهای روانشناسان در تبدیل مهارتهای روانشناسی به یک کسبوکار حرفهای باشد.
همایش روانشناسی حرفهای ایران که در تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲ در سالن جابر ابن حیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار میشود، تخصص روانشناسی را به مثابه کسبوکاری حرفهای مورد بررسی قرار میدهد و پنلهای گفتگو و زمانهای مختلف برای شبکه سازی، فضایی مناسب برای ساخت روابط حرفهای روانشناسی است.
محورهای این همایش روانشناسی حرفه ای ایران بر مبنای ساماندهی و مدیریت کسبوکار، تعیین اهداف و ارکان جهتساز یک کسبوکار در حوزه روانشناسی و معرفی تکنیکهای مختلف در این مسیر به شرکتکنندگان است. تکنیک های مورد نیاز روانشناسان از جمله تکنیکهای بازاریابی، جذب و نگهداشت منابع انسانی، مدیریت سرمایه و مدیریت مالی در این رویداد آموزشی به آنها معرفی میشوند و در نهایت، گواهی شرکت در این همایش به آنان داده میشود.
اساتید طراز اول دانشگاه مانند دکتر علی صاحبی، دکتر محمدعلی بشارت، دکتر محمود محمدیان به عنوان سخنران در این همایش حضور دارند و دکتر وکیلی، دکتر معتمدی و مهندس ابقا نیز به عنوان مهمانان پنل گفتگو درباره منابع انسانی، بازاریابی و برندسازی هستند.
برای ثبت نام در همایش به سایت «همایش روانشناسی حرفهای ایران» مراجعه کنید.
آیا روانشناسی به عنوان حرفهای آینده دار در ایران شناخته میشود؟به گزارش میگنا رسانه سلامت روان کشور همایش روانشناسی حرفهای ایران در تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲ در سالن جابر ابن حیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار میشود.
بر اساس گزارشهای خبرگزاری های معتبری مثل ایسنا در سال ۱۴۰۱: «در حالی بالغ بر ۲۷۰ هزار دانشجو در مقاطع و شاخههای متفاوت رشته روانشناسی و مشاوره در حال تحصیلاند که به گفته صاحب نظران این حوزه، در حال حاضر با اشباع فارغ التحصیلان روانشناسی و مشاوره به ویژه در کلان شهرها و در مقابل بیکاری متخصصان این رشته مواجهایم».
نظر روانشناسان و فارغ التحصیلان روانشناسی درباره بازار اشباع روانشناسی چیست؟
در نامهای که جمعی از دانشجويان و فارغ التحصيلان رشته های روان شناسی و مشاوره به میگنا داشتند، این کارشناسان حرفه روانشناسی دغدغههای دیگری را مطرح کرده اند. به عنوان مثال در بخشی از این نامه آمده است که: «... رشته روانشناسی مورد سوء استفاده برخی سودجويان اقتصادی واقع شده و افرادي با رشته های غير مرتبط به صرف بيان خوب و ظاهر شيك اقدام به برگزاری كارگاه های آموزشی و درمانی نمودهاند و از این راه کسب درآمد می نمايند، بدون اينكه نظارت و كنترلی بر كار و آسيب هايی كه اين عده روانشناس نما بر علم روان شناسی وارد مي كنند باشد».
این درمانگران و مشاوران، حتی اگر در مراكز ارایه خدمات روان شناسی و مشاوره نیز شاغل باشند با مشکلات گوناگونی همچون عدم حمايت و حذف خدمات روانشناسی از تعرفه ها و بیمه های درمانی، عدم حمایت رسانه ها از مشاوره به لحاظ کارکردی، جا نیفتادن فرهنگ مشاوره ای، معضل بیکاری و عدم دریافت حقوق مناسب و مواجهند.
شاید مشکل اشباع بودن بازار روانشناسی، بیش از بالا بودن میزان ورودی دانشجو به این رشته به روانشناس نماها و افرادی که بدون ارتباط با حرفه روانشاسی ادعای مشاوره ارائه میکنند نسبت داشته باشد.
چگونه یک روانشناس میتواند وارد بازار پر سود روانشناسی شود؟
ایجاد ذهنیتی کسبوکار محور در روانشناسان کلید مهمی در گشودن درهای بازار بزرگ روانشناسی در ایران برای روانشناسان است. آنها باید یاد بگیرند که یک کلینیک مشاوره روانشناسی یا حتی جلسات مشاوره خود را چگونه از دید یک حرفه درآمدزا نگاه کنند و از چه روشها و با کمک چه مهارت ها و نیروهایی، باعث بهبود و پیشرفت کسبوکارشان در زمینه روانشناسی شوند. تنها در این صورت است که روانشناس نمایان و افرادی بیسواد اما با ظاهر و بیان خوب نمیتوانند سهم بازار روانشناسان واقعی را از آنها بربایند.
شبکه سازی در زمینه روانشناسی و مدیریت کسب وکار نیز اهمیت بالایی دارد و حضور در رویدادهای شبکهسازی حرفهای به روانشناسان در ساختن روابط حرفهای خود کمک میکند.
همایشها و رویدادهای محدودی تاکنون درباره مدیریت کسب و کار در حوزه روانشناسی در ایران وجود داشته است که رویکرد اصلی آنها بررسی چالشهای روانشناسان در تبدیل مهارتهای روانشناسی به یک کسبوکار حرفهای باشد.
همایش روانشناسی حرفهای ایران که در تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲ در سالن جابر ابن حیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار میشود، تخصص روانشناسی را به مثابه کسبوکاری حرفهای مورد بررسی قرار میدهد و پنلهای گفتگو و زمانهای مختلف برای شبکه سازی، فضایی مناسب برای ساخت روابط حرفهای روانشناسی است.
محورهای این همایش روانشناسی حرفه ای ایران بر مبنای ساماندهی و مدیریت کسبوکار، تعیین اهداف و ارکان جهتساز یک کسبوکار در حوزه روانشناسی و معرفی تکنیکهای مختلف در این مسیر به شرکتکنندگان است. تکنیک های مورد نیاز روانشناسان از جمله تکنیکهای بازاریابی، جذب و نگهداشت منابع انسانی، مدیریت سرمایه و مدیریت مالی در این رویداد آموزشی به آنها معرفی میشوند و در نهایت، گواهی شرکت در این همایش به آنان داده میشود.
اساتید طراز اول دانشگاه مانند دکتر علی صاحبی، دکتر محمدعلی بشارت، دکتر محمود محمدیان به عنوان سخنران در این همایش حضور دارند و دکتر وکیلی، دکتر معتمدی و مهندس ابقا نیز به عنوان مهمانان پنل گفتگو درباره منابع انسانی، بازاریابی و برندسازی هستند.
برای ثبت نام در همایش به سایت «همایش روانشناسی حرفهای ایران» مراجعه کنید.