چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۲
کد مطلب: 62623
۲
۱
بهنوش بساک کاظمی

زباله ننداز پیامی مختصر و موثر است

تابلوی زباله ننداز مختصر و موثر در فقدان زمان و گفتگو نمیکند کارآمد است
زباله ننداز پیامی مختصر و موثر است
تابلوی زباله ننداز مختصر و موثر در فقدان زمان و گفتگو نمیکند کارآمد است  تابلوی زباله ننداز مختصر و موثر است الگوسازی رفتارهای مثبت و مسیولیت پذیری در قبال محیط زیست شهری می تواند به ترویج این فرهنگ و انتقال آن به خانوارها و دوستان کمک کند.بهنوش بساک کاظمی نویسنده کتاب کار حقوق شهروندی در ادامه این مطلب افزود الگوسازی رفتارهای مثبت و مسیولیت پذیری در قبال محیط زیست شهری می تواند به ترویج این فرهنگ و انتقال آن به خانوارها و دوستان کمک کند.

بنا بر همین گزارش از میگنا رسانه سلامت روان ایران زبان ایما و اشاره از جمله ابزاری است که به انتقال بهتر و ساده تر مفاهیم کمک می کند. این ابزار در جایی که انتقال گفتاری مفاهیم امکان پذیر نیست و یا در بازه زمانی کوتاه و مختصر، می تواند ماندگاری و تأثیرگذاری بسیار بیشتری را داشته باشد.

بهنوش بساک کاظمی با ایده ای جالب توانسته بسیاری از شهروندان را در هنگام رانندگی به حفظ محیط زیست شهری تشویق کند. وی به سال ها قبل اشاره دارد که برخی رانندگان و سرنشینان خودروها پسماند خود را از خودرو به بیرون پرتاب می کردند و مشاهده این رفتار برایش خوشایند نبود. وی می گوید: در ابتدا بصورت شفاهی و گفتاری به آنان حفاظت از محیط زیست و پاکیزگی شهری را یادآوری می کردم اما با توجه به فاصله خودروها، شلوغی معابر و سایر موارد شاید آن ها متوجه موضوع نمی‌شدند.

بساک کاظمی افزود: به مرور ایده ی تابلوی « زباله ننداز» به ذهنم خطور کرد و با تهیه آن و در دسترس بودن تابلو در خودرو به محض مشاهده پرتاب زباله از خودرو توسط سرنشینان، این تابلو را به آنان نشان داده که با واکنش های جالب و در بسیاری موارد احساس شرمساری آنان مواجه شدیم. 

این فعال حوزه کودک و محیط زیست خاطرنشان ساخت:عقیده دارم که الگوسازی های ساده به انتقال بهتر مفاهیم کمک بیشتری می کند و ترویج رفتارهای مثبت و مسئولیت پذیری در قبال محیط زیست شهری می تواند به فراگیری این فرهنگ و انتقال آن به شهروندان کمک کند.

پشت چراغ قرمز ایستاده و منتظر بودم تا چراغ سبز شود و حرکت کنم ماشین هایی را که از سمت چپ چهارراه به سمت راست می رفتند به دقت می نگریستم از لابلای آنها پسرکی که در جلوی ماشین مدل بالایی نشسته و مادرش در حال رانندگی بود نگاهم را جلب کرد با دستمال کاغذی بینی اش را پاک کرد و دستمال کاغذی اش را به خیابان پرت کرد انگار که خیابان سطل زباله بود.


زورِ صدایم نمی رسید که به او بگویم: زباله ننداز!
زباله ننداز!
زباله ننداز!



میدان را دور میزدم تا به سمت خانه بروم خسته از کار و گرما زیر باد کم رمق خنک کولر ماشین ماشین مدل بالای هایلوکسی از کنارم سبقت گرفت و چنان پیچید جلویم که نزدیک بود تصادف کنیم ولی خدا رحم کرد ناگهان شیشه ی عقب ماشین پایین آمد و از توی ماشین دستی پوست موز خورده شده را به بیرون پرت کرد انگار که خیابان سطل زباله بود.

زورِ صدایم نمی رسید که به او بگویم: زباله ننداز!
زباله ننداز!
زباله ننداز!

همین مواردی ازین دست مرا واداشت تا از دوریختنی هایی که در منزل دارم تابلویی با عنوان زباله ننداز درست کنم در ماشینم بگذارم تا هر مسافر و پیاده ای سهوا یا عمدا زباله اش را در خیابان انداخت تابلو را به او نشان دهم مگر تاثیر پذیرد و دیگر زباله نیاندازد.


سر کوچه رفتم تا زباله ها را راس ساعت ۱۱ به درون دپوی زباله بیاندازم پسرک حدودا ده ساله ای آنجا بود خودش به تنهایی به ذهنش رسیده بود که برای تفکیک زباله ها گونی مخصوص پسماند خشک را آنجا بگذارد تا اهالی کوچه به تفکیک زباله خشک و تر از مبدا پایبند شوند. او زباله های خشک را جمع آوری می کرد. به کار قشنگش فکر کردم با اینکه نیاز مالی داشت اما حاضر نبود زباله ای در خیابان بریزد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
شما با ماشین مدل بالا مشکل دارید😉
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.