سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۵
کد مطلب: 63390
۰
خواب -بیداری و نگین صنوبری مغز

پلی سومنوگرافی مطالعه یا تست خواب

دکتر زهرا محبوبی نیه متخصص روان شناسی سلامت
پلی سومنوگرافی مطالعه یا تست خواب
تشخیص اختلالات خواب اغلب تشخیص اختلالات خواب مانند بی خوابی،آپنه انسدادی خواب، حمله خواب و
غیره... با کمک دستگاه الکتروانسفالوگرافی صورت میگیرد. در طی اين اختلالات،تغییراتی در شدت امواج نوار مغزی رخ میدهد که قابل تشخیص است. روشهای ديگری مانند کارنامه خواب و آشکار ساز حرکت نیز در تشخیص اختلالات مربوط به ريتم شبانه روزی استفاده میشود.
تست خواب یا “پلی سومنوگرافی
دکتر زهرا محبوبی نیه متخصص روان شناسی سلامت در ادامه اضافه میکند که تست خواب يا “پلی سومنوگرافی”متداول ترين تستی است که در مراکز يا کلینیک های اختلالات خواب انجام می شود. اين تست برای تشخیص بسیاری از اختلالات خواب به عنوان روش استاندارد محسوب می شود که می توانیم به سندرم وقفه موقت تنفسی)آپنه( خواب از نوع انسدادی، سندرم آپنه خواب مرکزی، حرکات ريتمیک اندام هنگام خواب و حملات خواب درمدت روز اشاره کنیم .
يکی از عوارض و نشانه های مشترک اين اختلالات، خواب آلودگی در مدت روز است؛ استفاده مستقیم پلی سومنوگرافی در تشخیص خواب آلودگی در روز، به کاربرد آن در تست های ارزيابی خواب آلودگی در روز و میزان توانايی در بیدار ماندن بر می گردد که به صورت اختصاصی به اين منظور طراحی شده است .
با انجام تست خواب، مراحل مختلف خواب)خواب سبک، خواب عمیق و خواب رويا( و اتفاقات غیرطبیعی هنگام خواب تشخیص داده می شوند. در اين روش با بررسی امواج مغزی و قلبی، وضعیت تنفس، میزان اکسیژن خون و حرکات بدن می توانیم بسیاری از اختلالات و بیماری های خواب را تشخیص داده شده و امکان درمان مناسب آنها فراهم میشود .
تست خواب، يک تست چند پارامتری است که عملکرد تعدادی از ارگان ها و سیستم های بدن انسان را در خواب ثبت می کند. نوار مغز، نوار قلب، نوار عضله، نوار چشم، جريان هوای تنفسی، تلاش تنفسی و درصد اشباع اکسیژن خون از اجزای معمول يک تست خواب محسوب می شوند .
نحوه انجام تست خواب در واحد خواب
برای انجام تست خواب، فرد بايد يک شب را در واحد خواب بخوابد ) انجام اين تست در شرايط خاص در منزل يا محل اقامت فرد نیز میتواند صورت گیرد .(
مدتی که فرد خواب است تعدادی حسگر وسايل ديگر برای ثبت اطلاعات لازم به بیمار متصل می شود، با وجود تغییر فضای خواب و اتصال تعداد زيادی الکترود و وسايل ديگر به بیماران، بیشتر بیماران در اندازه معمول در واحد خواب، به خواب می روند، تنها تعداد اندکی از بیماران اظهار می کنند که نسبت به شرايط معمول خواب بدتری داشته اند؛ در اين تست، نوار عضله از يکی از عضلات پا برای ثبت حرکات پاها و همچنین از يکی از عضلات چانه برای اندازه گیری انقباضات عضلانی گرفته می شود .
اختلالات خواب
از داده های تست خواب می توانیم اطلاعات زيادی به دست آوريم که بعضی از آنها شامل میزان تاخیر خواب، مراحل خواب، کیفیت خواب، نامنظمی های تنفسی مانند “آپنه” و “هايپوپنه” و تعداد ريزبرانگیختگی ها در مغز است .
مدت زمانی که طول می کشد تا افراد به خواب بروند در افراد سالم و بیماران مبتلا به  خواب متفاوت است؛ در تست ارزيابی خواب آلودگی در روز و میزان توانايی در بیدار ماندن نیز، میزان تاخیر خواب محاسبه می شود که بیانگر شدت خواب آلودگی افراد است .
يک خواب طبیعی به ترتیب شامل مراحل يک، دو، سه در بخش Non-REM و فاز
REM است که چهار تا 2 دفعه اين چرخه در يک شب تکرار می شود؛ مدت اين مراحل در افراد بیمار بسته به نوع بیماری آنها تفاوت دارد .
تعداد دقايقی که فرد در خواب بوده است تقسیم بر تمام زمانی که فرد در رختخواب به سر برده، بیانگر کیفیت خواب است؛ اين میزان در افراد طبیعی برابر 9۳ تا 8۱ درصد است، در صورتی که افراد بیمار بسته به نوع بیماری، کیفیت خواب به مراتب پايین تری دارند .
نامنظمی های تنفسی مانند آپنه و هايپوپنه يکی ديگر از اطلاعات به دست آمده از اين تست است .
ريز برانگیختگی در مغز به معنی بیداری کوتاه مدت در حد چند ثانیه است که فرد متوجه آن نمی شود؛ در برانگیختگی مغزی الگوی امواج مغز ناگهان تغییر می کند و مشابه حالت بیداری می شود، ريزبرانگیختگی ها در مغز در نتیجه موارد مختلفی مانند حرکت پاها و ناراحتی های تنفسی ايجاد می شود، موارد زياد برانگیختگی در خواب افراد می تواند نشانه ابتلای آنها به اختلالات خواب و توجیه کننده خستگی و نبود خواب کافی آنها باشد .
ناهنجاری های ريتم قلبی، وضعیت بدن در مدت خواب و الگوی حرکت پاها، از ديگر مواردی است که از تست خواب به دست می آيد .

بنا بر همین گزارش از میکنا رسانه سلامت روان ایران مغز سالم یعنی تاب آوری بیشتر این همان آگاهی نخست است که باید مد نظر داشته باشیم پس مراقب مغز خود باشیم و از هر آنچه که کارکرد مغز را دچار اختلال میکند پرهیز کنیم .انجام  منظم بعضی ورزشها به ویژه ورزشهای هوازی، خلق و خوی مفید و کارکرد بهتر مغز را در پی دارد. ورزش، سلول‌های اصلی مغز را تولید می‌کند که این سلولها معمولاً دراثر استرس و پیری کاهش می‌یابد.
این سلولهای اصلی سبب افزایش جریان خون به مغز، تقویت و رشد نورون‌ها، افزایش آنتی‌اکسیدان‌ها و نخستین نورون‌ها می‌شود .
ورزش کردن، تنش، اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد و همچنین سبب بهبود خواب و افزایش انرژی مفید است ورزش میتواند موجب توسعه تاب آوری باشد
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید