چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۰
کد مطلب: 63650
۰
اثر مالی مهم تغییرات اقلیم بر کسب و کار چیست ؟

تغییرات اقلیم چه تاثیری بر کسب و کار کرد ؟

نگاهی به تاثیرات پنجگانه تغییرات اقلیم بر کسب و کار
تغییرات اقلیم چه تاثیری بر کسب و کار کرد ؟
تغییرات اقلیمی اثرات مختلفی بر کسب و کارها می گذارد. 5 اثر مالی مورد بررسی در این مقاله، نشان می دهد که چرا کسب و کارها باید برای پایدارسازی فعالیت های خود و عملکرد مسوولانه در قبال محیط زیست و جامعه تلاش کنند. از طرف دیگر، اطلاع از این آثار، آنها را برای پیش نگری و تمهیدات اصلاحی آماده می کند.
 
تغییر اقلیم به نوسان در اقلیم جهانی زمین یا در اقلیم‌های منطقه‌ای در طول زمان اشاره می‌کند. تغییرات اقلیمی به تغییر شرایط معمول آب و هوایی در یک منطقه گفته می‌شود به عبارت دیگر  تغییرات اقلیمی به تغییرات بلندمدت در دما و وضعیت جوی گفته می شود که نتیجه گرمایش جهانی است. این وضعیت هر روز شدیدتر می شود و در بسیاری از مناطق جهان به سطوح خطرناکی رسیده است. چنین تغییراتی به طور ویژه از انقلاب صنعتی شروع شده و در پی فعالیت های بشری، از جمله سوزاندن سوخت های فسیلی، قطع درختان جنگلی و پرورش گاو و سایر چارپایان برای غذا تشدید شده است.
بنا بر نظر پژوهشگران شاید بتوان با افزایش آگاهی‌های عمومی،  مدیریت و بهینه سازی سوخت بویژه سوخت های فسیلی،توسعه فضاهای سبز و جلوگیری از تخریب هکتارها جنگل‌ها، گسترش استفاده از مواد بازیافت و انرژی های پاک و تجدیدپذیر بتوان در رمینه موفق تر عمل کرد.
اما فارغ از آنکه فعالیت های بشر بر وضعیت اقلیمی اثرگذار است، تغییرات موجود نیز بر زندگی بشر و البته کسب و کارها اثر می گذارد. 5 اثر مالی مهم این تغییرات بر فعالیت کسب و کارها از این قرار است:
 
1- کمبود منابع و مواد اولیه
افزایش جمعیت جهان، تقاضا برای منابع طبیعی مانند آب، انرژی، مواد معدنی، فلزات و غذا را بالا می برد. افزایش روزافزون تقاضا برای منابع طبیعی، هزینه های کشف و تولید آنها را بالا می برد. به عنوان مثال، هم اینک کشورهای اروپایی با کمبود عناصر کمیاب زمین مواجه شده اند و معادن موجود کفاف تقاضای کنونی را هم نمی دهد. این وضعیت، با شیوه کنونی تولید و مصرف وخیم تر هم می شود؛ چرا که از یکسو، شرکت های تولیدی با سطح بالای ضایعات خود، بخش قابل توجهی از منابع را هدر می دهند و از سوی دیگر، مصرف بیش از حد و تولید پسماند نیز بخش دیگری از منابع را تلف می کند. یکی از راهکارهای پیش رو و مورد استفاده توسط برخی کشورها و شرکت های مختلف، روی آوردن به اقتصاد چرخشی است. به این معنی که با کاهش ضایعات، کاهش نسبی مصرف، افزایش طول عمر محصولات و بازاستفاده و بازیافت حداکثری پسماند، منابع طبیعی را دوباره به چرخه های اقتصادی بازمی گردانند.
2- اختلال در زنجیره تامین
تغییرات اقلیمی منجر به افزایش مخاطرات زیست محیطی می شود. از جمله مخاطرات شناسایی شده می توان به افزایش تعداد و شدت پدیده هایی مانند توفان، آتش سوزی جنگل ها و مراتع، خشکسالی و سیل اشاره کرد. این پدیده های طبیعی می توانند بر زیرساخت ها و فعالیت های کسب و کار شما و تامین کنندگان تان اثر بگذارند. از دست رفتن موجودی انبارها، کاهش تولید مواد اولیه یا اختلال در حمل ونقل آنها از ریسک های پیش روی کسب و کارهاست. همچنین ممکن است در شرایطی، امکان رفت و آمد کارکنان به مراکز عملیاتی کسب و کارها مختل شود.
از نظر مالی، گزارش 2022 موسسه گارتنر خسارت های تحمیلی ناشی از اختلال در زنجیره های تامین آمریکا در سال 2021 را 145 میلیارد دلار تخمین زد. چنین وضعیتی، رهبران زنجیره های تامین را وادار به افزایش 4درصدی هزینه هایشان کرد. این احتمال وجود دارد که چنین افزایشی در هزینه کسب و کارها، دائمی باشد و به همین دلیل، رهبران زنجیره تامین باید شرکا و تامین کنندگان خود را تشویق به پایدارسازی فعالیت هایشان کنند.
3- مخاطرات تداوم کسب و کار
مخاطرات زیست محیطی نه فقط تامین مواد اولیه بلکه بقای کلی کسب و کارها را هم با خطر مواجه می کند. با چنین شرایطی انتظار می رود که در برنامه های عملیاتی و فرآیندهای مدیریت ریسک، بخشی نیز به بررسی ریسک های استراتژیک، ریسک های مالی و ریسک های انسانی اختصاص یابد. دیلویت در مقاله ای عنوان کرده است که کسب و کارها به طور مستقیم یا غیرمستقیم در معرض مخاطراتی بزرگ هستند که حتی بقای آنها را نشانه گرفته است. از این رو، «ممکن است نجات جهان به معنای نجات شرکت خودتان هم باشد.»
4- افزایش هزینه های بیمه
صنعت بیمه، وظیفه مدیریت ریسک برای کسب و کارهای فعال در سایر حوزه ها را دارد. اما به دلیل آنکه مدل کسب و کارشان، آنها را در خط مقدم خسارات بحران های طبیعی قرار می دهد، باید حاشیه سود خود را با توجه به احتمالات تنظیم کنند.
آنها هم اکنون نیز متوجه افزایش تصاعدی خسارات ناشی از بحران های طبیعی از دهه 1960 تاکنون هستند و تقریبا به طور مداوم نرخ های خود را افزایش داده اند. با ادامه روند کنونی، چنین افزایشی باز هم رخ خواهد داد. کسب و کارها و شرکت های مختلف جهان تنها در صورتی می توانند مانع از افزایش یا دست کم کندتر شدن روند افزایشی هزینه های بیمه خود شوند که در اقدامی هماهنگ و معنادار، فعالیت هایشان را پایدارتر کنند تا بحران های طبیعی و در نتیجه خسارات ناشی از آنها کاهش یابند.
5- کاهش هزینه کرد مشتریان
فقط کسب و کارها با تغییرات اقلیمی مواجه نیستند. بسیاری از مصرف کنندگان نیز مشکلات مشابهی دارند. زندگی برخی جوامع تحت تاثیر شرایط شدید آب وهوایی است، برخی به دلیل سیل و خشکسالی مجبور به مهاجرت می شوند و بسیاری از آنها در پی کاهش درآمد و افزایش هزینه ها (از جمله به دلیل افزایش تقاضای منابع طبیعی) از هزینه های غیرضروری خود می کاهند.
وزارت خزانه داری آمریکا، در گزارش امسال خود آورده است: «مصرف کنندگان بیشتری محدودیت های مالی ناشی از تغییرات اقلیمی مانند افزایش هزینه های بهداشت و درمان، سوخت و قبض های گرمایشی و خسارت به منازل را متحمل می شوند.» این محدودیت های مالی می تواند هزینه کرد مشتریان را کاهش دهد و تقاضای آنها برای برخی محصولات و خدمات خاص را به مسیر جدیدی ببرد. این موضوعی است که تمام کسب و کارها باید در نظر بگیرند و برای اجتناب از کاهش درآمدهایشان برنامه ریزی کنند.
مرجع : دنیای اقتصاد
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!