پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۸:۳۴
کد مطلب: 8630
۰

نصب کلاس‌های پیش‌ساخته برای پایه ششم

  معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اعلام بهره‌برداری از 865 پروژه آموزشی و پرورشی با 4740 کلاس در دهه فجر امسال، گفت: برای تأمین فضاهای مورد نیاز برای استقرار پایه ششم در سال آینده، آخرین راه‌حل نصب «کلاس‌های پیش‌ساخته» با تمام امکانات خواهد بود. به گزارش فارس ، مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور امروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های عمرانی دهه فجر اظهار داشت: براساس آمارهای موجود، در حال حاضر 52 میلیون و 500 هزار مترمربع فضای آموزشی و پرورشی در کشور داریم که 48 میلیون و 800 هزار متر مربع از آنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی احداث شده است.


وی افزود: 82 درصد این پروژه‌ها با اعتبارات دولتی و 18 درصد دیگر با مشارکت دولت و خیّرین و یا به صورت خیّرساز احداث شده است.

رئیسی ادامه داد:‌ از 94 هزار و 312 پروژه آموزشی و پرورشی که پس از انقلاب اسلامی احداث شده است، 25 هزار و 26 پروژه معادل 27 درصد کل فضاهای احداث‌شده پس از انقلاب اسلامی مربوط به دولت‌های نهم و دهم بوده است.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از نظر زیربنایی، 36.5 درصد فضاهای آموزشی به بهره‌برداری رسیده مربوط به دولت‌های نهم و دهم بوده است و 88 درصد زیربناهای آموزشی، پرورشی و ورزشی در اختیار آموزش و پرورش نیز پس از انقلاب اسلامی به بهره‌برداری رسیده است.


* بهره‌برداری از 865 پروژه با 4740 کلاس درس در دهه فجر امسال

وی در ادامه با اشاره به پروژه‌های در آستانه بهره‌برداری در دهه فجر امسال گفت: امسال 865 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی جدید، جایگزین و مقاوم‌سازی شده با 4 هزار و 740 کلاس درس و زیربنای 684 هزار مترمربع در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد و در اسفندماه نیز 269 پروژه دیگر بهره‌برداری خواهد شد؛ برای پروژه‌های دهه فجر امسال، 350 میلیارد تومان از منابع دولتی و مردمی هزینه شده است.

رئیسی افزود: با احتساب پروژه‌هایی که تا مهرماه امسال به بهره‌برداری رسیده، در مجموع در سال 90، 2 هزار و 969 پروژه با 16 هزار کلاس درس و 2 میلیون 400 هزار مترمربع زیربنا در سطح کشور به بهره‌برداری رسیده است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت نهم تاکنون به طور متوسط هر روز 10.5 پروژه (حدود 11 پروژه) آموزشی، پرورشی و ورزشی و به طور متوسط هر روز 49 کلاس درس به بهره‌برداری رسیده است.

* 89 درصد اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش طی 6 سال اخیر، پرداخت شده است

وی در ادامه با اشاره به اعتبارات اختصاص‌یافته برای پروژه‌های عمرانی وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر اظهار داشت: طی سال‌های 84 تا 89 اعتبارات عمرانی مصوب آموزش و پرورش 6 هزار و 930 میلیارد تومان بوده است که 6 هزار و 140 میلیارد تومان معادل 89 درصد این اعتبارات پرداخت شده است؛ همچنین امسال نیز 1520 میلیارد تومان اعتبارات مصوب داریم که 907 میلیارد تومان از آن تاکنون به سازمان نوسازی مدارس پرداخت شده است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس خاطرنشان کرد: از 4 هزار میلیارد تومان مصوب در قانون تخریب و بازسازی مدارس فرسوده (مصوب سال 85)، 2 هزار و 800 میلیارد تومان از سال 85 تا 89 تخصیص یافته است و 75 درصد اعتبارات سال جاری نیز پرداخت شده است؛ بنابراین با احتساب 300 میلیارد تومان از اعتباراتی که تا آخر سال تخصیص خواهد یافت، در مجموع 3 هزار و 700 میلیارد تومان از مبلغ مورد نظر در آن قانون، تا پایان امسال به آموزش و پرورش پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه سال 90 با یک هزار و 850 میلیارد تومان اعتبار عمرانی، تاریخی‌ترین سال برای اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش بوده است، عنوان کرد: کار احداث 365 استخر ورزشی دانش‌آموزی از سال آینده آغاز می‌شود و بنای ما بر این است که دو ساله به اتمام برسد.


*وجود 5.5 میلیون مترمربع فضای آموزشی غیرایمن

* پیشنهاد 1115 میلیارد تومان در بودجه 91


معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین آمار مدارس فرسوده و تخریبی در سطح کشور تصریح کرد: در حال حاضر 5.5 میلیون مترمربع فضای آموزشی و پرورشی تخریبی در کشور وجود دارد که بیشترین آنها متعلق به کلانشهرها به ویژه تهران است، به گونه‌ای که این مدارس در برابر زلزله کاملاً غیرایمن هستند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت اختصاص به موقع اعتبارات، تا پایان تیرماه 93 تمام مدارس غیرایمن کشور برچیده می‌شوند؛ همچنین در حال حاضر 5 هزار و 884 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی نیمه‌تمام در کشور داریم.

رئیسی از برگزاری مراحل استانی چهاردهمین جشنواره خیّرین مدرسه‌ساز از 20 اردیبهشت لغایت 11 خرداد 91 خبر داد و افزود: در بودجه سال آینده یک‌هزار و 115 میلیارد تومان به عنوان اعتبارات ملی برای بخش عمرانی وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد شده است که از این میزان، یک هزار میلیارد تومان برای تخریب و بازسازی مدارس درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: 40 میلیارد تومان برای پروژه‌های مشارکتی، 30 میلیارد تومان برای سالن‌های چندمنظوره و نمازخانه و 30 میلیارد تومان نیز برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس پیشنهاد شده است.


* استفاده از "کلاس‌های پیش‌ساخته"، آخرین راه‌حل برای تأمین کلاس‌های پایه ششم

رئیس سازمان نوسازی مدارس در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در رابطه با برنامه‌های درنظر گرفته شده برای تأمین فضاهای آموزشی مورد نیاز پس از استقرار ساختار جدید نظام آموزش و پرورش در سال آینده، تأکید کرد: در برنامه کوتاه‌مدت درنظر گرفته شده، 8 الی 9 راهکار تدوین شده است که آخرین آنها احداث کلاس درس جدید است و در این میان نباید معماری مدارس را به هم بریزیم؛ درنهایت آخرین راه‌حل احداث «کلاس‌های پیش‌ساخته» با تمام امکانات برای ششم ابتدایی است، البته در این میان تأکید ما مدیریت فضا و استفاده از ظرفیت‌های خالی مدارس است.

رئیسی تأکید کرد: تا پایان سال تحصیلی به عدد و رقم دقیقی خواهیم رسید که به چند کلاس برای تغییر کاربری فضاهای آموزشی برای اول مهر سال آینده نیاز داریم.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در پایان اشاره کرد: سرانه فضاهای آموزشی تا قبل از سال 84، 3.8 مترمربع به ازای هر دانش‌آموز بوده است که در حال حاضر به 4.8 مترمربع به ازای هر دانش‌آموز رسیده است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .