جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ / ۰۳:۰۰
کد مطلب: 55985
۱۳
۳

معرفی رشته معماری در هنرستان

معرفی رشته معماری در هنرستان
مقدمه


رشته تحصیلی معماری داخلی از رشته هایی است که زمینه فعالیت گسترده ای دارد. طراحی و معماری داخلی نمایشگاه های بزرگ و کوچک، صحنه آرایی فضای برگزاری سمینارها و جشنواره ها، طراحی و آرایش داخلی فروشگاه های بزرگ و کوچک، هتل ها، ادارات و بانکها، مجتمع های تجاری، خانه های مسکونی، سالن های پایانه ها و فرودگاه ها، احیاء و باز زنده سازی بناهای تاریخی و… همگی مواردی هستند که نیازمند طراح معماری داخلی می باشند.


معمار کیست؟
معماری در واقع نوعی هنر اجتماعی است . به شخصی که این تخصص و هنر را دارد ، معمار می گویند . معمار ابتدا باید بداند نیاز اجتماعی از طراحی ساختمان چیست ؟ سپس با ایده های خلاقانه خود آن را طراحی کند. البته باید شرایط برای او هموار باشد تا بتواند به درستی طراحی کند . از آنجائیکه افراد بسیاری در ساخت یک ساختمان دخیل هستند و نیاز به سرمایه ، منابع انسانی و سایر تخصص های لازم می باشد ، نبود شرایط لازم معمار را محدود می کند .

رابطه معماری با مهندسی
از آنجائیکه معماری نوعی هنر می باشد ولی رابطه مستقیمی با مهندسی دارد . جالب است بدانید برخی از بناهای تاریخی باشکویی که از گذشته برجای مانده به دست افرادی ساخته شده اند که هم معمار بودند و هم مهندس . مهندس از نظر تکنیکی به بنا می نگرد، در حالی که معمار علاوه بر این مورد باید به طراحی توجه کند که حس و معنایی را نیز به بیننده منتقل کند.


1.رشته معماری داخلی
رشته معماری داخلی یکی از رشته های هنرستان و زیر مجموعه گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای است این رشته برای اولین بار در سال تحصیلی 96-95 وارد سیستم آموزشی شد و اولین فار غ التحصیلان این رشته در خرداد سال 98 دیپلم می گیرند.

گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای شامل 12 رشته به نام گرافیک، فتوگرافیک، نقشه کشی معماری، معماری داخلی، طراحی و دوخت، سینما، نمایش، نقاشی، موسیقی، صنایع دستی، انیمیشن و تولید برنامه های تلویزیونی است.

دانش آموزانی که به زمینه های هنر علاقه مند هستند می توانند در یکی از این 12 رشته در هنرستان ها تحصیل کنند. به جز رشته گرافیک و نقشه کشی معماری که در هنرستان های زیادی ارائه می شود 10 رشته ی دیگر به خاطر خاص بودنشان، در تعداد هنرستان محدودی ارائه می شوند.


لازم به ذکر است که کنکور هنرستان براساس دروس فنی و حرفه ای برگزار می شود و دانش آموزان کارو دانش می بایست دروس اختصاصی را از کتاب های فنی و حرفه ای مطالعه کنند.


در انتخاب این رشته دقت کنید
موسسه ها و هنرستان هایی که رشته های مربوط به طراحی رو توی خودشون دارن، از نظر سطح کیفی کلاس ها ممکنه به شکل وسیعی با هم دیگه تفاوت داشته باشن.قبل از ثبت نام سعی کنید با پرس و جو از بچه هایی که سال قبل توی هنرستان بودن بپرسید که کیفیت آموزشی اونجا چطور هستش. در مرحله اول ببینید که آیا این کلاس هایی که قراره بردارید روی مهارت خاصی تمرکز دارن؟ مثلا معماری یا نقشه کشی. استاندارد هایی که در زمینه طراحی و اصول کاری در رشته های مختلف استفاده میشه کمی با هم تفاوت داره. با انتخاب رشته غلط ممکنه بعضی از مهارت های لازم رو کسب نکنید.


درسهای تخصصی این رشته
ترسیم فنی و نقشه کشی؛ شناخت مواد و مصالح؛ کارگاه حجم و ماکت؛ طراحی؛ مبانی هنرهای تجسمی؛ نقشه کشی معماری؛ اتوکد؛ مبانی طراحی معماری عناصر و جزئیات ساختمانی؛ نقشه برداری؛ آشنایی با بناهای تاریخی. از تحصیلی این رشته: ا و نقاله وسایل و ابزار مورد نی خط‌کش تی، تخته رسم، انواع گونی و رایانه ادامه تحصیل ادامه تحصیل در دوره کاردانی پیوسته آموزشکده های فنی – حرفه ای، دولتی و آزاد و آموزشکده های علمی – کاربردی امکانپذیر است.


در هنرستان معماری چه دروسی تدریس می شود؟
دانش آموزان علاقمند به رشته معماری بعد از گذراندن سال نهم می توانند مدرک دیپلم این رشته را در هنرستان اخذ کنند. در طی دوره دوساله در هنرستان دروسی به شرح ذیل را می گذرانند:
دروس عمومی شامل: ریاضی ، عربی ، زبان خارجه ، تربیت بدنی ، ادبیات فارسی ، زبان فارسی ، جغرافیا ، آمادگی جسمانی ، تعلیمات دینی و قرآن ، تاریخ معاصر ایران ، و..

دروس تخصصی: طراحی، ترسیم فنی و نقشه کشی ، مبانی هنرهای تجسمی، شناخت مواد و مصالح ، مبانی و کاربرد رایانه ، نقشه کشی معماری، متره و برآورد، بناهای تاریخی، کارگاه حجم و مارکت سازی، تاسیسات ساختمان، نقشه برداری، مبانی طراحی معماری، کارآموزی .

آنچه یاد میگیرید
ترسیم کامل نقشه با جزئیات کامل به وسیله رایانه، طراحی ساختمانی یک طبقه، ساخت یک پروژه به صورت ماکت، متره ( برآورد هزینه های انجام یک پروژه) یک ساختمان و برآورد هزینه کامل آن برای یک پروژه ساختمانی، کار با دوربین های نقشه برداری، توانایی مبلمان کردن دکوراسیون داخلی، آشنایی با بناهای تاریخی.


2.تفاوت کنکور هنر و رشته های گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای
خیلی از دانش آموزان رشته های هنر شاخه فنی و حرفه ای را با کنکور سراسری هنر اشتباه می گیرند، کنکور سراسری هنر هرساله در تیرماه برگزار می شود هر دانش آموز با هر نوع دیپلمی می تواند در این آزمون ثبت نام و شرکت کند کنکور هنر یک آزمون شناور بین تمام دانش آموزانی هست که دیپلم دارند. رشته های هنر در شاخه فنی و حرفه ای شامل 12 رشته است که معماری داخلی یکی از آنهاست.

3. مسیر علاقه مندان به تحصیل در رشته معماری داخلی
دانش آموزان پایه نهمی که به این رشته علاقه مند هستند برای تحصیل و حرفه ای شدن در این رشته دو مسیر دارند:

مسیر یک: اگر شما رشته معماری داخلی را در هنرستان انتخاب کنید در این حالت شما سه سال در این رشته تا دیپلم تحصیل می کنید سپس برای ورود به دانشگاه، هم می توانید در آزمون فنی و حرفه ای و هم می توانید در کنکور سراسری ریاضی شرکت کنید.

مسیر دو: اگر شما یکی از رشته های نظری را در دبیرستان انتخاب کنید و علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته ی معماری داخلی باشید دیگر در آزمون فنی و حرفه ای و دانشکده های فنی و حرفه ای نمی توانید شرکت کنید و فقط باید از طریق کنکور سراسری ریاضی برای ورود به این رشته اقدام کنید.

نکته مهم اینجاست که رشته ی نقشه کشی معماری و معماری داخلی در کنکور سراسری، زیر مجموعه گروه ریاضی و فیزیک است یعنی یک دانش آموز هنرستانی اگر به یکی از این دو رشته علاقه مند باشد و بخواهد از طریق کنکور سراسری وارد این رشته شود باید در کنکور رشته ریاضی شرکت کند و نه کنکور هنر.


نحوه ادامه تحصیل دانش آموزان رشته معماری
دانش آموزان هنرستانی رشته کامپیوتر در مقطع کاردانی پیوسته (فوق دیپلم) می توانند در یکی از دانشگاه های دولتی (آموزشکده های فنی و حرفه ای و موسسات غیرانتفاعی)، دانشگاههای آزاد(سما) و یا در مراکز علمی کاربردی در گرایش های نرم افزار، سخت افزار و فناوری اطلاعات (IT) ادامه تحصیل دهند. دانش آموزان هنرستانی می توانند پس از گذراندن دوره کاردانی و کارشناسی در دوره ارشد و دکتری در دانشگاه های معتبری همچون دانشگاه تهران، شریف و امیرکبیر ادامه تحصیل دهد و از این حیث هیچگونه محدودیتی برای هنرستانی ها وحود ندارد.

دانش آموزان هنرستانی رشته معماری می توانند در مقطع کاردانی پیوسته (فوق دیپلم) در یکی از دانشگاه های دولتی (آموزشکده های فنی و حرفه ای و موسسات غیرانتفاعی )، دانشگاه های آزاد و سما و یا در مراکز علمی کاربردی در گرایش های معماری و طراحی داخلی ادامه تحصیل دهند و پس از گذراندن دوره های کاردانی و کارشناسی در مقاطع بالاتر (ارشد و دکتری) در دانشگاه های معتبر (تهران ، شهید بهشتی و …) ادامه تحصیل دهند و در این مورد هیچ گونه محدودیتی برای هنرستانی ها وجود ندارد.



دروس تخصصی رشته معماری
در مقایسه دروس تخصصی سال دوم و سوم این رشته می توان به اهمیت دروس سال سوم بیشتر پی برد. در حالی که در سال دوم به دانش آموزان فقط چهار درس ترسیم فنی ، شناخت مواد ، مبانی هنرهای تجسمی و طراحی ارائه می شود، در سال سوم حجم مطالب بیشتر شده و به نه درس نقشه کشی، مبانی طراحی معماری ، کاربرد رایانه در نقشه کشی معماری، نقشه برداری، کارگاه حجم و ماکت، متره و برآورد، عناصر و جزئیات، آشنایی با بناهای تاریخی و تاسیسات تقسیم می شود که امتحان چهار درس آخر در حوزه ی امتحانات نهایی برگزار می شود. از این چهار درس نمره قبولی دو درس عناصر و جزئیات و متره و برآورد دوازده و دو درس بناهای تاریخی و تاسیسات ده می باشد.

بازار کار فارغ التحصیلان رشته معماری
دانش آموز رشته معماری بعد از اخذ دیپلم و با یادگیری نرم افزارهای مربوطه می توانند در شرکت های ساختمانی کار نقشه کشی انجام دهد یا با اخذ فوق دیپلم و کسب تجربه به عنوان سرپرست کارگاه مشغول به کار شوند. هم چنین با اخذ مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد علاوه بر فعالیت های قبلی به عنوان ناظر ساختمانی و طراح معماری و رد مقاطع بالاتر به کارهای آموزشی و پژوهشی در قالب استاد یا هیئت علمی دانشگاه بپردازند.



 
4.نقشه کشی معماری یا معماری داخلی
یک سوال مهم اینکه رشته نقشه کشی معماری با معماری داخلی باهم چه تفاوت هایی دارند؟

رشته نقشه کشی معماری یکی از رشته های مجموعه گروه خدمات در شاخه فنی و حرفه ای است که هر دانش آموز پس از طی کردن دوره متوسطه اول می تواند طی یک دوره دوساله و در یکی از هنرستان های کاردانش یا فنی و حرفه ای دیپلم این رشته را اخذ نماید.  

 
 
5.دانشگاه های دارای رشته معماری داخلی



 
6.ظرفیت دانشگاه ها در رشته معماری داخلی در مقطع کارشناسی پیوسته:
 

 
7.کتاب های درسی رشته معماری داخلی در هنرستان:
 

 
8.دانش و مهارت مورد نیاز
صبر و پشتکار فراوان، تجسم خلاق، توانمندی در دروس هندسه و ریاضی، مهارت در طراحی، اطلاعات عمومی خوب در زمینه تاریخ ‏مخصوصا تاریخ معماری ایران و جهان، جغرافیا، اقلیم‌شناسی، روان‮شناسی، مردم‌شناسی و اقتصاد از جمله مهارت‮های لازم برای ‏موفقیت در این رشته می‌باشند. هدف از این رشته تربیت کارگر ماهر، کمک تکنسین معماری داخلی برای ورود به بازار کار است. دروس مختلف تخصصی و فنی برای هریک از پایه ها طراحی شده است این دروس، واحدهای مختلفی را شامل می شود که براساس وظایف مرتبط با این شغل در بازار کار تعریف شده است.‬‬

 
9. تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل
این رشته از سویی همانند معماری یا ساختمان است و از سویی دیگر بر طراحی فضاهای داخلی تاکید دارد. عملگرایی و کارآمد بودن در عین زیبایی مهمترین هدف معماری داخلی است. رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد شامل گرایش های متعددی است که دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی می‌توانند در کارشناسی‌ارشد در یکی از گرایش‮های معماری اسلامی، مهندسی معماری، معماری منظر، انرژی ‏و معماری، معماری داخلی، مطالعات معماری ایران، تکنولوژی معماری، بازسازی پس از سانحه، مدیریت پروژه و ساخت و فناوری ‏معماری ادامه تحصیل دهند. ‏‬ فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان طراح داخلی، طراحی صنعتی، طراح صحنه و مهندس معمار مشغول به کار شوند ‏و یا در ساختمان‮سازی به طراحی فنی ساختمان‌های مختلف بپردازند.‬‬‬‬‬‬‬


10.نرم افزار های مورد نیاز در این رشته
چون اساس این رشته بر مهارت و کاربرد است استفاده از نرم افزار یکی از ابزارهای مهم افراد حرفه ای در این حوزه هستند پس اگر می خواهید در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشید باید علاوه بر دانش، مهارت و تخصصی در این رشته بر نرم افزارهای کاربردی هم مسلط باشید. تسلط بر نرم افزارهایی مثل Adobe Indesign، Photoshop، SketchUp، Cinema 4D، VectorWorks و AutoCad قطعا شما را در این رشته و شغل نسبت به بقیه متمایز خواهد کرد.



سختی های این رشته چیه؟
۱-گرفتن کار در زمینه طراحی چندان آسون نیست. برای شنیدن جواب رد از طرف مدیران چند شرکت اول که قصد گرفتن کار در اون ها رو دارید آماده باشید.
۲-اکثر طراحانی که به صورت تمام وقت کار میکنند، روزی هشت ساعت و پنج روز در هفته کار میکنند. بنابراین ممکنه وقت کم بیارن و برای تموم کردن پروژه کاریشون مجبور به انجام اضافه کاری بشن.
۳-طراحان ممکنه با مشکلاتی مثل خستگی، خستگی چشم، کمر درد، گرفتگی دست و مچ دست که به دلیل انجام کار زیاد و دقیق پشت میز کامپیوتر پیش میاد، مواجه باشند.برای کم تر شدن مشکلات خستگی، طراحان باید وقفه های کوتاهی بین ساعات کار خودشون رو استراحت کنن.
۴-ممکنه که با پیشرفت تکنولوژی نیاز به دوره های مکرر یادآوری داشته باشید. پس اگه مدیرتون به شما پیشنهاد تمرین در این زمینه ها رو داد قبول کنید.
۵-همه مدارس یا دانشگاه های طراحی مثل هم ساخته نشدند. پرسیدن از کارفرمایان آینده نگر اون مدارس راجع به رشته دلخواه خودتون باعث میشه که توی مدرسه ای قرار بگیرید که از نظر آموزشی کیفیت لازم رو دارا باشه و در رشته مد نظرتون با نظم لازم مشغول به تحصیل بشید.
۶-تعداد خیلی کمی از طراحان هستند که به صورت نیمه وقت کار میکنند.

منبع: هنرستان یار با اندکی اضافات
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

معصومه گدازچیان
Iran, Islamic Republic of
واقعا عالی بود
Iran, Islamic Republic of
با چه معدلی میشه رشته طرحی معماری رف؟
Iran, Islamic Republic of
۱۸ به بالا
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "