جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۱ / ۰۷:۴۶
کد مطلب: 10325
۰
۱

چرا سکته قلبي مهم‌ترين عامل مرگ ايرانيان است؟

    مصرف نمک، هم در غذاهاي خانگي و هم در مواد غذايي صنعتي بالاست، مصرف بالاتر از استاندارد نمک عامل اصلي در بروز فشارخون بالا و به تبع آن بيماري‌هاي قلبي و عروقي است.

به گزارش سلامت نيوز، شايد بد نباشد در هفته سلامت نگاهي بياندازيم به عاملي که به معناي واقعي بلاي جان ايرانيان شده است. آمار نشان مي‌دهد، سکته‌هاي قلبي، سرطان‌ها و سکته‌هاي مغزي به ترتيب جزو علت‌هاي اول تا سوم مرگ‌ و مير در جهان از جمله در کشور ما شناخته شده‌اند. بررسي‌هاي سازمان جهاني بهداشت نشان مي‌دهد بيش از 50 درصد مرگ و ميرها در منطقه خاورميانه ناشي از بيماري‌هاي عروق کرونر است و حدود 70 درصد هزينه‌هاي بهداشتي و درمان کشورهاي اين منطقه که ايران نيز جزو آن است صرف بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌شود.

دکتر محراب مرزبان عضو هيئت‌مديره انجمن جراحان قلب ايران درگفت وگو با قانون معتقد است: «يکي از گروه‌هاي در معرض خطر در مورد بيماري‌هاي قلبي و عروقي شاغلان هستند چرا که زندگي شهرنشيني سبب شده که افراد بيش از نيمي از عمر خود را در محل کارشان بگذرانند. علاوه بر اين افراد بايد مراقب سلامت قلب خود در محيط کار باشند. به عنوان نمونه استرس‌هاي شغلي، بي‌تحرکي، غذاهاي آماده و فست‌فودها شرايط را براي ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي فراهم مي‌کند.»

مرزبان تصريح کرد: «بيماري عروق کرونر با وجود اطلاع‌رساني‌هاي گسترده علت اصلي مرگ و مير در دنيا است و براي کاهش آمار اين بيماري بايد در سطح ملي اقداماتي مانند کنترل آلودگي هوا، نظارت بر سلامت مواد غذايي، رستوران‌ها و فست‌فودها انجام شود.»

بنا به گفته عضو هيئت‌مديره انجمن جراحان قلب ايران، افرادي که داراي فاکتورهاي خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي هستند توصيه مي‌شود جهت بررسي و معاينات پزشکي به کلينيک‌هاي تخصصي قلب مراجعه و از وقوع حوادث قلبي مانند تنگي عروق کرونر و سکته قلبي پيشگيري نمايند.

مرزبان خاطرنشان کرد: «مهم‌ترين عوامل خطرناک در بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي داشتن فشار خون بالا، اضافه وزن و نداشتن فعاليت بدني کافي و همچنين استعمال دخانيات است. علاوه بر اين مصرف ميوه و سبزي‌ها نيز در کشور ما در حد مطلوبي نيست. عوامل بيماري‌هاي غيرواگير عموما با هم در نظر گرفته مي‌شود و همه اين عوامل سبب بروز يا افزايش بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌شود. سبک زندگي مردم، آنها را به سمت چاقي و بي‌تحرکي سوق مي‌دهد و اين عامل بسيار مهمي براي بروز بيماري‌هاست. علاوه بر اين تغذيه نامناسب که حاوي مواد پرچرب و فرآوري‌شده است نيز عامل تعيين‌کننده‌اي است.»

اين متخصص قلب با اشاره به مصرف سرانه نمک در ايران گفت: «بيش از 100 عامل براي ابتلا به عروق کرونر شناخته شده است اما عوامل عمده اثبات شده براي آلتروز کرولز، سيگار، فشارخون بالا و زمينه ژنتيک است. بنابراين فشار خون بالا جزو عوامل اثبات‌شده در بيماري‌هاي قلبي است. همچنين از آنجايي که مصرف نمک هم در غذاهاي خانگي و هم در مواد غذايي صنعتي بالاست، مصرف بالاتر از استاندارد نمک عامل اصلي در بروز فشارخون بالا و به تبع آن بيماري‌هاي قلبي و عروقي است حتي اگر افرادي که فشارخون بالا دارند، مصرف نمک‌ خود را کم کنند، نيازمند داروي کمتري هستند يا نياز به دارو پيدا نمي‌کنند. بنابراين خانواده‌ها بايد رژيم غذايي کم نمک را از کودکي شروع کنند.»

دکتر مرزبان همچنين مصرف ميوه و سبزي در کشور را مطلوب ندانست و افزود: «مصرف ميوه و سبزي‌ها در کشور در حد مطلوبي نيست. توصيه ما اين است که در روز 5 وعده ميوه و سبزي‌هاي تازه مصرف شود. همچنين به دليل سرعت زندگي شهرنشيني، ممکن است افراد فرصت طبخ غذاي سالم و خانگي را نداشته باشند و به غذاهاي آماده و فرآوري‌شده روي بياورند. اين غذاها هم چربي بالايي دارند و هم نيترات و مواد افزودني دارند و معمولا چربي آنها اشباع است و سبب چاقي و اضافه‌وزن مي‌شود. همچنين سعي کنند ميان‌وعده‌هايي انتخاب کنند که درصد چربي آن کم باشد و از مواد فرآوري‌شده نباشد.

افراد بايد سعي کنند وزن خود را درحد مطلوب نگه دارند. چاقي و اضافه وزن عامل بسيار تاثيرگذاري در بروز ديابت، فشارخون، سرطان و همچنين بيماري‌هاي قلبي و عروقي است.»

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علی
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر گرامی متاسفانه به علل اصلی توجه نکردید اولا مواد خوارکی مصرفی کاملا غیر قابل مصرف هستند که به خورد این ملت میدن مثلا افتضاح گوشت های الوده و برنج های فاسد شده که یادتون هست دوما استرس و فشار روحی روی ملت مظلوم زیاده وگرنه بخواهیم به چاقی گیر بدیم مشکل حل نمیشه شما حساب کنید هر بیمار قلبی چقدر به اقتصاد یک کشور فشار میاره چقدر هزینه داره چرا این هزینه ها برای خوراک مردم استفاده نشده چرا جلو دانه درشت ها و مفسدان بازار گرفته نشه که خوراک فاسد ندن مردم چرا شاهد شدت عمل در این خصوص نیستیم چرا برای فشار روحی مردم کاری نمیشه و چرا یک بازاری که مواد خوراکی فاسد میده مردم اعدام نمیشه تمام این چرا ها اگر جواب بدین قطعا میشه میزان سکته های قلبی را کاهش داد.
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود