جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۲
کد مطلب: 10738
۰

گفت وگو با ۳ معلم نمونه سال ۹۱

گفت وگوي خراسان با ۳ معلم نمونه سال ۹۱ آقا اجازه! امروز که من هم معلم شده ام و به احترام تو پاي تخته سياه مي ايستم، توانسته ام با آن چه از تو آموخته ام در کلاس درس و کلاس زندگي موفق باشم. خود را مديون تو مي دانم!امروز هر گاه وارد کلاس مي شوم و برپا و برجا را مي شنوم تو را به ياد مي آورم که با لبخندت درس محبت و مهرباني را به دانش آموزانت هديه مي دادي هنوز هم خود را شاگرد تو مي دانم که براي آوردن دفتر نمره از هم کلاسي هايم سبقت مي گيرم تا از نگاه مهربان تو برخوردار شوم و دست نوازشت را به سرم احساس کنم. اجازه معلم! امروز شاگرد تو با آن چه از تو آموخته معلم نمونه شده است و اين افتخار را به تو هديه مي کند؛ به عنوان هديه روز معلم که بداني تا هميشه در ياد همه دانش آموزانت هستي و شاگردانت در هر کسوتي که باشند باز هم خود را و آن چه را امروز دارند مديون زمزمه محبتت هستند.

فعاليت را به تدريس محدود نکرده ام
پرويز کياني معلم نمونه از منطقه زبرخان نيشابور در سال ۹۱ که قرار است در هفته معلم همراه ديگر معلمان نمونه از او تقدير شود از جمله معلماني است که علاقه به ادبيات فارسي و تشويق هاي معلم ادبيات خود را در انتخاب شغل معلمي موثر مي داند. وي مي گويد: از همان دوران ابتدايي معلمي را دوست داشتم و يکي از آرزوهايم اين بود که وقتي بزرگ شدم معلم شوم. اين علاقه با استعدادي که در زمينه ادبيات داشتم و تشويق هاي معلم ادبياتم همراه شد و در نتيجه مرا به آرزويم رساند.
وي مي افزايد: مدرک کارشناسي رشته ادبيات فارسي و ۲۲ سال سابقه تدريس معلمي دارم. علاوه بر آن در داستان نويسي هم دستي دارم و تا کنون مقام اول و سوم کشوري را در رشته داستان نويسي کسب کردم همچنين در رشته بسکتبال هم فعاليت مي کنم که تا به حال در تيم هاي شهرستاني در مسابقات استاني موفقيت هايي را کسب کرده ام ضمن اين که داور مسابقات فرهنگي - هنري در رشته هاي شعر و داستان و... بوده ام.
اين معلم نمونه درباره دلايل موفقيت خود مي گويد: علاقه زياد به شغل معلمي و اين که هر روز با انرژي سر کلاس حاضر مي شوم تأثير زيادي در موفقيتم داشته است همچنين اين که هيچ گاه فعاليت خود را در يک زمينه محدود و متوقف نکرده ام و در زمينه هاي علمي حضور فعال دارم و براي رسيدن به اين موفقيت تلاش کرده ام اما واقعيت اين است که تلاش معلمانم در دوران تحصيل در موفقيتم بي تأثير نبوده است. وي همچنين مي گويد: در ابتداي استخدام در آموزش و پرورش در روستاهاي دورافتاده نيشابور تدريس مي کردم و همه اين ها باعث شد تا هر روز علاقه ام به شغل معلمي بيشتر شود و امروز از انتخابي که کرده ام راضي هستم چرا که شناختم نسبت به اين شغل بيش از پيش شده است و اگر به گذشته برگردم باز هم «معلمي» اولين و آخرين انتخابم خواهد بود.

هيچ گاه خود را از علم آموزي بي نياز نمي دانم
فاطمه کلانترنژاد يکي ديگر از معلمان نمونه سال ۹۱ از تربت جام است که با ۲۳ سال سابقه تدريس تا کنون ۲ بار به عنوان معلم نمونه انتخاب شده است.وي مي گويد: من دبير زيست شناسي هستم و يکي از دلايلي که اين رشته را انتخاب کردم اين بود که در زمان تحصيلم دبير زيست شناسي در شهرستان ما وجود نداشت و اين مسئله در انتخابم براي رشته تحصيلي موثر بود و بعد از طي دوران تحصيلم در دانشگاه فردوسي بر اساس قولي که به خود داده بودم به تربت جام برگشتم و همان جا براي تدريس و معلمي ماندگار شدم گر چه امکان اين که در مشهد تدريس کنم وجود داشت اما به وعده خود پايبند ماندم.او که مدرک کارشناسي ارشد در رشته بيوشيمي را از دانشگاه فردوسي اخذ کرده است، درباره روش تدريس خود و دلايل موفقيتش مي گويد: زيست شناسي درسي است که نياز به آزمايشگاه و وسايل کمک آموزشي دارد و من براي درک بيشتر مطالب از سوي دانش آموزان از اين وسايل استفاده کرده ام و با اين که مدرسه آزمايشگاه ندارد از آزمايشگاه مرکزي استفاده مي کنم تا مطالب براي دانش آموزان جا بيفتد.
وي مي افزايد: يکي از مواردي که همواره در کلاس درس رعايت کرده ام اين است که اگر حرفي را بزنم سر حرفم باقي مي مانم اگر بگويم امتحان مي گيرم، حتما امتحان را برگزار مي کنم؛ به همين دليل قبل از آن با مشورت با تعدادي از دانش آموزان خوب کلاس از وضعيت درس و آمادگي بچه ها باخبر مي شوم، همچنين در نمره دادن توان علمي دانش آموزان را لحاظ مي کنم و مسائلي از قبيل رفتار و... را در نمره دانش آموزان لحاظ نمي کنم. البته نمره اي را براي رفتار و اخلاق دانش آموزان در کلاس درس لحاظ کرده ام اما نمره آن جدا از نمره علمي دانش آموزان است.
کلانترنژاد مي گويد: يکي از دلايل موفقيتم نيز اين است که هيچ گاه خود را دانش آموخته و بي نياز از علم آموزي نمي دانم و هميشه با مطالعه مقالات علمي، شرکت در کنفرانس ها و همايش ها اطلاعاتم را به روز نگاه مي دارم و به همين دليل چند سال گذشته با گذشت ۱۸ سال از اخذ مدرک ليسانس، در مقطع ارشد بيوشيمي دانشگاه فردوسي پذيرفته شدم.وي مي افزايد: معلمي نمونه است که احساس خوبي به درس خود داشته و اطلاعات و معلوماتش در آن درس بيشتر از کتاب باشد تا در مقابل سوالات دانش آموزان پاسخگو باشد.
اين معلم نمونه مي گويد: معلمي مي تواند در کلاس درس موفق باشد که مشکلات شخصي و... را به کلاس درس نياورد. با دانش آموزانش صادق باشد اگر مطلبي را نمي داند به ندانستن اعتراف کند و براي اين که چنين مشکلي پيش نيايد اطلاعاتش را به روز نگه دارد. دانش آموزان گل هايي هستند که به دست ما سپرده شده اند و روح پاک و صادقي دارند. ما ناخواسته خيلي از رفتارهايمان را به آن ها انتقال مي دهيم و به عبارتي آن ها از ما الگو مي گيرند، بنابراين بايد درست زندگي کنيم تا بتوانيم نسلي را که به ما سپرده شده است به خوبي تربيت کنيم. دانش آموز بايد بداند که معلمش دلسوز اوست، خير و صلاح او را مي خواهد و اگر اين حس به دانش آموز منتقل شود با معلم رابطه برقرار مي کند و به درس علاقه مند مي شود.او مي گويد: من يک دختر دارم که پيش دانشگاهي را به پايان رسانده است و هرچه براي او مي خواهم در اين سال ها براي دانش آموزانم نيز خواسته ام، همان طور که براي او دل مي سوزانم طي اين مدت براي دانش آموزانم هم دل سوزانده ام.

در کنار تحصيل تدريس را رها نکرده ام
دکتر سمانه نجيب نيا نيز از جمله معلمان نمونه کشوري است که علاوه بر اين که کارنامه موفقي در تدريس در آموزش و پرورش دارد در ارائه مقالات علمي در سطح بين المللي نيز موفقيت هايي را کسب کرده است.او مي  گويد: در سال ۷۷ مدرک کارشناسي ام را در رشته کشاورزي گرفتم و در سال ۷۸ در هنرستان و در رشته کشاورزي به صورت حق التدريس مشغول به کار شدم.
طي اين مدت در مقطع کارشناسي ارشد پذيرفته شدم و در کنار تدريس، تحصيل هم مي کردم و اين مسئله باعث شده بود که با علاقه بيشتري تدريس را دنبال کنم. در سال ۸۴ به استخدام رسمي درآمدم و در سال بعد، يعني ۸۵ در آزمون دکترا پذيرفته شدم، اما باز هم تدريس را رها نکردم و با عشق و علاقه در کنار تحصيل آن را دنبال مي کردم و حتي وقتي که مدرک دکترا را اخذ کردم نيز تدريس را رها نکردم.
او اضافه مي کند: مقالات متعددي در سطح بين المللي ارائه دادم که ۲ مورد آن، مقاله علمي در کنفرانس بين المللي انگليسي و يونان به زبان انگليسي بود. يکي از دلايل موفقيتم اين است که سعي کرده ام شاغل بودنم خدشه اي در فعاليت هاي علمي ام ايجاد نکند.نجيب نيا مي گويد: براي تدريس در آموزش و پرورش مثل عرصه هاي ديگر زندگي بايد تلاش مضاعف داشته باشي تا به موفقيت برسي. بايد صداقت و وجدان کاري ملاک کار و فعاليت باشد. علاوه بر اين معلم بايد صبر و حوصله داشته باشد تا بتواند ارتباط و تعامل خوبي با دانش آموزانش برقرار کند.
وي درباره دليل انتخاب شغل معلمي گفت: در کشور ما انتخاب رشته و انتخاب شغل طوري است که گاه ناخواسته در مسير آن قرار مي گيري و شايد در وهله اول انتخابت با علاقه ات يکسان نباشد. اما حالا که در اين مسير جلو آمده ام مي بينم که چقدر معلمي با روحياتم و خواسته هايم سازگاري دارد و چقدر به اين شغل علاقه دارم و اگر باز هم به گذشته برگردم معلمي را انتخاب خواهم کرد.اين معلم نمونه درباره تاثير معلم بر آينده دانش آموزان مي گويد: آنچه مسلم است اين که استاد و معلم بيشتر از هر چيز ديگر بر دانش آموز تاثيرگذار است و من از افرادي هستم که واقعا از معلمان و استادان الگوي اخلاقي گرفته ام و خود را مديون تلاش آن ها مي دانم.

خراسان - مورخ سه‌شنبه 1391/02/12 شماره انتشار 18107
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.