جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۱۸:۳۳
کد مطلب: 11204
۱

میدان مغناطیسی تلفن همراه بر یادگیری دانش‌آموزان تأثیر سوء می‌گذارد

یک روانشناس گفت: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط تلفن‌همراه می‌تواند بر یادگیری فرد استفاده کننده از آن، تأثیر سوء بگذارد.
یوسف گرجی، روانشناس در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: استفاده از تلفن ‌همراه می‌تواند از لحاظ روانی، اخلاقی و اجتماعی بر دانش‌آموزان، جوانان و حتی بزرگسالان تأثیر زیادی داشته باشد.

وی در خصوص آسیب جسمانی استفاده از تلفن‌ همراه عنوان کرد: جمجمه نوجوانان تا سن 16 سالگی در حال رشد است و استحکام لازم را پیدا نکرده است به همین دلیل میدان مغناطیسی که توسط تلفن ‌همراه ایجاد می‌شود، می‌تواند آسیب‌های جسمانی جبران ناپذیری را برای دانش‌آموزان به همراه داشته باشد.

*میدان مغناطیسی تلفن‌همراه و تأثیر مستقیم آن بر یادگیری

این روانشناس بالینی در ادامه افزود: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط تلفن‌همراه می‌تواند بر یادگیری فرد استفاده کننده از آن، تأثیر سوء بگذارد.

وی در خصوص آسیب‌های روانی استفاده از تلفن‌همراه بیان کرد: وقتی نوجوانی از تلفن ‌همراه استفاده می‌کند نوعی وابستگی در وی ایجاد می‌شود که این وابستگی موجب خواهد شد تا فرد در پی برقراری تماس‌ یا ارسال پیامک‌های غیر‌ضروری به دیگران باشد.

گرجی اضافه کرد: یکی از نیازهای مهمی که در سن نوجوانی شکل‌ می‌گیرد نیاز به ارتباط با جنس مخالف است؛ بر این اساس این ابزار می‌تواند ارتباط‌هایی از این نوع را برای دانش‌آموزان فراهم کند؛ البته آسیب‌های زیادی را در استفاده نوجوانان، جوانان و حتی افراد متأهل از  تلفن‌همراه شاهد هستیم که مقابله با آن مستلزم آگاهی خانواده‌هاست.

وی عنوان کرد: اگر والدین احساس می‌کنند داشتن تلفن‌همراه برای فرزند آنها ضرورت دارد اگرچه می‌توان گفت که این نیاز و ضرورت به نوعی کاذب است ولی باید برای خریدن تلفن‌همراه، قراردادی در خصوص انگیزه خرید و نحوه استفاده از تلفن‌همراه و مواردی از این قبیل را با فرزند خود در نظر بگیرند تا بتوانند بر استفاده صحیح  فرزندشان از تلفن‌همراه نظارت داشته باشند.

*استفاده از تلفن‌همراه در مدارس و کاهش میزان اثربخشی آموزش‌های اخلاقی

این روانشناس بالینی تأکید کرد: ارتباط با جنس مخالف که از طریق استفاده از تلفن ‌همراه صورت می‌گیرد، اٌفت تحصیلی را نیز  برای دانش‌آموزان به همراه دارد با توجه به اینکه نیاز غالب دانش‌ْآموزان در مقطع راهنمایی و دبیرستان نیاز به ارتباط با جنس مخالف و نیاز عاطفی است اگر این ابزار ارتباطی وارد مدارس شود می‌تواند زمینه‌ساز محرک‌های جنسی را نیز فراهم کند.

وی گفت: با در اختیار گذاشتن تلفن‌همراه در مدارس، دانش‌آموزان می‌توانند تصاویر مختلفی را از طریق بلوتوث به یکدیگر مبادله کنند که این امر می‌تواند موجب کاهش میزان اثربخشی آموزش‌ها در حوزه‌های مختلف اخلاقی و اجتماعی شود.

گرجی ادامه داد: منع استفاده از تلفن‌ همراه در مدارس نیازمند الزام قانونی مناسبی است که بتواند این قبیل مصونیت‌های سازنده را برای نوجوانان ایجاد کند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.