جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۵:۴۰
کد مطلب: 11253
۱

موادغذايي مفيد براي رفع خستگي، بي حوصلگي و...

مترجم: عليرضا - خراسان آيا احساس ناراحتي، اضطراب و خستگي مفرط مي کنيد؟

به گزارش سايت «Readers Digest» کارشناسان معتقدند مواد غذايي و نوشيدني علاوه بر تامين موادمغذي و مورد نياز بدن بر خلق و خوي افراد نيز تاثيرگذار است. به عنوان مثال، مصرف موادغذايي که باعث پايين نگه داشتن گلوکز خون مي شود، در متعادل ماندن خلق و خو موثر است. در اين مطلب به برخي از موادغذايي که بر خلق و خو تاثير مي گذارد، اشاره مي کنيم.

خستگي؛هنگامي که ميزان انرژي بدن افت مي کند، اولين واکنش افراد براي افزايش دادن انرژي، خوردن قهوه يا شکلات است. از آن جا که مصرف اين مواد باعث تغيير کوتاه مدت خلق و خو مي شود، بايد مواد غذايي مصرف کرد که گلايسمي پايين دارد و به کندي انرژي رها مي کند. از جمله اين مواد مي توان به نان هاي سبوس دار، پاستا و غلات اشاره کرد. مصرف ناکافي آهن نيز خستگي ايجاد مي کند بنابراين به اندازه کافي گوشت قرمز، گوشت طيور، ماهي، لوبيا و غلات غني شده مصرف کنيد.

بي حوصلگي؛علت اين حالت ممکن است استرس، نداشتن تعادل هورموني، افسردگي و ضربه عاطفي باشد. در صورت مشکوک بودن به افسردگي، حتما به پزشک مراجعه کنيد. رژيم غذايي هر فرد نقش مهمي در تنظيم خلق و خو دارد. نتايج بررسي ها نشان مي دهد غذاهاي غني از آمينواسيد تريپتوفان باعث بهبود خلق و خو مي شود. بهره مندي بيشتر از خواص غذاهاي غني از تريپتوفان و پروتئين، اين مواد را همراه با کربوهيدرات مصرف کنيد. منبع اين نوع غذاها شامل مرغ، ماهي، تخم مرغ، لبنيات، لوبيا و دانه هاست. آهن، ويتامين هاي B، فولات و سلنيم نيز در رفع بي حوصلگي موثر است.

افسردگي؛ افسردگي را با خوردن ماهي هاي حاوي اسيدهاي غني از امگا۳ مانند سالمون، تون و ساردين از بين ببريد. روغن هاي ماهي منبع عالي ويتامين B12 است. فولات موجود در سبزي هاي سبز و ميوه هاي مرکباتي و سلنيم موجود در گوشت قرمز نيز در رفع افسردگي مفيد است. با نوشيدن ۶ تا ۸ ليوان آب در طول روز و پرهيز از مصرف کافئين آب بدن را حفظ کنيد. انجام هر نوع ورزش نيز ميزان آندروفين را بالا مي برد و احساس خوبي در فرد ايجاد مي کند.

استرس؛اتخاذ رژيم غذايي غني از موادمغذي به شما کمک مي کند تا استرس را از بين ببريد. غلات سبوس دار، کربوهيدرات، پروتئين، ميوه، سبزي، غذاهاي غني از ويتامين C مانند توت فرنگي، ميوه قره قاط و کيوي تاثير زيادي در رفع استرس دارد.

ترس؛اگرچه همه انسان ها در مقاطعي از زندگي احساس ترس را تجربه مي کنند، اما با مصرف غذاهاي غني از فولات مي توان بر اين حالت غلبه کرد. بي قراري، خستگي مفرط و فراموشي نيز با کمبود فولات ارتباط دارد. بنابراين با خوردن لوبيا، سبزي هاي برگ سبز و عدس با ترس مقابله کنيد.

آشفتگي؛ گاه تلاش براي ايجاد تعادل بين زندگي شخصي و کاري باعث آشفتگي فرد مي شود. اما با داشتن تغذيه صحيح مي توان با اين مشکل مقابله و روي برنامه هاي آينده تمرکز کرد. نتايج بررسي هاي متعدد نشان مي دهد مصرف ماهي هاي چرب عملکرد شناختي فرد و ميزان تمرکز را بهبود مي بخشد. گياه ژينکو نيز ميزان جريان خون را به مغز افزايش مي دهد تا فرد بتواند درست فکر کند. چاي سبز نيز براي تنظيم ميزان قندخون مفيد است و باعث آرامش و افزايش قدرت تمرکز فرد مي شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود