دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۱
کد مطلب: 12220
۰

تشخيص «پاركينسون» با 30 ثانيه مكالمه تلفني!

محققان در حال توسعه سيستمي هستند كه به پزشكان براي تشخيص سريع تر بيماري پاركينسون از طريق 30 ثانيه مكالمه تلفني كمك مي كند.

به گزارش ايسنا، «ماكس ليتل» رياضيدان و سرپرست تيم تحقيقاتي اعلام كرد: روش ابداعي ما به هيچ هنوان به معناي جايگزين شدن با شيوه هاي پزشكي متداول براي تشخيص بيماري پاركينسون نيست، بلكه يك روش ساده و ارزان براي تشخيص زودهنگام بيماري در افراد در معرض خطر است.

در اين فناوري فرد با سيستم رايانه اي مكالمه مي كند و سيستم بصورت خودكار صدا را مورد بررسي قرار داده و لرزش هاي موجود در صدا را شناسايي مي كند.

«ليتل» در سال 2003 با محققان شركت اينتل كه در حال بررسي بيماري پاركينسون بودند، ديدار كرد. «اندي گروو» يكي از بنيانگذاران اين شركت كه خود نيز به اين بيماري مبتلا بود، هزينه تحقيقات را تأمين مي كرد.

محققان شركت اينتل با استفاده از شتاب سنج در دستگاه هاي خود، بروز تغييرات در حركات بيماران را مورد بررسي قرار مي دادند و در عين حال صداي 50 بيمار را يكبار در هفته و به مدت شش ماه ضبط كردند.

«ليتل» داده هاي صداي 50 بيمار را با الگوريتم طراحي شده خود مورد تجزيه و تحليل قرار داد و دريافت كه سيستم تا 86 درصد در تشخيص پاركينسون از روي صداي فرد درست عمل مي كند.

در اين برنامه رايانه اي مجموعه اي از صداي افراد مبتلا به پاركينسون ذخيره شده است، سپس الگوي صداي فرد با نمونه ها مورد مقايسه قرار مي گيرد و احتمال ابتلاي فرد به بيماري پاركينسون تشخيص داده مي شود.

همچنين از اين روش مي توان براي تشخيص علائم پاركينوسن و بررسي مراحل پيشرفت بيماري استفاده كرد.

يك پايگاه داده از صداي افراد مبتلا به پاركينسون و سالم در وب سايت مركز تحقيقات قرار داده شده است و محققان اميدوارند كه اطلاعات پايگاه داده خود را تا 10 هزار صدا افزايش دهند.

در روش هاي متداول، متخصص مغز و اعصاب مي تواند با انجام آزمايشات مختلف در مدت 20 دقيقه احتمال ابتلاي فرد به بيماري پاركينسون را تشخيص دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...