دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۷:۴۸
کد مطلب: 13416
۰
۱

در باب تعطيلي پنجشنبه مدارس

در دستور كار مجلس قرار گرفت
تعطيلي پنجشنبه مدارس
جام جم آنلاين: ارديبهشت‌ امسال وزير آموزش و پرورش از تعطيلي تمام مدارس كشور در پنجشنبه‌ها خبر داد، اما حالا با گذشت سه ماه از اعلام اين خبر و فرصت يكماهه تا شروع سال تحصيلي جديد، رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس مي‌گويد: اعضاي اين كميسيون با تعطيلي پنجشنبه‌هاي مدارس مخالف هستند.

ظاهرا بر همين اساس طرحي دوفوريتي نيز تهيه شده است كه به گفته محمدمهدي زاهدي، بزودي در صحن مجلس بررسي مي‌شود.

عباس مقتدايي خوراسگاني، از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس كه پيش از اين از احتمال لغو تعطيلي مدارس در روزهاي پنجشنبه خبر داده بود نيز معتقد است: طراحان معتقدند بايد دوباره اين زمان به تعليم، تربيت و آموزش دانش‌آموزان اختصاص پيدا كند.

تعطيلي پنجشنبه‌هاي مدارس از سال تحصيلي 91 ـ 90 در تمام دبستان‌هاي سراسر كشور آغاز شد. البته بر اساس اعلام آموزش و پرورش بيش از 80 درصد مدارس راهنمايي و متوسطه نيز در اين طرح شركت داشتند. در واقع مدارس يك‌نوبته مي‌توانستند در صورت تمايل و با هماهنگي مدير مدرسه و منطقه، روزهاي پنجشنبه تعطيل شود.

اما حميدرضا حاجي‌بابايي، وزير آموزش و پرورش براي سال تحصيلي 92 ـ 91 معتقد بود همه مدارس مي‌توانند و بايد پنجشنبه‌ها تعطيل باشند.

به گفته او، تمام مدارس كشور در سال تحصيلي جديد روزهاي پنجشنبه تعطيل خواهد شد و اين موضوع قانوني است، شوراي عالي آموزش و پرورش تصويب و رييس‌جمهور آن را امضا و ابلاغ كرده است.

با توجه به اين‌كه در طرح تعطيلي پنجشنبه‌هاي مدارس، ضرورت بر يك‌نوبته شدن مدارس است، وزير آموزش و پرورش حتي اعلام كرد: اصل بر اين است كه در مهرماه 91 هيچ مدرسه‌اي دونوبته نباشد، مگر اين‌كه با بررسي‌هاي انجام شده مدرسه ‌ديگري در آن مناطق وجود نداشته باشد.

با وجود اين تجربه يكساله و خبرهاي اعلامي براي سراسري شدن تعطيلي مدارس در روزهاي پنجشنبه، مجلسيان نظرات متفاوتي دارند.

پنجشنبه، روز مهارت‌آموزي

فعاليت‌هاي فوق‌برنامه و خدمات‌جمعي و آشنايي با نهادها، مسائل تربيتي و مهارت‌آموزي از جمله مسائلي است كه در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ديده شده است.

اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس همين مساله را دليلي براي تعطيل نبودن و استفاده از پنجشنبه‌ها در مدارس مي‌دانند.

محمدمهدي زاهدي رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در گفت‌وگو با فارس در خصوص طرح دوفوريتي كميسيون آموزش مجلس در رابطه با تعطيلي پنجشنبه‌هاي مدارس مي‌گويد: با توجه به اين‌كه از شش روز هفته بايد بخوبي استفاده شود، دانش‌آموزان مي‌توانند در كنار مسائل آموزشي و پرورشي، ‌آموزش‌هاي مهارتي، فوق‌برنامه و فعاليت‌هاي جمعي داشته باشند.

او معتقد است: بين اوليا و دانش‌آموزان با مديريت و كادر آموزشي مدرسه بايد ارتباط باشد و از سويي دانش‌آموزان بايد با فعاليت نهادهاي اجتماعي نيز آشنا باشند؛ به عنوان مثال دانش‌آموزان بايد از خدمات دستگاه‌هايي مانند هلال‌احمر و آتش‌نشاني آگاهي داشته باشند، به همين دليل پنجشنبه‌ها مي‌تواند فرصت مناسبي براي اين آموزش‌ها باشد.

در واقع نمايندگان كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس معتقدند كه فعاليت‌هاي فوق‌برنامه و خدمات‌جمعي و آشنايي با نهادها و مسائل تربيتي در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش مطرح شده است، بنابراين اين طرح دوفوريتي با سند تحول هماهنگي كامل دارد و در جهت اجرايي شدن سند تحول بنيادين است.

زاهدي با بيان اين‌كه تعطيلي پنجشنبه‌هاي مدارس براي دبستان بود، ادامه مي‌دهد: تأكيد ما بر اين است كه دوره‌هاي راهنمايي و دبيرستان در روزهاي پنجشنبه تعطيل نشوند و از اين فرصت براي مباحث ديگري كه نياز است در سند تحول اجرايي شود، استفاده كنند.

به گفته رييس كميسيون آموزش مجلس، بلافاصله بعد از آغاز به كار مجلس، اين طرح در صحن علني مجلس مطرح مي‌شود و در صورت تصويب نهايي از مهر امسال اجرايي خواهد شد.

چرا پنجشنبه‌ها تعطيل شد؟

طبق نظرسنجي‌هاي انجام شده، بيش از يك‌سوم زنان ايراني در كلانشهرها شاغلند و بخش بزرگي از آنها روزهاي پنجشنبه امكان مراقبت از فرزندان خود را ندارند. اين در حالي است كه يكي از عمده‌ترين دلايل طراحان تعطيلي پنجشنبه‌ها، بهره بردن بيشتر كودكان از كانون خانواده است كه با اين تفاسير تحقق آن در اين شرايط با مشكلاتي روبه‌رو بود.

سال گذشته همزمان با اعلام تعطيلي مدارس در پنجشنبه‌ها، موافقان و مخالفان اجراي اين طرح چالش‌هاي مهمي را مطرح كردند.

موافقان اين طرح معتقد بودند كه با تعطيلي پنجشنبه‌ها اهدافي چون ارتقاي انگيزه تحصيلي در دانش‌آموزان و دانش‌افزايي معلمان محقق مي‌شود. به اعتقاد آنها، چون اين طرح در 70 كشور دنيا پياده و با موفقيت روبه‌رو شده، اجراي آن در ايران هم ضروري است.

با همه چالش‌هاي موجود آموزش و پرورش تقويت انگيزه و نشاط دانش‌آموزان براي فراگيري بيشتر دروس، گسترش فعاليت‌هاي پرورشي و فوق‌برنامه براي رشد همه‌جانبه تربيتي دانش‌آموزان و انطباق بيشتر برنامه‌هاي آموزشي و تربيتي با شرايط سني و ويژگي‌هاي رواني دانش‌آموزان را مي‌توان از اهداف اين طرح عنوان كرد.

تقويت ارتباط مدرسه و خانواده‌، تحكيم تعامل عاطفي دانش‌آموزان با خانواده‌، انعطاف‌پذيري برنامه‌ها و زمان آموزش متناسب با شرايط اقليمي و منطقه‌اي و همچنين تقويت انگيزش و فراهم كردن زمينه‌هاي ارتقاي تحصيلي و حرفه‌اي شغلي و پژوهشي معلمان ابتدايي از ديگر اهداف اين طرح است كه از سوي آموزش و پرورش اعلام شد.

مستوره برادران نصيري

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

روشنک تقوی
مدارس راروز5شنبه تعطیل کرده اندکه بابهانه بگویندماحتی بودجه ی یک روزروهم ندهیم غنیمت است ...
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.