شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ / ۰۴:۰۳
کد مطلب: 13983
۰

معیارهای زیبا‌شناختی ازدواج در اسلام

دین و اخلاق اهمیت فراوانی برای سیرت زیبا قائل است، اما این بدان معنا نیست که صورت زیبا و اندام متناسب دخالتی در تحکیم روابط زناشویی باشد.
با مرور زندگی روزمره انسان‌ها در می‌یابیم که زیبایی یک از معیارهای اصلی آنان در انتخاب نیازمندی‌های زندگی است. آیا به خاطر همین حس نیست که دوست داریم از خانه، ماشین، فرش، لباس، ظرف و گل زیبا در زندگی بهره‌مند باشیم. ما در طول شبانه روز بار‌ها چشمان به آن‌ها دوخت می‌شود و مایلیم در کنار ارضای حس زیبا‌شناختی، غرق در سرور و شادمانی شویم.

تولید کنندگان انواع کالا‌ها بر اساس همین حس زیبایی و دوستی‌ها می‌کوشند در کنار استحکام و مقاومت اجناس، آن‌ها را در زیبا‌ترین شکل عرضه کنند تا چشم مشتریان را بیشتر خیره سازد و آنان را به خرید ترغیب کند.

اگر ضرورت اصل زیبا‌شناختی تا این حد در اشیای دور و بر ما پذیرفته شده است. آیا دختر و پسری که قرار است تا پایان عمر در کنار یکدیگر زندگی کنند و چشمانشان هر لحظه به چهره و اندام هم دوخته شود، می‌توانند از این حس غافل شوند؟!

قرآن کریم بر همین اساس در کنار ویژگی‌های روحی و معنوی همسران بهشتی، همچون طهارت روحی و پاکدامنی و حفظ حریم خانواده، از برخی زیبایی‌های ظاهری آنان یاد می‌کند.

همسران بهشتی، بر اساس این آیات چشمانی زیبا و درشت دارند وزوّجناهم بحور عین «عین» جمع «اعین» و «عیناء» به معنای زن و مردی است که چشمانی درشت، جذاب و زیبا دارند. آنان به سان لؤلؤی تازه خرج شده از صدف، بسیار زیبا، شفاف و جذاب‌اند، و به سان یاقوت و دری سرخ و درخشندگی هستند همچون مرجان سفید و زیبا می‌بانشد.

در روایات اهل بیت (ع) نیز بر اصل زیبا‌شناختی همسر تاکید شده است. امیرمومنان علی (ع)، مومن را دارای سه ساعت می‌داند؛ ساعتی برای مناجات با خداوند، ساعتی برای اصلاح امر معاش و ساعتی برای خلوت کردن با لذات نفسانی در آنجا که حلال و زیبا هست.

این روایت به خوبی از سه نیاز اصلی انسان بر اساس اولویت، یعنی نیاز معنوی، نیاز اقتصادی و نیاز شخصی به مفهوم عامش حکایت دارد. امام برای بهره‌مندی مومن از ساعت سوم زندگی‌اش دو ویژگی (حلال بودن و زیبایی) یاد کرده است. تاکید بر قید زیبایی در گفتار امام بسیار جالب است بدیهی است یکی از بارز‌ترین مصادیق خلوت کردن انسان با لذت‌های حلال، خلوت کردن و نشست و برخاست با همسر خود است و برخورداری از همسری زیبا، می‌تواند تامین کننده یکی از نیازهای اساسی روحی و روانی انسان باشد. در روایاتی دیگر برخی از ویژگی‌های ظاهری و زیبا‌شناختی همسران به عنوان امتیازهای همسر برشمرده است، همچون زیبایی چهره، خوش بویی، خوش اندامی، رنگ ما بین سفیدی و سیاهی.

باید به این نکته نیز توجه داشت که زیبایی تضمین کننده بخشی از لوازم سعادت و خوشبختی در زندگی زناشویی است و چه بسا میزان والای زیبایی‌های معنوی و شخصیتی بتواند کمبود زیبایی ظاهری را تحت الشعاع قرار دهد.

بنابراین اهتمام به زیبایی‌های روحی و جسمی تابع میزان توجه و حساسیت زن و شوهر به این دو است. باید توجه داشت که زیبایی نسبی است و نمی‌توان بر آن خط و اندازه مشخص تعیین کرد و مدعی شد که چه کسی زیبا و چه کسی نازیبا است؛ بنابراین هیچ دختر و پسری نباید خود را جزو نازیبایان بپندارند.

آنچه در این بین اهمیت دارد، علاقه صادقانه دختر و پسر نسبت به هم است که می‌تواند در شکل گرفتن بنیاد مستحکم زندگی مشترک مفید و موثر باشد.

آراستگی زن برای شوهر
- آرایش زن برای شوهر

پیامبر اکرم (ص) به یکی از زنانش فرمود: چرا تو ژولیده مو هستی و در اثر نکشیدن سرمه، چشمت سفیده شده، چرا خضاب نمی‌کنی؟ (موهای خود را رنگ نمی‌کنی)

- استفاده از عطر و بوی خوش
حضرت علی (ع) فرمود: زن مسلمان باید خودش را برای شوهرش خوشبو کند.

البته استفاده از عطر برای شوهر مطلوب و برای نامحرم نامطلوب است.

- آرایش و عزاداری

امام صادق فرمود: هیچ زنی نباید بیش از سه روز ترک زینت کند (و لباس مشکی بپوشد) مگر زنی که شوهرش از دنیا رفته است که چنین زنی باید تا پایان عده وفات (۴ ماه و ده روز) زینت را ترک کند.

آراستگی شوهر برای زن
امام باقر (ع) فرمود:‌‌ همان طور که شوهران دوست دارند زن خود را زینت شده ببینند، زنان نیز دوست دارند شوهر خود را آراسته ببینند.

پیامبر خدا (ص) فرمود: باید هر یک از شما مردان خود را برای همسرش آماده کند.‌‌ همان طور که همسرش برای او آماده می‌شود. امام صادق (ع) فرمود: یعنی مرد خود را با نظافت کردن آماده کند.

آراستگی زن و مرد برای یکدیگر عفت و پاکدامنی را در جامعه گسترش می‌دهد و این امر باعث می‌شود که زن و مرد از عفاف خارج نشوند.     منبع: خبرگزاری مهر

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد