جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ / ۰۹:۱۶
کد مطلب: 14596
۰

وضعیت تحصیلی برنده نوبل در 15سالگی

برنده نوبل پزشکی امسال همان پسر 15 ساله ای بود که زمانی معلمش در گزارش تحصیلی وی نوشته بود حتی فکر کردن به اینکه وی روزی دانشمند شود وقت تلف کردن است.
به گزارش مهر، این هفته اعلام برندگان جوایز نوبل به عنوان یکی از معتبرترین جوایز علمی که به یک دانشمند تعلق می گیرد درجریان است. نخستین برندگان در رشته پزشکی و فیزیولوژی اعلام شدند که این جایزه به طور مشترک به سرجان گوردن و شینیا یاماناکا اختصاص یافت.

این جایزه برای تحقیقات و پژوهشهایی اهدا شد که به شبیه سازی گوسفندی به نام دالی منتهی شد و همچنین کشف اینکه سلولهای انسانهای بالغ را می توان برای رشد به هر نوع بافتی در بدن برنامه ریزی کرد. گوردون در این جایزه با شینیایاماناکا که وی نیز محقق سلولهای بنیادین بوده شریک است.

سرجان گوردن که اکنون 79 ساله است اظهار داشت که گزارش تحصیلی وی هنوز هم بالای میزش در موسسه گوردن در کمبریج قرار دارد، موسسه ای که به نام وی نامگذاری شده است. براساس اظهارات این برنده نوبل این گزارش تحصیلی تنها چیزی بوده که وی آن را قاب گرفته و بالای میز خود نصب کرده است. این نامه توسط یکی از آموزگاران نگران درباره وضعیت تحصیلی وی نوشته شده است. آموزگاری که پیشتر متصدی یک موزه بوده و برای آموزش دانش آموزانی که در بدترین وضعیت تحصیلی قرار دارند استخدام شده بود.

سرجان در این رابطه می افزود: مهمترین قسمت این نامه این است که این آموزگار وقتی شنیده است که گوردن به علم علاقمند است، این مسئله را بسیار خنده دار تلقی کرد چرا که اعتقاد داشت هیچ امیدی به وضعیت این دانش آموز وجود ندارد و ادامه فعالیت وی در این حرفه اتلاف وقت است.

وی تصریح کرد: وقتی با مشکلاتی چون عدم جواب گیری از یک آزمایش رو به رو می شوید باید به خودتان یادآور شوید که شاید از همه اینها گذشته شاید اصلا برای این حرفه ساخته نشده اید و این آموزگار حق داشته است.

پس از این ارزیابی این دانش آموز توجه خود را به مطالعه تاریخ رم و یونان باستان معطوف کرد و دریکی از کالجهای آکسفورد تحصیلات خود را ادامه داد، اما پس از آن رشته خود را به جانورشناسی تغییر داد و مقاله پیشگامانه خود را دررابطه با این که تمام سلولها در بدن دارای ژنها یکسان هستند را منتشر کرد. وی با گرفتن یک سلول از روده یک قورباغه بالغ، خارج کردن DNA آن و ترکیب آن با یک تخمک اقدام به شبیه سازی یک قورباغه بالغ کرد.

این اقدام مطالعات پیشین بسیاری از دانشمندان برجسته را نقض می کرد و یک دهه طول کشید تا کاملا مورد پذیرش قرار گرفت. این تحقیقات منجر به شبیه سازی دالی توسط آیان ویلموت در سال 1996 در ادینبورو شد، این گوسفند که دالی نام گرفت نخستین پستانداری است که از این راه شبیه سازی شده بود. نتایج تحقیقات وی همچنین منجر به کشف یاماناکا شد که سلولهای بالغ را می توان دوباره برای بدست آوردن سلولهای بنیادین برنامه ریزی کرد.

این امر موجب می شود که هر سلولی را بتوان به هر بافتی در بدن تبدیل کرد و درحال حاضر به طور آزمایشی برای ترمیم بافت صدمه دیده در بیمارانی که دچار سکته قلبی شده اند به کار می رود. سرجان اظهار داشت که اگر این جایزه با پرفسور ویلموت نیز به اشتراک گذاشته می شد بسیار خوب بود.

سرجان گورودن اظهار داشت که درنظر دارد این جایزه را در صندوقی سرمایه گذاری کند که پیشتر برای حمایت از دانشجویاین PhD تأسیس کرده بود.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود