جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۹۱ / ۱۷:۳۲
کد مطلب: 14917
۰

ارتباط ازدواج با اندازه شکم آقايان

هنوز چند ماه بيشتر از ازدواجش نگذشته، اما شكمش نسبت به روزهاي قبل از ازدواج چند برابر بزرگ‌تر شده است، جالب آن‌كه دوستان و اقوامش هم مي‌گويند اين اتفاق بعد از ازدواج طبيعي است و همه مردان ايراني بعد از ازدواج، شكمشان بزرگ‌تر مي‌شود.


اما آيا واقعا اين اتفاق طبيعي است و همه مردان محكوم هستند كه بعد از ازدواج با چاقي شكمشان بسازند؟

دكتر كورش جعفريان، متخصص تغذيه و رژيم‌هاي غذايي در همين رابطه به «جام‌جم» مي‌گويد: مساله چاقي شكم بعد از ازدواج بيشتر در كشورهاي آسيايي و بخصوص در ايران ديده مي‌شود، اما مي‌توان با رعايت برخي نكات تغذيه‌اي، از اين اتفاق جلوگيري كرد، چرا كه تغيير الگوي تغذيه‌اي پس از ازدواج، مهم‌ترين دليل بزرگ‌شدن شكم آقايان است.

به طور طبيعي بين الگوي زندگي افراد مجرد و متاهل تفاوت‌هايي وجود دارد و كمتر فردي را مي‌توان پيدا كرد كه پس از ازدواج، همان رفتارهاي دوران مجردي را داشته باشد.

دكتر جعفريان بر اين باور است كه همين تفاوت الگوي زندگي بين افراد مجرد و متاهل باعث مي‌شود مردان پس از ازدواج، حتي الگوي تغذيه‌اي‌شان هم عوض شود.

وي توضيح مي‌دهد: دو نفري كه با هم زندگي مشترك دارند، از لحاظ الگوي غذايي روي همديگر تاثير مي‌گذارند و مثلا شايد برخي زوج‌ها در زندگي مجردي‌شان از غذاهاي چرب يا شيرين كمتر استفاده كرده باشند، اما حالا با مشترك شدن غذاها، احتمال اين‌كه يكي از زوج‌ها به طور ناخواسته به الگوي غذايي همسرش تمايل پيدا كند، بسيار زياد است، بخصوص اگر آن الگوي غذايي موجب چاقي شود.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به كمتر‌ شدن نقش ورزش در زندگي متاهلي مردان ايراني مي‌گويد: اغلب مردان ايراني پس از ازدواج تلاش مي‌كنند درآمد بيشتري كسب كنند و زمان بيشتري را در محل كار بگذرانند كه همين موضوع موجب مي‌شود زمان كمتري را به ورزش اختصاص دهند و در نتيجه معمولا به طور ناخواسته دچار اضافه‌وزن مي‌شوند.

وي اظهار مي‌كند: فشارهاي مالي دوران متاهلي، استرس‌هاي پس از شروع زندگي مشترك و حتي عوامل ژنتيكي و وراثتي نيز در چاق‌شدن شكم تازه‌دامادها بي‌تاثير نيست.

تاثير سن

گرچه ازدواج كردن تنها به بلوغ جسمي زوج‌ها ارتباط ندارد و بلوغ فكري نيز نقش موثري در يك ازدواج موفق دارد، اما به طور طبيعي، ازدواج در مرحله‌اي اتفاق مي‌افتد كه زوج‌ها مرحله بلوغ جسمي را گذرانده باشند.

كاظميان با تاكيد بر اين كه گذر از بلوغ جسمي، يكي از عوامل چاقي شكمي در مردان است، يادآور مي‌شود: مرداني كه تازه ازدواج مي‌كنند، معمولا به همان اندازه دوران نوجواني‌شان غذا مي‌خورند، ولي به همان اندازه دوران نوجواني تحرك ندارند.

وي عنوان مي‌كند: بايد در نظر داشته باشيم كه غذاخوردن بيشتر در دوران نوجواني و افزايش دريافت انرژي در اين سن مي‌تواند خود را به صورت افزايش قد نشان دهد، اما در مردان تازه ازدواج كرده كه مرحله بلوغ و افزايش قد را از سر گذرانده‌اند، اين انرژي اضافه، خود را به صورت چاقي ناحيه شكمي نشان مي‌دهد.

چرا تازه عروس‌ها شكم نمي‌آورند؟

اگر بپذيريم كه عوامل رواني، ژنتيكي، گذشتن از سن بلوغ، كم تحركي و تغيير الگوي تغذيه در چاقي شكمي مردان متاهل تاثيرگذار است، سوالي كه پيش مي‌آيد اين است كه زنان تازه ازدواج كرده هم دقيقا در همين شرايط قرار دارند، اما اغلب آنها با مساله چاقي شكم روبه‌رو نيستند.

دكتر كاظمي در پاسخ به اين سوال مي‌گويد: زنان تازه ازدواج كرده هم دچار تغيير الگوي زندگي مي‌شوند، اما از جهت علمي، تغييرات الگوي غذايي در خانم‌ها موجب تغيير در هورمون استروژن در آنها مي‌شود و اين عامل موجب مي‌شود كه تجمع چربي در تازه‌عروس‌ها در پايين تنه آنها اتفاق بيفتد، اما در مردان چون اين هورمون نقشي ندارد، افزايش چربي به بزرگ‌تر شدن شكم مردان منجر مي‌شود.

اين متخصص تغذيه توضيح مي‌دهد: ما در الگوهاي علمي تغذيه مي‌گوييم كه شكل چاقي در مردان به صورت سيب و در زنان به صورت گلابي است و به همين دليل است كه معمولا زنان تازه ازدواج كرده با مشكل چاقي شكم روبه‌رو نيستند.

و اما راه‌حل قطعي

اگر شما هم تازه‌دامادي هستيد كه پس از گذشت چندماه يا حتي گذشت چند سال از ازدواج، به اين مشكل فراگير دچار شده‌ايد و شكل ظاهري شكمتان شما را آزار مي‌دهد، احتمال دارد كه بخواهيد براي رهايي از اين وضع، دست به دامان لاغري‌هاي موضعي بشويد.

اما دكتر جعفريان تصريح مي‌كند: لاغري موضعي واقعا معنا ندارد و حتي اگر با دستگاه‌هاي ماساژدهنده، اندازه شكم شما كمي كوچك‌تر شود، در دراز مدت باز هم شكمتان به شكل سابق برمي‌گردد؛ حتي روش ليپوساكشن (خارج‌كردن چربي از يك قسمت بدن با كمك دستگاه‌هاي مكش) نيز راه درمان بزرگي شكم مردان نيست و اين روش تنها در يك بازه كوتاه‌مدت، نتيجه‌اش باقي مي‌ماند.

اين متخصص رژيم‌هاي غذايي با اشاره به خطرات جاني برخي از اين روش‌هاي كوچك‌كردن شكم مي‌گويد: استفاده از ليزر براي از بين بردن چربي‌هاي شكم نيز نه تنها اثري كوتاه‌مدت داشته و شكم را كوچك نمي‌كند، حتي اين روش خطرناك ممكن است موجب شود چربي از شكم به ساير نقاط حساس بدن مثل قلب برسد و تهديد جاني براي فرد استفاده كننده از ليزر به وجود بياورد.

وي تصريح مي‌كند: راهكار دائم و مطمئن براي رها‌شدن از شكم‌هاي بزرگ پس از ازدواج، تغيير رفتار تغذيه‌اي و تغيير سبك زندگي است، به گونه‌اي كه تلاش كنيم تا مي‌توانيم ورزش كنيم، از غذاهاي آماده، چرب، شيرين و حجيم كمتر استفاده كنيم و از همه مهم‌تر اين‌كه دانش تغذيه‌اي‌مان را درباره تاثير مواد غذايي مختلف بر سلامت بدن، بالاتر ببريم.    

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.