جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۱
کد مطلب: 15304
۰

حاجی بابایی: کاهش 4 ساعته تدریس برای نیروهای بالای 20 سال خدمت

وزیر آموزش و پرورش از کاهش چهار ساعته تدریس برای نیروهای بالای 20 سال خدمت خبر داد و گفت: کسانی که سابقه فعالیت آنها اعم از نهضتی و یا سایر بخش‌ها بالای 20 سال است، طبق بخشنامه‌ای که معاونت پشتیبانی آموزش پرورش به استان‌ها ابلاغ کرده‌، می‌توانند در هفته 20 ساعت تدریس داشته باشند که این کاهش چهار ساعته کار برای همه نیروهای بالای 20 سال اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا حاجی‌بابایی در حاشیه همایش «شوراهای ستاد امر به معروف و نهی از منکر وزارتخانه‌ها» و در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه عنوان شده کنکور سدی در برابر برنامه‌های سند تحول بنیادین است، گفت: حذف کنکور در فرصتی مصوب، قانون و ابلاغ شد و گروه پنج نفری برای سیاست‌گذاری آن تشکیل شد که آموزش و پرورش یکی از این اعضای گروه پنج‌گانه است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش هیچ مشکلی برای وظایف و تکالیفی که بر عهده‌اش گذاشته شده، ندارد، افزود: بحث حذف کنکور برای رشته‌هایی که محدودیت پذیرش دانشجو دارند، بحث دیگری است، اما در همان روزی که به وزارتخانه آمدم، این موضوع را در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز بررسی و عنوان کردم که آموزش و پرورش هیچ مشکلی برای اجرای این قانون ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه آموزش و پرورش به دنبال حذف کنکور است یا خیر؟ پاسخ داد: ما به عنوان یک دستگاه اجرایی هستیم، اما باید به این سمت حرکت کنیم که آموزش و پرورش وظایف خطیری دارد و هر چه نقش معدل در پذیرش دانشجو بالاتر می‌رود، باید نظارت و مراقبت در آموزش و پرورش نیز بیشتر شود و بر همین اساس این وزارتخانه آمادگی کامل را برای اجرای قانون دارد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در حذف کنکور یک مورد از مشکلات نیز به آموزش و پرورش برنمی‌گردد و اگر در جایی مشکلی و گیری وجود دارد، آن را عنوان کنند تا درباره آن تصمیم‌گیری شود.

حاجی‌بابایی درباره اینکه موافق یا مخالف حذف کنکور است نیز خاطر نشان کرد: اینکه یک روزی کنکور نداشته‌ باشیم، بسیار کار خوبی است، اما اینکه این اقدام چقدر با شرایط کشور همسو است، باید مورد دقت و توجه قرار گیرد؛ سالانه یک میلیون داوطلب برای کنکور شرکت می‌کند که آموزش و پرورش همه داوطلبان را تحویل می‌دهد، لذا هیچ مشکلی از نظر ما وجود ندارد.

وی درباره اینکه آیا زمینه‌های حذف کنکور در کشور آماده است یا خیر؟ نیز اذعان کرد: در برخی از قسمت‌ها این آمادگی وجود دارد، از جمله در برخی از رشته‌های مقطع کاردانی و کارشناسی، اما برای برخی از دانشگاه‌های ویژه، پذیرش دانشجو بدون کنکور کار سختی است و باید فرصت بیشتری به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داده شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از کاهش چهار ساعته تدریس برای نیروهای بالای 20 سال خدمت خبر داد و گفت: کسانی که سابقه فعالیت آنها اعم از نهضتی و یا سایر بخش‌ها بالای 20 سال است، طبق بخشنامه‌ای که معاونت پشتیبانی آموزش پرورش به استان‌ها ابلاغ کرده‌، می‌توانند در هفته 20 ساعت تدریس داشته باشند و این کاهش چهار ساعته کار برای همه نیروهای بالای 20 سال اجرا می‌شود.

حاجی‌بابایی درباره کمبود معلمان پایه و تخصصی در مناطق محروم همچنین گفت: وضعیت آموزش و پرورش از لحاظ تامین نیرو در رشته‌های پایه نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار است، چرا که امسال مقطع اول راهنمایی را نداریم و در رشته‌هایی همچون ریاضی و علوم این نیروها ساماندهی شده‌اند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به سمت تخصصی کردن نیروها حرکت کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر 90 تا 92 درصد نیروها در رشته‌های تخصصی خود فعالیت می‌کنند و هشت درصد باقی مانده نیز به مرور زمان و با گرفتن نیروهای تخصصی از دانشگاه فرهنگیان جبران خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در راهنمایی و دبیرستان یک ویژگی خاص وجود دارد، به این معنا که وقتی کمبود نیرویی در بخشی وجود داشته باشد، با اضافه تدریس به معلمان می‌توانیم این مشکل را حل کنیم، اما در آینده بر اساس نیاز، نیروهای متخصص را تربیت خواهیم کرد.

حاجی‌بابایی درباره نظام هماهنگی حقوق معلمان و تفاوت در حقوق بازنشستگان سال 86 که حدود 500 هزار تومان اختلاف پرداخت وجود دارد، گفت: بازنشستگان زیر نظر سازمان بازنشستگی هستند و مطالبات سال 86 را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت می‌کند و آنچه که قانون بوده، آموزش و پرورش عینا اجرا کرده است.

وی با تایید تفاوت حقوق بازنشستگان فرهنگی، گفت: اگر در برخی جاها قانون اجرا شده، اما مطالبات باقی مانده، دستگاه‌های مربوطه به صورت اقساطی آن را پرداخت می‌کنند که این کار از حیطه آموزش و پرورش خارج است، اما با توجه به اینکه این بازنشستگان فرهنگی هستند، آموزش و پرورش این موضوع را پیگیری می‌کند و دستگاه‌های مربوطه نیز طبق قانون آن را اجرا خواهند کرد.

حاجی‌بابایی همچنین درباره اقداماتی که آموزش و پرورش برای امر به معروف و نهی از منکر در مدارس انجام می‌دهد، تصریح کرد: تمام کار تعلیم و تربیت، امر به معروف و نهی از منکر است و در جلسه امروز آنچه که مورد تاکید واقع شد، ادارات و شوراها باید به صورت ویژه به بحث امر به معروف و نهی از منکر بپردازند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه عنوان شده به علت افزایش قیمت شیر، تعداد دفعات توزیع شیر در مدارس کاهش می‌یابد، گفت: چنین چیزی اتفاق نیفتاده، اگر اعمال شود، آن را اعلام می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود بودجه این وزارتخانه و مشکلاتی که برخی از مدیران مدارس در پرداخت قبوض خود دارند و به ناچار از خانواده‌ها مطالبه کمک دارند، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت متفاوتی داریم و باید به شکلی مدیریت کنیم که با توجه به فشارهای اقتصادی فعلی مردم آرامش خاطر داشته باشند.


شرایط کنونی برای هفت ساله شدن دبستان مناسب نیست

حاجی‌بابایی درباره هفت ساله شدن ابتدایی و جزئیات آن که سوال یکی از خبرنگاران بود نیز گفت: اگر روزی بتوانیم فضای اعتباری و قانونی در این زمینه داشته باشیم و همچنین بتوانیم زیرساخت‌های لازم را آماده کنیم، هفت ساله شدن ابتدایی بزرگترین خدمت‌رسانی به نظام تعلیم و تربیت خواهد بود.

وی عنوان کرد: هر چند که پیش‌دبستانی به عنوان دوره رسمی در سند آمده، اما کاملا غیر اجباری است و بسیاری از کشورهای دنیا در این راستا گام برداشته‌اند.

وزیر آموزش و پرورش شرایط امروز کشور را برای اجرای هفت ساله شدن دبستان و ورود پیش‌دبستانی به دوره ابتدایی را مناسب عنوان نکرد و گفت: در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود.

حاجی‌بابایی همچنین درباره اینکه آموزش و پرورش طبق قانون مجلس شورای اسلامی برای جذب نیرو باید آزمون برگزار کند، گفت: جذب نیرو و برگزاری آزمون منوط به گذراندن مراحل مختلف است و درباره آن دولت باید تصمیم‌گیری کند، چرا که باید زمان، ردیف و اعتبار آن پیش‌بینی شود و باید به سمتی حرکت کنیم که شرایط جذب نیرو آماده شود.


تخصیص حدود 39 میلیارد تومان برای برپایی سیستم‌های گرمایشی استاندارد در مدارس

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه آیا تا پایان دولت دهم جذب نیرو انجام می‌شود یا خیر؟ گفت: نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم، چرا که شرایط الان شرایط ویژه‌ای است. اگر ادامه پیدا کند یک تصمیم باید اتخاذ شود و اگر ادامه نداشته باشد، تصمیم دیگری.


وزیر آموزش و پرورش از تخصیص حدود 39 میلیارد تومان برای سیستم‌های گرمایشی مدارس در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: همه مدارس موظفند از سیستم‌های گرمایشی استاندارد که از سوی سازمان نوسازی به همه استان‌ها بخشنامه شده، استفاده کنند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟