دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۴
کد مطلب: 15724
۰

نقشه طول عمر جهانی را ببینید

تحقیقات جدید که با مشارکت یک محقق ایرانی انجام شده نشان می‌دهد عمر متوسط مردم سراسر دنیا افزایش یافته است اما میزان مشکلاتی که‌ موجب سالهای رنج، ناتوانی و اختلال ذهنی می شود نیز به همان میزان بالا رفته است.

به گزارش مهر ، این "استعاره غم انگیز" همانطور که محققان آن را توصیف کرده اند یکی از کلیدهای یافتن یک تحقیق شاخص درباره وضعیت سلامت جهانی در تاریخ پزشکی است.

از سال 1990 تا 2010، عمر متوسط مردم در بسیاری از بخشهای جهان افزایش یافته است. عمر متوسط در زنان از 59 به 70 رسیده است و این آمار نشان می دهد که زنان به طور کلی حدود 5 سال از مردان بیشتر عمر می کنند.

این نقشه عمر متوسط را برحسب منطقه مشخص کرده است، براین اساس کشورهای اسکاندیناوی و استرالیا دارای پیرترین جمعیت هستند.   جدول عمر متوسط جهانی
ای نقشه نشان دهنده طول عمر متوسط برای مردان در سال 2009 است. طول عمر جهانی به طور کلی از 59 سال در سال 1990 ، امروز به 70 سال رسیده است.

در شرایطی که این جمعیت سالخورده تر می شوند اما تعداد سالهایی که آنها با بیماریهای مزمن و ناتوانیها چون کمر درد، دیابت، آرتروز و افسردگی زندگی  کنند، بیشتر می شود.

مشکلات مهم جسمانی امروز بیماریها و شرایطی هستند که کشنده محسوب نمی شوند اما ما را بیمار می کنند. امروز ما بیشتر زندگی می کنیم اما به همان میزان نیز مشکلات بیشتری داریم که موجب درد، ناتوانی در حرکت می شوند و گاهی ما را از دیدن ، شنیدین و فکر کردن واضح باز می دارند.

تبعات این جمعیت سالخورده توسط محققان بیش از 300 موسسه از 50 کشور جهان مورد بررسی قرار گرفت. محققان با بررسی اطلاعات آمارها، سرشماریهای، اطلاعات بیمارستانها و مدلسازی های رایانه ای میزان طول عمر مردم و وضعیت سلامتی آنها را اعلام کرده اند.

این تحقیق با عنوان " بار جهانی بیماری" توسط موسسه اندازه گیری و ارزشیابی سلامت در دانشگاه واشنگتن انجام شده و نشان می دهد که کشورها با موجی از هزینه های مالی و اجتماعی رو به رو هستند، چرا که تعداد افرادی که درحال حاضر با بیماریهای مختلف زندگی می کنند افزایش یافته است.

درمیان سایر نتایج این تحقیق می توان به مسئله سوء تغذیه نیز اشاره کرد. درحالی که میزان مرگ و میر بر اثر سوء تغذیه به عنوان علت بیماری و مرگ به شدت کاهش یافته است، تأثیرات خوردن بیش از حد بیشتر مشاهده می شود.

در سال 2010 بیش از 3 میلیون مرگ به وزن اضافه نسبت داده شده است که این میزان سه برابر سوء تغذیه در جهان است.

مجید عزتی از کالج امپریال لندن به عنوان یکی از محققان اصلی این پروژه اظهار داشت: ما از دنیای 20 سال پیش فاصله گرفته ایم، شاید 20 سال پیش مردم به اندازه کافی غذا نمی خوردند اما امروز مردم حتی در کشورهای درحال توسعه بیش از حد غذا می خوردند و غذای سالمی هم مصرف نمی کنند، این روند موجبات بیماری ما را فراهم کرده است.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که 52.8 میلیون مرگ در سال 2010 براثر بیماریهای مزمن بوده است.

12.9 میلیون مرگ نیز در اثر سکته و بیماری قلبی رخ داده است.

ایدز/ اچ آی وی 1.5 میلیون نفر را در سال 2010 به کام مرگ کشیده است و سل 1.2 میلیون کشته داشته است.

این تحقیق توسط بنیاد بیل و میلندا گیتس حمایت شده و براساس آن هفت مقاله در مجله پزشکی لانست منتشر شده است.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.