دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ / ۰۸:۵۵
کد مطلب: 16005
۰

5 معیار انتخاب مدیر از دید امام علی(ع)

دبیر گروه نهج البلاغه دانشگاه علوم و حدیث شهر ری با اشاره به اینکه مدیریت جایگاه آزمون و خطا نیست و هرکس که امتحان خود را پس داده باید انتخاب شود گفت: از روی علاقه و خویشاوندی و چاپلوسی و بله قربان گویی نباید سرپرستی را انتخاب کرد زیرا ستم به مردم است.
دکتر مصطفی دلشاد تهرانی درمورد توصیه‎های امیرمؤمنان به مالک اشتر در نهج البلاغه برای عزل و نصب  مدیران و  مسئولان به مهر گفت: هر مسئولی از رده پائین تا بالاترین رده باید 5 ویژگی  حضرت امیر در نهج البلاغه آورده را دارا باشد: اول درایت است یعنی خردمندباشد برنامه‎ریزی دقیق و فهم عمیق از مسائل داشته باشد. دوراندیش، با توان تصمیم گیری بالا و تشخیص صحیح مسائل باشد. گماردن افراد بی تدبیر و آدم‎های کوچک برسر کارهای بزرگ باعث به باد رفتن مملکت و حکومت می‎شود.

وی افزود: دومین معیار معرفت است یعنی مسئول باید علم، معرفت و آگاهی لازم را داشته باشد. حضرت می‎فرماید سزاوارترین افراد برای زمامداری داناترین آنهاست. سومین معیار عدالت است یعنی قانون برای همگان یکسان اجرا شود و مسئول خود را از هوای نفس دورکرده باشد و فقط حق را بیان کند و بدان عمل کند. چهارمین معیار قوت است. باید مدیر توانمند و گشاده سینه و تواناترین افراد باشد. تحمل انتقاد مخالفان را داشته باشد. شجاعت لازم در تصمیم گیری و ایستادگی در مواضع حق را داشته باشد. حضرت(ع) به مالک توصیه می‎کنند مدیر باید کارها را کفایت  و اداره کند و نه کار بر او مستولی شود. مدیر ضعیف حقوق مردم را زیرپا می‎گذارد.

مدیر گروه نهج البلاغه دانشگاه علوم و حدیث شهر ری پنجمین معیار برای مدیران را سلامت عنوان کرد و گفت: باید مدیری که نصب می‎شود از همه نظر سلامت باشد. جاه طلب و مقام دوست و سازشکار و پرده‎در و خودبین  و خودپسند و تنگ نظر و پیمان شکن و باطن‏گرا نباشد. آدم کینه توز و بد زبان و بد اخلاق و ریا کار و چاپلوس و خواهان چاپلوسی و مایل به اشرافی گری  به درد مدیریت نمی‎خورد.

زیرا اموال و نوامیس مردم نزد مسئولان امانت هستند و مسئولانی که دارای این 5 ویژگی نباشند اگر نصب شوند اموال عمومی و دارایهای مردم و کشور را به باد می‎دهند. نباید افراد بخیل و نادان و گمراه و ستمکار و خشونت ورز و اهل حیف و میل اموال و اهل زد و بند و رشوه و زیرپا گذارنده اخلاق و قوانین به مدیریتی انتخاب شود. مدیریت جایگاه آزمون و خطا نیست و هرکس که امتحان خود را پس داده است و دارای سوابق روشنی است باید انتخاب شود. از روی علاقه و خویشاوندی و چاپلوسی و بله قربان گویی نباید سرپرستی را انتخاب کرد زیرا این کار ستم به مردم است. پیامبر(ص) فرمود اگر کسی بر سرکاری گمارده می‎شود اگر فرد تواناتری بر سر آن کار بتواند قرار گیرد و تو آن را به آن مقام نصب نکرده باشی، خدا و رسولش و تمام مسلمین تو را لعن می‎کنند. آدمها وقتی می‎خواهند بالا بیایند خوش خدمتی نشان می‏دهند که در پس آن نه خیرخواهی و نه امانت داری است باید از نصب اینگونه افراد به مسئولیت‎های بالا خودداری کرد.

این استاد و کارشناس تفسیر نهج البلاغه ، توصیه حضرت به مالک را برای نصب مدیران ارشد را چنین برشمرد: نفی خودشیفتگی آنان، پایبندی به عهد و پیمان آنان، شفاف سازی همه امور پیش مردم، نفی سوء استفاده خویشان و نزدیکان از بیت المال، دخالت مستقیم وی در صورت ضرر مردم و قوانینی که بر ضرر مردم استفاده می‎شود، جلوگیری از تعدی اقتصادی، شایسته سالاری، و خیرخواهی، پاکدامنی مهربانی با ناتوانان و محکم بودن دربرابر زورگویان و مسئولیت پذیری از ویژگی‎های مدیران ارشد است. علی(ع) به مالک می‎گوید هر خطا و یا خوبی که به مردم کنی من هم در آن شریک هستم. صداقت و راستگویی از ویژگی‎های مهم مدیر است. مدیران باید حتی در انتخاب رئیس دفتر و منشیان خویش افراد با مکارم اخلاق و بهترین‏ها را برگزینند که در تنظیم قراردادها و نامه‏ها توانا باشد. در عزل ها هم همه این ویژگی ها که بر شمردم باید لحاظ شود. حرمت انسانی مدیران در عزل‎ها نیز باید رعایت شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا