دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ / ۰۷:۵۷
کد مطلب: 16589
۰

درمان نارسايي هاي قلبي با سلول هاي بنيادي در ۳بيمارستان کشور آغاز شد

ارائه خدمات عمومي سلول درماني براي مبتلايان به نارسايي هاي قلبي در سطح محدود آغاز شده و روش جديد درمان نارسايي هاي قلبي با تزريق سلول هاي بنيادي، پس از آزمايش هاي باليني موفقيت آميز روي ۲گروه بيمار ۲۷ و ۱۰۰نفره، وارد مرحله ارائه خدمات شده است و حدود ۷۰بيمار تاکنون با اين شيوه درمان شده اند. رئيس مرکز سلول درماني پژوهشگاه رويان با بيان اين مطلب در گفت وگو با خراسان افزود: از اواسط سال ۹۱، برنامه ريزي براي ارائه خدمات به عموم در سطح محدود آغاز شده است. دکتر ناصر اقدمي تصريح کرد: فعلا اين خدمات در بيمارستان شهيد رجايي تهران، بيمارستان هاي رضوي و امام رضا(ع) مشهد که تجهيزات و امکانات لازم را در اختيار دارند، ارائه مي شود.وي افزود: بررسي اثر سلول هاي بنيادي در درمان نارسايي قلبي از سال هاي ۸۵-۸۴ در کشور شروع شد و اواخر سال ۹۰ مرحله باليني اين مطالعات با کمک مراکز مختلف به پايان رسيد و از اواسط سال ۹۱ نيز ارائه خدمات به عموم در سطح محدود آغاز شده است. رئيس مرکز سلول درماني پژوهشگاه رويان خاطرنشان کرد: هنگامي که در حوزه پزشکي، استفاده از يک روش به عنوان يک روش درماني معرفي مي شود ابتدا بايد مطالعات بررسي آن روش در سطح سلولي و سپس در مرحله حيواني انجام شود. پس از اين که مطالعات مرحله حيواني اثبات کرد که استفاده از اين روش، عارضه خاصي را در حيوان آزمايشگاهي به دنبال ندارد، مطالعات باليني آن بايد در ۳مرحله انجام شود. ابتدا بايد سالم و بي عارضه بودن آن در انسان بررسي شود و در مراحل بعد، اين روش درماني با روش هاي ديگر مقايسه شود و در صورتي که نتايج آن رضايت بخش باشد آن موقع به عنوان يک روش درماني معرفي مي شود. اقدمي افزود: تمام اين مراحل را در تحقيقات بررسي سلول درماني در درمان نارسايي قلبي با موفقيت گذرانديم. اين مطالعه در مرحله باليني، ابتدا روي ۲۷بيمار، سپس روي ۱۰۰بيمار انجام شد و پس از کسب نتايج موفقيت آميز، وارد مرحله ارائه خدمات شديم و حدود ۷۰بيماررا با اين شيوه جديد درمان کرديم.وي ادامه داد: بيماراني که در مرحله تحقيقاتي وارد مطالعه شدند در مرکز قلب تهران، بيمارستان بقيةا...(عج)، بيمارستان شهيد رجايي، بيمارستان لواساني، بيمارستان مسيح دانشوري و همچنين مرکز تحقيقات بيمارستان رضوي مشهد تحت درمان قرار گرفتند. اما براي ارائه خدمات به عموم،بايد بيمارستان امکانات لازم را براي انجام اين شيوه درماني جديد داشته باشد و فعلا اين شيوه در ۳بيمارستان رجايي تهران، بيمارستان هاي رضوي و امام رضا(ع) مشهد انجام مي شود.

اقدمي گفت: بر اساس آمارهايي که در سايت هاي مختلف منتشر شده، در حال حاضر ۱۴۰مطالعه در جهان در اين زمينه در حال انجام است.ايران نيز جزو ۱۰تا۱۵کشور اول دنياست که از اين شيوه درماني براي درمان نارسايي قلب استفاده مي کند.وي خاطرنشان کرد: از سلول درماني مي توان در درمان نارسايي هاي قلبي استفاده کرد و در هر محل که بافت قلب از دست رفته باشد مي توان از اين شيوه بهره گرفت مانند مواردي که نبود خون رساني باعث نابودي بخشي از بافت قلب مي شود و سلول هاي قلب فرد به هر دليلي خوب کار نمي کند اما فعلا در مواردي مانند آريتمي قلبي و يا مواردي که شخص به باتري يا پيس ميکر نياز دارد، از اين شيوه استفاده نمي شود. در انسداد عروق قلبي هم کاملا واضح است که بايد عروق باز شود و انسداد را با سلول درماني نمي توان باز کرد اما در محلي که انسداد ايجاد و بافت هاي منتهي به اين عروق دچار مرگ شده است، مي توان سلول هاي بنيادي را در محل تزريق کرد و ناحيه اي را که دچار مرگ شده است، نجات داد. به گفته دکتر مدني، مسئول طرح سلول درماني بيماران قلبي مرکز سلول درماني پژوهشگاه رويان، بيماران دچار سکته قلبي بيشترين تعداد بيماران را شامل مي شوند که در روش سلول درماني با تزريق سلول هاي بنيادي مغز استخوان، بخش هايي از قلب آن ها که در اثر سکته دچار نارسايي شده، با اين روش به خوبي ترميم شده و نتايج به دست آمده بسيار موفقيت آميز بوده است. دکتر اقدمي درباره دلايل مرگ سلول هاي قلبي گفت: دلايل مختلفي براي نابودي سلول هاي قلبي وجود دارد که مهم ترين آن ها نرسيدن خون است. اگر در بخشي از قلب هم عروق دچار گرفتگي شده باشد چون خون به انتهاي عروق نمي رسد سلول هاي ناحيه مورد نظر شروع به نابود شدن مي کند اين سلول ها پس از گذشت ۶-۵ دقيقه دچار شوک مي شود و اگر دقايق طولاني تر شود، سلول ها نابود مي شود. از آن جا که سيستم قلبي يک سيستم يکپارچه الکترونيکي است از بين رفتن يک ناحيه سبب مي شود که هم سيستم الکتريکي قلب به هم بخورد و هم بخشي از قلب از کار بيفتد بنابراين بافت هاي ديگر قلب کار خود را افزايش مي دهند و اين افزايش، ديگر بخش هاي قلب فرد را دچار عارضه نارسايي قلبي مي کند.عوامل مادرزادي و عوامل ژنتيکي هم ممکن است باعث نارسايي قلبي شود. رئيس مرکز سلول درماني پژوهشگاه رويان خاطرنشان کرد: در صورتي که بيمار مبتلا به نارسايي قلبي به درمان ديگر جواب ندهد، مي توان از روش تزريق سلول هاي بنيادي براي درمان وي کمک گرفت. بيماران متقاضي بهره مندي از اين شيوه، بايد به مراکزي که با پژوهشگاه رويان همکاري دارند مراجعه کنند و در صورتي که بيمار شرايط لازم را داشته باشد آن ها بيمار را به ما ارجاع خواهند داد.اقدمي درباره مکانيسم بهره گيري از سلول هاي بنيادي در درمان نارسايي هاي قلبي اظهار داشت: هنگامي که فرد بخشي از عضله قلب خود را از دست مي دهد، مهم ترين مسئله اين است که به ناحيه مورد نظر خون رساني مناسب انجام شود. حال تزريق سلول هاي بنيادي در آن ناحيه مي تواند به عروق از دست رفته کمک کند و موجب بهبودي بيمار شود. پس از خون رساني ۲ اتفاق رخ مي دهد اول اين که سلول هاي ناحيه آسيب ديده که در حالت نيمه مرگ هستند، دوباره به زندگي برمي گردند. ضمن اين که سلول هاي بنيادي خود فرد هم به ناحيه آسيب ديده فراخوان و بافت تا اندازه اي ترميم مي شود.


نحوه تزريق سلول هاي بنيادي به عضله قلب
وي درباره جزئيات روند تزريق سلول هاي بنيادي به عضله قلب نيز گفت: پس از اين که بيمار براي استفاده از اين شيوه انتخاب و مشخص شد که مي تواند تحت سلول درماني قرار گيرد با يک بي حسي موضعي از لگن خاصره وي حدود ۵۰ تا ۱۰۰ سي سي خون گرفته مي شود. اين خون حاوي سلول هاي بنيادي است که در پژوهشگاه رويان، سلول هاي بنيادي جداسازي و تغليظ مي شود. سپس سلول هاي بنيادي جدا شده در يک حجم ۳ تا ۵ ميلي  ليتري براي بيمارستاني که قرار است از آن استفاده کند، ارسال مي شود. در اين بيمارستان با استفاده از روش آنژيوگرافي ، سلول هاي بنيادي داخل عروق قلبي تزريق مي شود. در همان چند دقيقه اي که سلول ها در عروق قلبي حرکت مي کند، مي تواند در بافت مورد نظر جايگزين شود و به احياي آن بخش کمک کند. انجام اين روش درماني به بستري بيمار نيازي ندارد اما ممکن است بعضي از پزشکان بيمار را ۲۴ ساعت نگه دارند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت