دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ / ۲۰:۳۰
کد مطلب: 2011
۰

سينوزيت؛ ارمغان فصل سرد

هوا كه سردتر مي‌شود، افزون بر سرماخوردگي و آنفلوآنزا، انواع بيماري‌ها هم نمود پيدا مي‌كنند و دردهاي مزمن عود بيشتري مي‌يابند. استخوان‌ها بيشتر تير مي‌كشند، سينوس‌ها چركي مي‌شوند و حتي سردردهاي ميگرني بيشتر به سراغ ما مي‌آيند. يك متخصص گوش و حلق و بيني در گفت‌وگو با «جام‌جم» مي‌گويد: گرفتگي، ترشح و آبريزش بيني، انسداد راه تنفسي و خلط پشت حلق از جمله علائم ابتلا به سينوزيت است كه نوع مزمن آن موجب ايجاد پوليپ بيني و مننژيت مي‌شود. دكتر پدرام برقعي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي با بيان اين كه رينوسينوزيت نام صحيح و علمي سينوزيت است، مي‌افزايد: رينوسينوزيت به التهاب مخاط بيني و سينوس‌ها گفته مي‌شود كه عوامل عفوني، عفونت‌هاي باكتريايي، ويروسي و قارچي، عوامل آلرژيك، تروما، آسيب‌هاي مخاطي و آلودگي‌هاي محيطي از علل ابتلا به اين بيماري هستند.
وي با اشاره به گرفتگي بيني به عنوان مهم‌ترين علامت ابتلا به رينوسينوزيت مي‌گويد: براي اين بيماري دو دسته علائم اصلي و فرعي وجود دارد كه گرفتگي بيني، انسداد راه تنفسي، ترشح و آبريزش بيني و خلط پشت حلق از جمله علائم اصلي هستند كه در همه مبتلايان ديده مي‌شود. دكتر برقعي ادامه مي‌دهد: سردرد‌هاي خفيف و به اصطلاح سنگيني سر از جمله علائم فرعي اين بيماري است كه در همه افراد ديده نمي‌شود و افرادي كه سردردهاي شديدي دارند نبايد آن را به حساب رينوسينوزيت بگذارند. ويروس‌ها، منشا اصلي اين متخصص گوش و حلق و بيني، عفونت‌هاي ويروسي را از شايع‌ترين نوع رينوسينوزيت‌هاي عفوني دانسته و مي‌گويد: بيش از 92 درصد رينوسينوزيت‌ها منشاء ويروسي دارند و بيشتر ويروس‌هايي مانند آنفلوآنزا و پاراآنفلوآنزا كه از طريق هوا منتشر مي‌شوند، عامل اصلي بروز رينوسينوزيت‌هاي فصلي هستند. به گفته وي علائم رينوسينوزيت حاد بين 4 تا 12 و عفونت‌هاي مزمن بيش از 12 هفته طول مي‌كشد، با اين حال علائم رينوسينوزيت حاد بعد از طي شدن دوره بيماري به جز در كساني كه دچار نقص سيستم ايمني هستند، از بين مي‌رود. دكتر برقعي فصول سرد را شايع‌ترين زمان ابتلا به عفونت‌هاي ويروسي دانسته و مي‌گويد: در فصول سرد، شرايط براي تكثير ويروس‌ها مناسب‌تر بوده و احتمال ابتلا به عفونت‌هاي ويروسي و حاد بيشتر است. اين متخصص گوش و حلق و بيني مي‌افزايد: بهترين راه پيشگيري از ابتلا به رينوسينوزيت‌هاي عفوني و ويروسي عدم تماس با افرادي است كه دچار سرماخوردگي هستند. همچنين كساني كه زمينه ابتلا به رينوسينوزيت دارند بايد از سرد شدن مخاط بيني خود جلوگيري كنند. برقعي با اشاره به شيوع سردردهاي شبه ميگرني در فصل سرد مي‌گويد: سردرد‌هايي كه از طريق تماس با هواي سرد ايجاد مي‌شوند، از علائم رينوسينوزيت‌ها نبوده و از جمله سردردهاي شبه ميگرني هستند. با اين حال و با وجود شرايط مساعد در بدن، سرما در بروز و تشديد رينوسينوزيت‌هاي مزمن بسيار اثرگذار است. وي مي‌افزايد: در درمان رينوسينوزيت‌ها و عفونت‌هاي ويروسي استفاده از آنتي‌بيوتيك‌ها كاملا بي‌تاثير بوده و فقط در درمان رينوسينوزيت‌هاي عفوني از اين دارو استفاده مي‌شود. علاوه بر اينها در رينوسينوزيت‌هايي با منشاء آلرژيك پرهيز از ماده آلرژي‌زا و سپس استفاده از داروهاي ضدآلرژيك و شستشوي بيني با سرم بهترين روش درماني است و در نهايت روش درماني رينوسينوزيت‌هاي قارچي، جراحي است. اين متخصص گوش و حلق و بيني ايجاد پليپ را شايع‌ترين عارضه در رينوسينوزيت‌هاي مزمن مي‌داند و تاكيد مي‌كند: ايجاد پليپ در افرادي كه دچار رينوسينوزيت مزمن هستند بسيار شايع است. علاوه بر اين گسترش عفونت به بافت‌هاي چشم و مغز، آسيب غضروف‌هاي بيني و ايجاد مننژيت از ديگر عوارض شايع در رينوسينوزيت‌هاي مزمن است كه بسياري از آنها جبران‌ناپذير است. جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.