پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۸:۲۲
کد مطلب: 21813
۰

ثبت 100 اختراع ایرانیان به صورت بین المللی

ثبت 100 اختراع ایرانیان به صورت بین المللی
سعید حبیبا روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود : بقیه اختراعات به صورت بین المللی با حمایت دانشگاه ها و دیگر مراکز علمی همچون دانشگاه تهران و ستادهای یازده گانه توسعه فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری به ثبت رسیده اند .علاوه براین برخی از این اختراعات توسط ایرانیان خارج از کشور به صورت بین المللی ثبت شده است.

***ثبت 4500 اختراع در کشور
 رییس کارگروه ثبت اختراعات صندوق حمایت از پژوهشگران تعداد اختراعات ثبت شده در کشور از سال 1386 تاکنون را 4500 اختراع اعلام کرد و گفت : این تعداد اختراع در مقایسه با تعداد اختراعات ثبت شده در دیگر کشورها مانند کره جنوبی با 450 هزار اختراع بسیار ناچیز است. وی اظهار داشت: اختراعات ثبت شده هر ساله از سوی بنیاد ملی نخبگان دسته بندی و هدایت می شود و برخی از آنها مورد حمایت ویژه قرار می دهند.

***راه اندازی سایت جدید برای ثبت پتنت مخترعان

 حبیبا همچنین از بازسازی سایت ثبت پتنت ( ثبت اختراع به صورت بین المللی ) برای مخترعان کشور خبر داد و گفت: مخترعان در مرحله نخست برای ثبت پتنت در این وب سایت باید اختراعات خود را ثبت داخلی کنند. آنها سپس باید برای ثبت بین المللی آن تنها یک بار به کارگروه ثبت اختراعات صندوق حمایت از پژوهشگران مراجعه کند. در مرحله بعدی این اختراعات به کارگزارانی برای نوشتن پتنت ارسال می شود و در فرآیند بررسی قرار می گیرد.

** هزینه ثبت پتنت 17 تا 25 میلیون

 حبیبا هزینه ثبت پتنت برای هر اختراع را 17 تا 25میلیون تومان اعلام کرد و گفت : نیمی از این مبلغ توسط کارگروه ثبت اختراعات صندوق حمایت از پژوهشگران به منظور کمک به فرد مخترع ، پرداخت می شود. وی افزود: در صورتی که اختراعی به صورت بین المللی ثبت شد 30 درصد از هزینه باقی مانده توسط کارگروه ثبت اختراعات پرداخت می شود و در صورتی که این اختراع تجاری سازی شود 20 درصد باقی مانده نیز پرداخت می شود. استاد دانشگاه تهران همچنین خاطرنشان کرد: محققان برای پرداخت بخشی از هزینه های ثبت پتنت می توانند از صندوق حمایت از پژوهشگران وام دریافت کنند.

*** نتایج تحقیقات استادان ابتدا ثبت داخلی شود
حبیبا تاکید کرد: بسیاری از استادان و محققان کشور باید بدانند که نتایج تحقیقات آن ها ابتدا باید به عنوان اختراع داخلی ثبت شود و در مرحله بعدی در ‍ژورنال های بین المللی منتشر شود. وی افزود: انتشار نتایج تحقیقات قبل از ثبت اختراع آن ها معادل این است که نتایج تحقیقات به صورت رایگان در اختیار سایر کشورها قرار می گیرد. به گفته استاد دانشگاه تهران، این مسئله در مورد بسیاری از استادان دانشگاه مطرح است که بعد از ارایه یک طرح و اختراع متوجه می شویم که مدتی قبل نتایج حاصل در ژورنال های بین المللی منتشر شده است که این امر مانع از ثبت اختراع آنها می شود.

***کشور نیاز به جنبش ثبت پتنت دارد
حبیبا اظهار داشت: هم اکنون کشور نیاز به جنبش ثبت پتنت دارد.اختراع حتما نباید دستگاهی پیچیده باشد بلکه باید عنصر نوآوری و ابتکار را داشته باشد . حبیبا با انتقاد از نظام ثبت اختراع فعلی در کشور گفت: در کشورهای پیشرفته ارزیاب های یک اختراع از قشر کارشناسان یک حوزه و حتی تکنیسین ها انتخاب می شود اما در کشور ما اختراعات توسط استادان دانشگاه ارزیابی می شود.
اساتید دانشگاه ممکن است برخی از اختراعات را رد کنند و این امر موجب کاهش تعداد ثبت اختراع در کشور خواهد شد و در نهایت باعث ظلم در حق بسیاری از محققان کشور می شود.

رییس کارگروه ثبت اختراعات صندوق حمایت از پژوهشگران همچنین از کمبود تعداد ارزیاب های اختراع در کشور انتقاد کرد و گفت: در آمریکا هم اکنون بیش از 9 هزار نفر در اداره ثبت اختراعات این کشور استخدام شده اند اما کارشناسان ثبت اختراع در کشور تعدادشان بسیار کم است .
وی افزود: ارزیابان اختراع باید در اداره ثبت اختراعات کشور استخدام شوند در حالی که این اداره هم اکنون با کمبود بودجه مواجه است. نظام ثبت اختراع در کشور هم اکنون براساس نظام بررسی است اما این نظام بسیار سختگیرانه است .
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!