جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۴:۴۶
کد مطلب: 23166
۰

روش جدید محققان ایرانی برای سنتز نانوذرات کاربردی در MRI

به گزارش ایسنا، این معادله که بر اساس دو پارامتر زمان و شرایط آزمایشگاهی محاسبه شده، قادر به پیش بینی و کنترل اندازه و درصد حجمی نانوذرات است. تمام صنایع مرتبط با کاربرد نانوساختارها بویژه پزشکی که خواص ماده مورد مطالعه بستگی به اندازه و نیز درصد فاز نانوساختار دارد، قابلیت بهره برداری از نتایج این تحقیق را دارند.

دکتر رضا احمدی، دانش آموخته رشته مواد از دانشگاه صنعتی شریف و محقق این طرح اظهار کرد: نانوذرات اکسید فلزی مانند اکسید آهن و اکسید منگنز به تازگی در کاربردهای مختلف بیولوژیکی از قبیل تولید دارو، عامل کنتراست MRI و درمان سرطان از طریق هایپرترمیا مورد بهره برداری قرار گرفته است. بالا بودن تعداد الکترون جفت نشده و زمان استراحت اسپین طولانی الکترون این یون‌های فلزی دو عامل مهم استفاده از اکسیدهای آنها به ویژه در کاربردهای مرتبط با MRI است. در میان این مواد، با توجه به خواص مغناطیسی نانوذرات اکسید آهن و زیست سازگاری بسیار عالی آن کاربرد این ماده بسیار کارآمدتر از سایر نانوذرات است.

وی با بیان این که هدف اصلی این تحقیق ارائه روشی برای بررسی سینتیک تشکیل و اندازه نانوذرات اکسید آهن در فرآیند هیدروترمال و با استفاده از نتایج TEM و TGA بود که در مورد سایر نانوساختارها نیز قابل استفاده باشد، ادامه داد: پیش بینی و کنترل نرخ تشکیل و اندازه نانوذرات و نانوساختارهای دیگر، امکان بررسی و کنترل خواص و کاربردهای آنها را به طور موثرتری فراهم می‌آورد و از این نظر حائز اهمیت ویژه‌ای است. احمدی افزود: در راستای دستیابی به هدف مورد نظر در ابتدا ذرات از طریق فرایند هیدروترمال یک مرحله‌ای در دمای کم و در سطوح قلیایی و زمان واکنش مختلف با استفاده از اسیداولئیک بعنوان سورفاکتانت سنتز شد.

در ادامه اثر این دو پارامتر زمان و شرایط قلیایی در اندازه ذرات با توجه به روند شکل‌گیری ذرات به کمک نتایج وزن سنجی حرارتی (TGA) و تصاویر میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) به صورت تئوری مورد بررسی قرار گرفت. محقق طرح ادامه داد: محاسبات بر اساس میزان نسبت اسید / ذرات اولئیک در بازه زمان واکنش بود. همچنین، خواص فیزیکی و شیمیایی ذرات سنتز شده نیز با استفاده از پراش اشعه X، تبدیل فوریه طیف سنجی مادون قرمز (FT-IR) و مگنتومتری ارتعاشی (VSM) مشخصه‌یابی شد.

دانش آموخته رشته مواد دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: نتایج حاکی از این بود که متوسط اندازه ذرات با افزایش زمان واکنش و افزایش اسیدیته سیستم افزایش می‌یابد. از طرفی یکی از خواص جالب مواد فرو مغناطیس مشاهده شده در این پژوهش، خاصیت فوق پارامغناطیس بود که با توجه به نوع ماده در ابعاد بسیار کوچک (مثلا حدود 11 نانومتر برای Fe3O4) رخ می‌دهد.

احمدی خاطرنشان کرد: به طور کلی سهم انرژی ارتعاشی حرارتی ذرات در اندازه‌های کوچک نانوذرات در مقایسه با انرژی مغناطیسی آنها بسیار بالا رفته، مانع دستیابی به حالت مغناطش پایدار در ماده می‌شود و ماده رفتار پارامغناطیس از خود نشان می‌دهد؛ با این تفاوت که مغناطش پذیری بسیار بالاتری از ماده پارامغناطیس نشان می‌دهد. این خاصیت در بسیاری از کاربردها به ویژه برخی از کاربردهای پزشکی مفید خواهد بود.

به گفته وی، نتایج این طرح به پیش‌بینی درصد تشکیل فاز نانوساختار و ابعاد فاز نانومتری کمک می‌کند که به نوبه خود در پیش بینی و کنترل خواص ماده نانوساختار برای کاربرد مورد نظر راهگشا خواهد بود. به نوشته سایت ستاد توسعه نانو، این محققان در ادامه این طرح به دنبال تجاری سازی نانوذرات سنتز شده با پوشش‌های مختلف برای کاربرد MRI هستند.
نتایج اخیر این پژوهش که حاصل همکاری دکتر رضا احمدی و دکتر مداح حسینی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و سایر همکارانشان است، در مجله Ceramics International به چاپ رسیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا