شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۳ / ۱۶:۱۲
کد مطلب: 23340
۰

بلوط‎ها، آنتی بیوتیک‎های آینده

حامد نظری در گفت‎وگو با ایسنا، بیان کرد: بلوط دارمازو یکی از مهمترین گونه‎های دارویی رشته‎کوه زاگرس است که از زمان‎های قدیم به‎عنوان یک گیاه دارویی شناخته شده مورد توجه بوده است.
وی اضافه کرد: مطالعات نشان داده درخت دارمازو دارای دامنه وسیعی از خواص دارویی است؛ بررسی‎ها نشان می‎دهد در کشورهای عربی، ایران، هندوستان، مالزی و چین بعد از تولد نوزادان، مادران آنها با گیاه دارویی دارمازو به‎طور سنتی مورد درمان قرار می‎گرفتند تا از بیماری‎ها و آلودگی‎های پس از زایمان جلوگیری شود. نظری ادامه داد: مطالعات نشان داده درخت دارمازو دارای دامنه وسیعی از خواص دارویی مثل ضدعفونی کنندگی، آنتی اکسیدانت، ضد دیابت، ضد ترمورین، دارای خواص بی‎هوشی موضعی، ضد ویروسی، ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد لاروی و ضد التهابی است.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی اظهار کرد: ترکیب عمده یافت شده در گال‎های این گونه(Q. infectoria)، تانن(50 تا 70 درصد) و مقادیر کمی از اسید گالیک و اسید الاجیک است. دیگر استفاده دارویی این گونه، ترشح ترکیبی قندی و شیرین به نام مان بوده که از برگ‎های Q. infectoria ترشح می‎شود.

نظری تصریح کرد: قند د-مانوز(D-mannose) خیلی سریع به‎وسیله بدن جذب می‎شود و از طریق دستگاه گوارش به داخل سیستم گردش خون رفته و از کلیه‎ها به داخل مثانه می‌رسد. باکتریe-coli با D-mannose پیوند برقرار کرده که این پیوند اغلب از پیوند آنها با دیواره مثانه قوی‎تر است. کمپلکس تشکیل شده متحرک بوده و با ادرار کردن به‎سادگی از بدن دفع می‎شود. این یک سلاح قدرتمند در مبارزه با عفونت سیستیت مثانه است.

این محقق بخش کشاورزی گفت: عصاره‎های خام این گیاه علیه پوسیدگی دندان دارای عملکرد مثبت هستند. پژوهش‎ها نشان داده، گال‎ها به‎طور بالقوه یک منبع غنی از عوامل ضد باکتری هستند که می‎توانند در کشف گروه‎های جدیدی از آنتی بیوتیک‎های شیمیایی نتیجه بدهند. این گروه‎های شیمیایی آنتی بیوتیک‎ها می‎توانند همانند عوامل انتخابی برای حفظ سلامتی انسان به خدمت گرفته شوند و همچنین ابزارهای بیوشیمیایی را برای مطالعه بیماری‎های عفونی تهیه می‎کنند.

وی با بیان اینکه بلوط‎ها کمربند امنیت غذایی و پایداری کشاورزی هستند و مانع پدید آمدن روان‎آب و سبب نفوذ آب در خاک می‎شوند و تغذیه سفره‎های آب زیرزمینی که اصلی‎ترین منبع آبیاری گیاهان است را به‎همراه دارد، افزود: همچنین موجب کنترل فرسایش حاصل از روان‌آب‎ها در زمین‎های شیب‎دار می‎شوند؛ از طرف دیگر بیش از 500 نوع حشره بر روی بلوط‎ها تغذیه می‎کنند، اگر درخت بلوط حذف شود قطعاً طغیان آفات و حذف زراعت پیش خواهد آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .