دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۲
کد مطلب: 24051
۰

سرطان، واقعيت هاي پيدا و پنهان

سرطان، واقعيت هاي پيدا و پنهان
سرطان يک بيماري جديد نيست ولي امروزه به علت تحقيقات بيشتري که در مورد آن انجام شده است، اطلاعات بيشتري درباره آن کسب کرده ايم.

 

ريشه کلمه سرطان:

به نقل از نيوزويک پدر علم طب، بقراط (پزشک يوناني) هم سرطان را مي شناخت. بقراط از کلمات يوناني «کارسينوس» و «کارسينوما» استفاده مي کرد و به همين علت سرطان را، «کارسينوس» مي گويند. اين کلمه در واقع براي توصيف کردن خرچنگ به کار برده مي شد که طبق ديدگاه بقراط به يک غده شباهت دارد. اگرچه به نظر عده اي بقراط اين بيماري را نام گذاري کرده اما بايد دانست که وي کاشف اين بيماري نبوده است. در واقع تاريخچه اين بيماري به سال ها قبل از دوره بقراط بر مي گردد.

 

اولين مورد مستند شده بيماري سرطان:

قديمي ترين مورد تشخيص سرطان در مصر و در ۱۵۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح(ع) گزارش و جزئيات آن روي پاپيروس ثبت شده است که در آن ۸ مورد غده سرطاني از جمله سرطان سينه را ذکر کرده اند. آن زمان با سوزاندن غده براي از بين بردن بافت آن تلاش مي شد. نکته ديگري که درباره سرطان ثبت شده، اين است که هيچ درماني جز مصرف تسکين دهنده براي اين بيماري نبوده است. مشخص است که مصريان باستان، قادر به تشخيص غده خوش خيم و بدخيم بودند و طبق آنچه در نوشته هاي آنان آمده است، غده هاي روي پوست همانند امروز از طريق جراحي برداشته مي شده است.

 

پزشکان در قديم، علت ايجاد سرطان را چه مي دانستند؟

بقراط معتقد بود که بدن انسان داراي ۴ نوع مايع يعني خون، بلغم، صفراي زرد و صفراي سياه [سودا] است و اضافه بودن صفراي سياه [سودا] در هر جاي بدن باعث سرطان مي شود.

اين نظريه درباره علت سرطان تا هزار و ۴۰۰ سال بعد هم مطرح بود.

 

آسيب شناسي کالبد

کالبدشناسي راهي را براي مطالعه بيشتر درباره اعضاي بدن گشود.در سال ۱۷۶۱، کالبد شکافي ها براي مشخص شدن علت مرگ بيماران انجام مي گرفت. اولين فردي که اين گونه کالبد شکافي ها را انجام مي داد، شخصي ايتاليايي به نام «جيواني مورگاني پادوا» بود.

 

علل سرطان:

در قرن ۱۷ نظريه لينف جايگزين نظريه صفراي سياه [سودا] بقراط درباره علت سرطان شد. محققان معتقد بودند اختلال سيستم لنفاوي علت بروز اين بيماري است.
در اواخر قرن ۱۹ رودلف ديرچو پزشک آلماني تشخيص داد که سلول هاي سرطاني از سلول هاي سالم به وجود مي آيد. نظريه هاي ديگري هم درباره علت سرطان مطرح شد از جمله آسيب ديدگي، انگل و... اين که سرطان مانند مايع در بدن انتشار پيدا مي کند.
بعدها يک پزشک آلماني به اين نتيجه رسيد که سرطان از طريق سلول هاي بدخيم انتشار پيدا مي کند.
در سال ۱۹۲۶ به اشتباه جايزه نوبل به دانشمندي تعلق گرفت که ادعا مي کرد علت بروز سرطان وجود نوعي کرم است.
در قرن بيستم تحقيقات متعددي در زمينه سرطان انجام شد که موفقيت هاي بزرگي را به همراه داشت.
در اين تحقيقات، ماده سرطان زا، شيمي درماني، پرتو درماني و راه هاي بهتر تشخيص سرطان کشف شد. امروزه درمان برخي انواع سرطان ها امکان پذير است و تحقيقات بيشتري در حال انجام است.

 

واقعيت ها

*به طور ميانگين علت ابتلا به ۵ تا ۱۰ درصد انواع سرطان ها کاملاً ارثي است. اغلب سرطان ها به دليل ترکيبي از ارث و عوامل محيطي به وجود مي آيد.

*استنشاق دود دخانيات، به طور ميانگين عامل ۹۰ درصد موارد ابتلا به سرطان ريه است. استعمال تنباکو، طي دهه هاي اخير، جان ۵۰ ميليون نفر را گرفته است. در صورت تداوم اين روند، بر اثر مصرف سيگار و قرار گرفتن در معرض دود آن اين آمار افزايش مي يابد،به بيان ديگر در هر ۶ ثانيه يک نفر جان خود را از دست مي دهد.

به نقل از MSNBC افرادي که شب ها کمتر از ۶ ساعت مي خوابند بيشتر از ديگران در معرض خطر ابتلا به سرطان کولون قرار دارند.

*از هر ۸ مرگ در سراسر جهان يک مورد به علت سرطان است. مرگ و مير بر اثر سرطان از مجموع مرگ و مير ناشي از ايدز، سل و مالاريا بيشتر است.

در سال ۲۰۰۸ در سراسر جهان ۷ ميليون و۶۰۰ هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به سرطان از دست دادند. به عبارت ديگر در هر روز ۲۱ هزار بيمار مبتلا به سرطان فوت کردند. برآورد مي شود تا سال ۲۰۳۰، 21.4 ميليون مورد جديد ابتلا به سرطان در سراسر جهان گزارش شود.

محققان معتقدند که پس از فاجعه هسته اي در چرنوبيل آمار ابتلا به سرطان افزايش يافته است.

در اغلب کشورهاي خاورميانه کمتر به بيماري سرطان سينه و پيشگيري از آن توجه مي شود. اين امر باعث شده است اين سرطان در بين زنان اين منطقه شيوع پيدا کند.

* طي يک عمل جراحي ۱۳ ساعته روي يک دختر ۱۱ ساله تگزاسي، پزشکان موفق شدند يک تومور بدخيم مغزي را از طريق بيني خارج کنند.

* نخستين توصيف از سرطان در پاپيروس ادوين اسميت آمده است که به ۱۶۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح باز مي گردد.

در اين متن درباره سرطان سينه توضيحاتي داده شده است. اگرچه سرطان سينه از طريق سوزاندن درمان مي شد اما نويسنده ذکر کرده است که اين بيماري درمان ندارد.

* از فوريه سال ۲۰۰۹ بيش از ۴۰ ميليون دوز واکسن پيش گيري از سرطان دهانه رحم در دنيا توزيع شده است که FDA و CDC (مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري ها) ادعا مي کنند اين واکسن از سرطان دهانه رحم پيشگيري مي کند.

* نيترات ها، افزودني هاي شيميايي است که براي نگهداري و افزودن طعم به اغلب گوشت هاي فرآوري شده مانند سوسيس، کالباس و هات داگ اضافه مي شود. به محض ورود اين ماده شيميايي به بدن، در مقابل مواد شيميايي بدن واکنش نشان مي دهد و به ماده سرطان زا تبديل مي شود. (آمريکايي ها سالانه بيش از ۲۰ ميليارد هات داگ مصرف مي کنند.)

*شايع ترين سرطان زنان در سراسر جهان، سرطان سينه است.

در سال ۲۰۰۸، به طور ميانگين 1.4 ميليون مورد جديد ابتلا به اين نوع سرطان گزارش شد. سرطان سينه علت عمده مرگ و مير زنان در سراسر جهان است و به طور ميانگين سالي ۴۸۵ هزار و ۲۰۰ نفر جان خود را از دست مي دهند.

*محققان معتقدند، بيش از نيمي از سرطان ها و مرگ و ميرهاي ناشي از آن قابل پيشگيري است.

*در سال ۲۰۰۸، سرطان دهانه رحم، سومين سرطان شايع اعلام شد. حدود ۵۲۹ هزار و ۸۰۰نفر به اين نوع سرطان مبتلا شدند که بيش از ۸۵ درصد مبتلايان، ساکن کشورهاي توسعه يافته بودند.

*۷۷درصد انواع سرطان ها در افراد ۵۵  سال به بالا ديده مي شود.

*نتايج اغلب تحقيقات نشان مي دهد، اضافه وزن، طول عمر زنان مبتلا به سرطان سينه را کاهش مي دهد؛ در مقابل بيماراني که فعاليت جسمي خوبي دارند، کمتر بر اثر سرطان سينه جان خود را از دست مي دهند.

*بيماري سرطان زمينه ابتلاي فرد به بيماري هاي ديگر را نيز ايجاد مي کند.

عفونت پاپيلوماي انساني (HPV) شايع ترين عفونت ويروسي است که از طريق جنسي منتقل مي شود.

*رعايت نکردن بهداشت دهان مي تواند باعث التهاب لثه شود. به مرور زمان با افزايش التهاب در بدن، خطر بروز سرطان افزايش مي يابد.

*تا سال ۲۰۰۸، حدود ۱۷۵ هزار مورد جديد از سرطان در سراسر جهان در کودکان تا سن ۱۴ سالگي بروز کرده است و به طور ميانگين در سال ۲۰۰۸، حدود ۹۶هزار کودک بر اثر سرطان جان خود را از دست دادند.

 



خراسان

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.