جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ / ۱۴:۲۳
کد مطلب: 3158
۰

کاهش سهم علوم انسانی در آموزش عالی کشور/ رشد رشته های مهندسی

مدیر کل دفتر ارزیابی و نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح وضعیت رشته های دانشگاهی در طرح آمایش آموزش عالی کشور گفت: سهم علوم انسانی در این طرح کاهش می یابد.
به گزارش  مهر، رضا عامری امروز چهارشنبه در جمع روسای منتخب استانی آمایش آموزش عالی در دانشگاه مازندران با اعلام هرم جمعیت دانشجویی مطلوب در آمایش آموزش عالی گفت: مطلوب این است که بتوانیم در راستای طرح آمایش آموزش عالی جمعیت دانشجویی در مقطع کاردانی را به 50 درصد کل جمعیت دانشجوی کشور برسانیم و 35.5 درصد جمعیت دانشجویی در مقطع کارشناسی، 12.7 درصد جمعیت دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد و 1.8 درصد جمعیت دانشجویی در مقطع دکتری باشند. مدیرکل نظارت و ارزیابی آموزش عالی افزود: در حال حاضر 24 درصد جمعیت دانشجویی در مقطع کاردانی و 66 درصد در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند که این به خاطر تب مدرک گرایی و اطلاق عنوان مهندس و همچنین محدودیت هایی که قوانین استخدام مبنی بر اینکه فرد حتما باید مهندس باشد موجب شده وضعیت جمعیت دانشجویی در مقطع کارشناسی چنین باشد. کاهش سهم علوم انسانی در آموزش عالی کشور عامری با اعلام اینکه سهم علوم انسانی از آموزش عالی کشور 45 درصد است گفت: در وضعیت مطلوب بر اساس آمایش آموزش عالی باید سهم علوم انسانی در آموزش عالی کشور به 36 درصد کاهش پیدا کند چرا که اکنون در برخی رشته های علوم انسانی کششی وجود ندارد و این رشته ها اشباع شده اند. رشد رشته های فنی و مهندسی در طرح آمایش آموزش عالی وی پیش بینی آمایش آموزش عالی درباره رشته های علوم پایه را اعلام کرد و گفت: سهم علوم پایه در آمایش آموزش عالی تقریبا تغییری نمی کند اما فنی مهندسی با توجه به توسعه کشور بیشترین رشد را خواهد داشت به طوری که در حال حاضر 33.69 درصد آموزش عالی به فنی و مهندسی اختصاص پیدا کرده است که این میزان در آمایش آموزش عالی برابر 37 درصد در وضع مطلوب پیش بینی شده است. سهم رشته های هنری افزایش می یابد مدیر کل نظارت و ارزیابی آموزش عالی با بیان اینکه 5.61 درصد از آموزش عالی کشور در حال حاضر مربوط به رشته های هنر است، گفت: بر اساس طرح آمایش آموزش عالی سهم رشته های هنر از آموزش عالی کشور به 9 درصد می رسد همچنین سهم کشاورزی و دامپزشکی از آموزش عالی کشور در حال حاضر 6.18 صدم درصد است که این میزان در وضع مطلوب به 8 درصد خواهد رسید. عامری با بیان اینکه 25 رشته مد شده است گفت: این در حالی است که سهم آموزش عالی از رشته هایی که به نیروی متخصص در رشته ها بسیار نیاز داریم، خیلی ناچیز است و این رشته ها کم توسعه پیدا کرده اند. مدیر کل نظارت و ارزیابی آموزش عالی با یادآوری اینکه دو میلیون از دانشجویان کشور در حال حاضر در رشته های علوم انسانی تحصیل می کنند، گفت: تصور بسیار نادرست از توسعه علوم انسانی منجر شده که اکنون این توسعه نادرست تبعات خود را نشان دهد به طوریکه به هنگام توسعه رشته های علوم انسانی صرفا به این خاطر که این رشته ها نیاز به آزمایشگاه یا کارگاه خاصی ندارند و توسعه شان راحت تر است لذا بیشتر توسعه داده شده اند. برآوردی که در حال حاضر داریم این است که اگر توسعه رشته های علوم انسانی می خواست با یک زیرساخت منطقی صورت گیرد، باید در حال حاضر 10 هزار هیئت علمی بیشتر از آنچه که در حال حاضر داریم می داشتیم. وی اولین انتظار از آمایش آموزش عالی را توسعه ماموریت گرای آموزش عالی به جای توسعه عرضه گرا اعلام کرد و گفت: برنامه ریزی آمایش آموزش عالی به عنوان بخشی از برنامه آمایش سرزمین است که هدف آن برنامه ریزی به منظور توسعه و ارتقای آموزش عالی بر اساس توزیع فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی اجتماعی و جمعیت در سرزمین با دیدی درازمدت به منظور بهره برداری بهینه از امکانات است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد